Heavy stringers | Tobias fiskeblogg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Heavy stringers | Tobias fiskeblogg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Heavy stringers | Tobias fiskeblogg

Ett lyckat vårfiske efter gädda
    För att lyckas med vårfisket krävs liksom vid alla andra fisken att man har kunskap kring fisken och vet hur den uppträder i olika typer av miljöer och situationer. Gäddan som art är en fisk som sprider sig vitt och brett i sjön eller skärgårdsområdet men vilka alltid samlar ihop sig inför lek. För de allra flesta är detta fenomen bekant genom att man letar upp gäddorna och fiskar på dem i de grunda och vegetationsrika miljöerna som gäddan leker kring. Detta är däremot oftast en sämre taktik än att leta upp gäddornas uppsamlingsplatser som ibland kan vara långt utanför lekvikarna, vid denna typ av miljö är fiskarna i regel få men riktigt stora.
    Gäddan som art
    Gäddor har ett beteende likt laxar eller öringar, de simmar tillbaka till just den plats där de en gång själva föddes! Inom arten finns stor spridning kring hur varje individ lever. Vissa fiskarter är väldigt hemtrogna och rör sig ibland inte mer än någon kilometer från födelseplatsen under hela livet medan andra individer kan ha ett utbrett vandringsbeteende och födosöka i milsvida områden.
    I huvudsak bestäms livsstrategin*beroende vilken typ av miljö gäddan lever i. Oavsett om du fiskar i sjö, älv, å eller skärgård så kommer gäddorna att ha en säsongsbunden vandring och därtill en säsongsbunden vandring tillbaks till lekområdena. Innan gäddan väl bestämmer sig för att kliva in på lekområdet känner de av ifall förutsättningarna är de rätta. För gäddhonorna skall rommen ha hunnit mogna ordentligt och vädret får gärna vara stabilt med lugna vindar och hög temperatur.

