Stercore piscandi! | Skitfiskeifjallen - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stercore piscandi! | Skitfiskeifjallen

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stercore piscandi! | Skitfiskeifjallen

    Som fiskare kan man lätt bli lite skrockfull. Hur många har inte sett eller hört att man ska spotta på masken för att få napp? Och har du hört en Irländare säga ”iascaireacht cac” till dej? I så fall kan du*svara ”tack.
    -Men inte till någon som önskar ”Lycka till”!
    Grönögd Selslända som man inte behöver spotta påDet är alltid den där sista grönögda sel-flugan som fastnade i trädet som hade fått drömfisken att hugga och ibland får vi en känsla av att om man har håv så får man*mindre*fisk. Jag kommer aldrig att glömma den gammelgädda jag fick på kroken som 6-7 åring när vi inte hade håv med oss. Pappa försökte listigt lösa problemet med en paraply med följden att paraplyet naturligtvis vändes ut och in. Men han gav sig inte utan gjorde då om det trasiga paraplyet till en huggkrok som faktiskt fungerade. Gäddan var säkert inte på mer än några kilo*men den var som en gammelgädda för mej och jag tror inte jag hade kommit ihåg detta om vi haft håven med oss den gången.
    Jag och Micke brukade i 11-15-årsåldern meta aborre i Levrasjön och det var alltid samma problem att hitta tillräckligt med mask eller småfisk som bete. Men vi hade fantastiskt fiske. Som tonåringar fick vi tidigt förtroendet att själva åka ut med båten för att fiska. Vi cyklade från Bromölla till Edenryd och upptäckte att vi glömt båtnycklarna, cyklade hem och hämtade dem för att sen upptäcka att vi glömt bensindunken. Som tur var hände det inte varje gång eftersom det är ca 10km enkel väg. En gång var vi ute med vår gamla kubb med 10-hästarsmotor med för lite mask. De stora aborrarna nappade som tokiga och masken tog snabbt slut! Hade då verkligen fisket varit lika bra om vi haft gott om mask? Och hade vi kommit ihåg det?
    Ironiskt nog har jag flera gånger upplevt och sett att man får mindre fisk med ny utrustning. Det är kanske därför vissa gamla fiskegrejer bara måste finnas med – som det gamla draget Ellips eller flugan Royal Coachman. Eller den 20*år gamla fiskehatten.
    Hjälper det att spotta på masken då? Jag har ingen aning men det är dumt att chansa.*Erfarna fiskare*hörs aldrig säga ”Lycka till” till en annan fiskare. Det är förbjudet! -Åtminstone att svara ”tack” för då ber man om dåligt fiske!
    Nej, hemma*säger vi istället ”Skitfiske” eller ”Skitfiske på dej” *-Då är chanserna för drömfisken betydligt större, med eller utan håv!*För den oinvigde kan detta naturligtvis te sig konstigt och oartigt. Men det är internationellt. På Norska heter det: ”dritt fiske”*och på Danska: ”lort fiskeri”. ”Skitfiske” från en*Irländare*heter som tidigare nämnts:*”iascaireacht cac”.*Den engelska frasen för motsvarande lyckönskning är ”break a leg” och den tyska ”Hals und Beinbruch”.*Så den omvända lyckönskningen finns inte bara hos oss. Men det är klart. Vill man ha en ursäkt för det dåliga fisket kan man alltid skylla på ett ”lycka till”. Eller som vanligt berätta om de otroliga fiskar man inte fick upp.
    Fiskar man inte fick uppPS Skitfiske på Latin heter*Stercore piscandi!



    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X