En kaffepaus på fjället, kan det bli bättre? Låt oss göra det helt klart! Det är kokkaffe som gäller. Visserligen gillar jag espresso men på fjället är det kokkaffe som gäller! Pulverkaffe är nödproviant.
Helst vill jag att kaffet ska koka sakta på en liten brasa medan jag ligger i min egen ”patentställning” och softar. Patenställningen är halvliggande med fötterna i kors (se bild längre ner).
Det blir lätt en hypnotisk effekt när pannan står på elden och det är ett återkommande favoritmotiv när vi fotograferar. Varje år kommer vi hem med ny bild av**”kaffepanna på eld”. Skulle kunna fylla hela bloggen med sådana bilder. Nedan är förra årets bidrag.
Kaffepanna på brasaNär vi tar paus börjar vi alltid med att leta rätt på lite ved så att vi kan göra vår lilla kaffeeld. Men är det riktigt dåligt med ved eller vädret inte medger det så använder vi förstås våra bensinkök men dånet av en brännare är ju inte riktigt lika idylliskt.
Liten kaffeeld (Ont om ved på kalfjället)Som synes behöver man inte göra någon stor eld. Min pappa tjatade på mig under hela min uppväxt: ”Vit man göra stor eld sitta långt ifrån. Röd man göra liten eld, sitta nära”. Fånigt men ack så sant. *Sen råkar det vara så att jag upplever att kaffet blir lite godare om det får koka sakta.
Mitt recept på kaffe är enkelt.
Skölj ur ev gammal sump. Fyll på kannan nästan full. Lägg i tre rejäla nävar kaffe och lite till i pannan. Koka upp tre gånger .(Kokar lätt över). Ställ pannan och låt sumpen sjunka. Någon sa 7 minuter. Fånigt, vi tar inte tid. Det är ju semester! Häll upp i kosan och häll tillbaka om sumpen inte sjunkit undan. Poängen är att här har vi inte bråttom. Kaffekoket är vår heliga ritual.
kaffet får vila efter uppkokSen om man har sin egen kåsa så är det faktiskt pricken över i. Att få tag i en snygg kåsa *kräver att man är lite framåt. *Det finns förstås affärer som säljer. Men faktiskt så har vi*fått tag i våra kåsor hos en fiskekortsförsäljare. *Så nästa gång ni är i norrbotten, passa på *att fråga den som säljer fiskekort. De har ofta kontakter med lokala förmågor eller vet var man kan få tag i kåsor.
Två kåsor med kaffe (eller möjligen rött vin) och två fiskmackor!Det finns vissa tillbehör till kaffe som inte är så dumt när man är på fjället. En öringmacka går ju alltid hem men många känner inte till den så kallade*kaffeosten (getost). *När man hällt upp kaffet så skär man ner lite ost och plockar upp den när den mjuknat. *I Arjeplog så har jag sett den på macken vid Öberget. Lite osäker på om det finns på vilt och delikatessaffären på Drottningatan. Vet att det finns*http://www.svartbergetsgetfarm.se/.
Torkat renkött som man lägger ner i varmt kaffe är faktiskt inte heller dumt. Kaffet smakar lite rundare av saltet och köttet saftigt.
Örjan och jag är två otroligt torrflugefixerade flugfiskare. Vi orkar oftast bara kasta ett par kast med nymf innan tålamodet tryter. Det vi letar efter är vaket och sen gäller det bara att överlista fisken. *Tyvärr händer det att det inte vakar och att fisket på ”måfå” går dåligt.
Rådet vi fått och som vi gärna sprider vidare är,
Ta det lugnt! Ta en kopp kaffe och slappna av!

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Helst vill jag att kaffet ska koka sakta på en liten brasa medan jag ligger i min egen ”patentställning” och softar. Patenställningen är halvliggande med fötterna i kors (se bild längre ner).
Det blir lätt en hypnotisk effekt när pannan står på elden och det är ett återkommande favoritmotiv när vi fotograferar. Varje år kommer vi hem med ny bild av**”kaffepanna på eld”. Skulle kunna fylla hela bloggen med sådana bilder. Nedan är förra årets bidrag.
Kaffepanna på brasaNär vi tar paus börjar vi alltid med att leta rätt på lite ved så att vi kan göra vår lilla kaffeeld. Men är det riktigt dåligt med ved eller vädret inte medger det så använder vi förstås våra bensinkök men dånet av en brännare är ju inte riktigt lika idylliskt.
Liten kaffeeld (Ont om ved på kalfjället)Som synes behöver man inte göra någon stor eld. Min pappa tjatade på mig under hela min uppväxt: ”Vit man göra stor eld sitta långt ifrån. Röd man göra liten eld, sitta nära”. Fånigt men ack så sant. *Sen råkar det vara så att jag upplever att kaffet blir lite godare om det får koka sakta.Mitt recept på kaffe är enkelt.
Skölj ur ev gammal sump. Fyll på kannan nästan full. Lägg i tre rejäla nävar kaffe och lite till i pannan. Koka upp tre gånger .(Kokar lätt över). Ställ pannan och låt sumpen sjunka. Någon sa 7 minuter. Fånigt, vi tar inte tid. Det är ju semester! Häll upp i kosan och häll tillbaka om sumpen inte sjunkit undan. Poängen är att här har vi inte bråttom. Kaffekoket är vår heliga ritual.
kaffet får vila efter uppkokSen om man har sin egen kåsa så är det faktiskt pricken över i. Att få tag i en snygg kåsa *kräver att man är lite framåt. *Det finns förstås affärer som säljer. Men faktiskt så har vi*fått tag i våra kåsor hos en fiskekortsförsäljare. *Så nästa gång ni är i norrbotten, passa på *att fråga den som säljer fiskekort. De har ofta kontakter med lokala förmågor eller vet var man kan få tag i kåsor.
Två kåsor med kaffe (eller möjligen rött vin) och två fiskmackor!Det finns vissa tillbehör till kaffe som inte är så dumt när man är på fjället. En öringmacka går ju alltid hem men många känner inte till den så kallade*kaffeosten (getost). *När man hällt upp kaffet så skär man ner lite ost och plockar upp den när den mjuknat. *I Arjeplog så har jag sett den på macken vid Öberget. Lite osäker på om det finns på vilt och delikatessaffären på Drottningatan. Vet att det finns*http://www.svartbergetsgetfarm.se/.Torkat renkött som man lägger ner i varmt kaffe är faktiskt inte heller dumt. Kaffet smakar lite rundare av saltet och köttet saftigt.
Örjan och jag är två otroligt torrflugefixerade flugfiskare. Vi orkar oftast bara kasta ett par kast med nymf innan tålamodet tryter. Det vi letar efter är vaket och sen gäller det bara att överlista fisken. *Tyvärr händer det att det inte vakar och att fisket på ”måfå” går dåligt.
Rådet vi fått och som vi gärna sprider vidare är,
Ta det lugnt! Ta en kopp kaffe och slappna av!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)