Att fiska i solens skugga | Salmotrutta.se - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att fiska i solens skugga | Salmotrutta.se

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Att fiska i solens skugga | Salmotrutta.se

[FONT=Trebuchet MS]Det går på några dagar. De bladlösa träden står plötsligt i full grönska och naturens rum är totalt förändrat. Även om det inte är så många träd längs kusten förändras även min känsla för fisket. När solen gassar är vadarna inte lika lockande. Näbbgäddans närvaro är en aspekt, men även det vackra vädret. Konstigt nog blir kusten vackrare i min ögon när den är kall och rå och inte bjuder in till något mys i gräset. Men jag förstår min galenskap och övervinner min motvilja. Jag ger mig ut mot havet i hopp om att kunna kroka något annat än långsmala krigare. Men redan på första kastet sitter den där, immigranten från medelhavet och den bjuder faktiskt på livlig kamp. Så fort den är tillbaka i vattnet igen byter jag plats i hopp om att slippa de frenetiska huggen. Men redan på första kastet är där aktivitet igen, men efter några svordomar ser jag faktiskt prickarna längs sidorna och det är en lite havsöring. I det tempererade vårvattnet bjuder den på en vild kamp där hoppen avlöser sig. Men ganska snabbt får den friheten åter och jag fortsätter längs kusten.[/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]Ny plats och där är några nyp igen. Så länge de inte fastnar är näbbgäddan en spännande upplevelse då alla cylindrar går igång på mothugget. Jag njuter även av att få testa bromsen på min nyinförskaffade Daiwa Exist, den är verkligen en njutning. Vädret ändrar karaktär och den svaga vinden från sydväst byter riktning och det blåser upp från nordväst. Jag hittar en udde där vågorna trycker på och vattnet driver längs stenarna. Mycket riktigt är även öringen där och i nedslaget nyper en öring tag i min Silling. F.ö. en ny favorit på senvåren med sin oregelbundna och förföriska gång. Likt den andra öringen är även denna mycket pigg och luftkonsterna avlöser varandra. Den är inte särskilt stor så fantasin svävar iväg kring vad en majpigg fiske på 3 kg skulle kunna bjuda på för kamp. Ganska snart är fisken tillbaka i havet och jag fortsätter mitt fiske. Men när det mullrar i horisonten och omgivningen lyses upp av en blixt känner jag mig nöjd och drar mig tillbaka till bilen där jag tittar på veckans väderleksrapporter och undrar när det kan vara dags för ett kvällsfiske?[/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 801 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 259 visningar