Etter endt nattevakt bar det rett hjem for å vrenge av seg finstasen, hekte båten bak på avensisen og pile avgårde ut på fisketur. Termokoppen var fyllt til randen med kruttsterk hotellkaffe fra dagen før. Det er obligatorisk når man skal tilbringe en hel dag på vannet med 17 våketimer bak seg. I dag hadde jeg med meg 3 meitestenger, ei fireballstang og ei spinnstang. Det er greit å helgardere seg litt i tillfelle plan A går i vasken. Planen for dagen var å starte med bunnmeite, for så å gå over til spinnfiske utover dagen, for deretter å driftfiske med fireball mot kvelden. Som sagt så gjort. Klokka åtte var agnene utti. Tre store Sik lå på bunnen på forskjellige dyp midt i ett velkjent storgjeddeterreng. Seks timer senere hadde jeg ennå ikke hørt så mye som ett pip fra varslerne. Det var uansett godt å ligge å slappe av etter en lang natt på jobb. Jeg bestemte meg tilslutt for å sveive opp agnene for å lete litt rundt for å se om jeg kunne finne noe spennende på ekkoloddet. Fiskene står ofte konsentrert på denne tiden av året, så det er alltid en fordel å ta en rekogniseringsrunde før man begynner å fiske.

Shadden fra Svartzonker fikk virkelig kjørt seg i dag. Den er i ferd med å bli en ny favoritt da fisker veldig bra. Kvaliteten på gummien er det heller ikke noe å si på. Etter fem kjappe gjedder hadde den fremdeles ingen stygge sår, og det til tross for at gjeddene nærmest voldtok den. Jeg måtte klippe krokene to ganger, og det er noe jeg skjelden trenger å gjøre.
Ettersom timene gikk, dabbet fisket av igjen, så jeg bestemte meg for å skifte taktikk nok en gang. Restene av agnfisk fra meiteøkta ble tatt fram, og jeg gjorde klar fireballstanga.
I dag blåste vinden perfekt, og jeg kunne bare stoppe båten, slippe ned agnet og drifte langs en spennende dypkant. Det var ikke mye liv å se på ekkoloddet. Ett og annet ekko som trolig var Gjedde kom opp på skjermen, men selv om agnfisken danset forførende langs bunnen, ville de ikke ta. Ett drift ble til fem drift, og fem drift ble til ti. Ett par mindre Gjedder lot seg tilslutt friste, men så lenge ut til at det skulle bli med de.
Mange drift senere hugger det plutseligbrutalt på siken på 8 metersdyp. Tilslaget sitter, og motstanden i andre enden er stor. Sinte, seige headshakes vitnet om at dette var en bra fisk. Knærne begyte å skjelve, og jeg var livredd for å miste den, så kjøringen av fisken foregikk på løs brems. Heldigvis satt den godt, og etter noen minutters nervepirrende kamp kunne jeg slippe jubelen løs.
Førleksgjedde med god kondisjon! 114 cm, og dermed godt over tikilosgrensa.

Ett par kjappe bilder måtte til før den fikk svømme tilbake i dypet å vokse seg enda større.11340 gram.
Det var ennå lyst i en times tid, men jeg var såpass godt fornøyd med å ha nådd målet mitt for våren at jeg pakket sammen sakene og vendte snuta hjemover. Det tok fem turer før den satt, men så fikk jeg lønn for strevet også..
Over og ut
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)