Vandringsmönster hos gädda har i huvudsak undersökts genom att fångade gäddor märkts med yttre märken och by sedan återfångats så att avstånd från märkningsplats och tillväxt har kunnat studeras. I Sverige pågick ett av världens största märkningsförsök på gädda mellan åren 2007-2012. Projektet märkte drygt 2500 gäddor med 10 % återfångst i Stora Värtan, Täby. Resultaten från försöket är fortfarande inte utvärderade och SLUs Kustlaboratorium i Öregrund saknar plan för hur datan skall användas.
    Invandrande jättar
    Våren 2009 hade jag förmånen att fiska gädda från trailerbåt varje dag mellan mars-juni i ett forskningsprojekt på gädda som vi bedrev på universitetet. Efter två mycket lyckosamma veckor i Kalmarsund och Västervik hade jag fullkomligt smackat upp fisk mellan 5-8 kg i grunda vikar. Trots goda förutsättningar och mycket fisketid var fortfarande toppfisken liten trots en gedigen ansträngning.
    För att prova något nytt åkte jag längre ut i skärgården och fiskade på en kort vassträcka omgiven av djupt vatten i sundet till en stor innanfjärd. Efter tre kast kliver en fetgädda kring 10 kg upp och missar betet – för att följa aggressivt nästkommande två kast! Dessvärre lyckas jag aldrig fånga fisken, men denna händelse satte by mina dåtida kunskaper på prov.
    I fiske skall man inte vara för snabb med att dra slutsatser, men av denna händelse förstod jag direkt att ifall målet är att fånga en stor gädda vid vårfiske efter gädda så kan det ofta vara en god idé att åtminstone lämna de grundaste vikarna.
    Övning, övning, övning
    För varje år som har gått så har jag försökt utveckla detta sorts tänk och taktik allt mer. Det svåra är att lära sig vilken sorts struktur som samlar fisk på olika by platser. I sjö eller skärgård brukar stor gädda ofta kunna samla sig kring sund in till större fjärdar, uppgrundningar mot lekvikar eller grynnor och liknande struktur där de stannar upp på vägen in till lekviken. I åar och älvar kan det vara mer okonventionella platser än vad man tror. Jag fokuserar alltid på att lokalisera lekområdet och testar sedan metodiskt alla tänkbara uppsamlingsplatser vilket kan vara strömlä av en sten på botten, ett nedfallet träd eller en djuphåla.
    Gäddan är en anpassningsbar art som är spridd över hela norra halvklotet. Den breda anpassningen tyder på att gäddor klarar att leva i vitt skilda miljöer med lokala anpassningar. Exakt hur gäddan fungerar och lever just där du fiskar är alltid något du måste pröva dig fram*till – och ett beteende är även något som förändras mellan år. Det gäller att ständigt variera sig i sin taktik!
    Gametime
    Med en enkel och tydlig taktik är jag nyss hemkommen från den senaste expeditionen tillsammans med min gamla fiskekompis Rasmus Ljungqvist. Vi hade ett mål – stor gädda på uppsamlingsplatser utanför lekområdena!
    Vid vårfiske när jag fiskar utanför lekvikar och på lite djupare vatten försöker jag fiska enkelt men effektivt. Långa kast och långsam hemtagning med effektiva spinnbeten för vårgädda. Till favoriterna hör bland annat min egen Tournament Series vobbler vilken är en svävande vobbler med rullande gång och olika shadjiggar som Berkley Flex Slim Shad i största varianten. Utrustningen består av ett Svartzonker 8’6” 200g med Ambassadeur 5600 och 0,40 Trilene Flourcarbon samt ett 8’ 200g med NaCl 51 försedd med 0,30 Svartzonker Braid.
    Jag alternerar fisket mellan spöna bl.a. beroende på hur djupt jag vill fiska (fiskar djupare med FC) och lite olika beroende på vilken hemtagningsstrategi jag använder.
    Heavy Stringers
    Under ett år lägger jag ned mycket fisketid som i de flesta fall är helt fruktlös men ibland kommer man helt enkelt rätt och detta var en av de värsta turerna någonsin!
    Vår första uppsamlingsplats vi bestämt oss för att pröva är kring djupkanten in till en gigantisk lekvik. Resultatet lät inte vänta på sig.
    Efter kanske 3-4 kast kommer en enorm skugga efter min hemmagjorda vobbler. Med ryggmärgsreflex lyckas jag få till ett spinnstop följt av en twitch på veven som får gäddan att sluka vobblern 3 m under båten! Plötsligt befinner jag mig i världens brottningsmatch på en spölängds lina med en fetinggädda som frenetiskt rusar kors och tvärs. När jag fightar stora gäddor lättar jag sällan på bromsen utan frikopplar rullen och ger efter lina genom att släppa med tummen efter behov. Kampen känns som den pågår i en evighet innan håvgarnet äntligen omsluter en riktig best! Gäddan vägs till 14,05 kg och fångades på en hemmagjord vobbler.
    Denna gädda följs av att jag smackar upp ett gäng större gäddor och däribland ytterligare en 10+ innan Rasmus har något större på kroken. Denna fisk, kör hårt under båten och vägrar besegra sig. Efter ett par minuters stenhårt fightandes kan vi äntligen håva en riktig feting. Gäddan väger in på 13,4 kg och tillika nytt personbästa för Rasmus!
    Genom åren har jag och Rasmus upplevt ett par tillfällen med dubbeltia, trippeltia, tiotalet metersfiskar på någon timme men det bleknar mot den frenesi gäddorna visar upp den här dagen! Man märker att man är fartblind när en 10kgs gädda följer betet för att hugga men man knappt stannar kvar för att fiska på den då man bara vill veta hur stor gädda nästa plats kan tänkas hålla.

Smack! Min tredje största gädda någonsin 14,05 kg!

Rasmus med nytt personbästa 13,4 kg!
    Korkeffekt
    Det svåra är oftast att fånga en stor fisk eller en stor gädda. Vet man bara receptet och har börjat få en känsla för fisket kan man ibland lyckas fånga fler stora. I detta fall höll flytet i sig och redan dagen efter får jag ytterligare en 10kgs gädda, men efter att ha haft en 13kgs och en 14kgs i båten med någon timmes mellanrum känns den liten.
    Nästföljande pass blir jag däremot rejält knäsvag. Likt hur 14kgs gäddan klippte vobblern framför fötterna ser jag en megagädda som tar min jigg i slutet av kastet. En minst lika nervös kamp följer innan håvnätet slutligen fångar in ännu en best. Gäddan vägs till stabila 13,7 kg och är en riktig best!
    Med detta fiske i bagaget kan jag inte säga att jag är mer än nöjd. Att få uppleva när storgäddorna är i frenesi är obeskrivligt men en verklighet för alla som dedikerar sig i fisket, tids nog kommer man dit!

Ännu en best, 13,7 kg!
    Utrustningstipset
    Ifall man likt vid detta tillfälle är ute efter riktigt stora gäddor krävs det rejäl utrustning. Har du chans på riktigt grov fisk rekommenderar jag att använda grova spön, rullar och lina av superkvalitet. Mina ovan nämnda utrustningar är två av de mest lämpade utrustningar för denna typ av fiske.
    En detalj som det ofta slarvas med och som snabbt kan krossa drömmen om storgäddan är vilket beteslås man använder. Genom åren har jag fiskat med de flesta beteslås som marknaden erbjuder men nu för tiden finns det bara ett beteslås som jag fiskar med när jag är ute efter riktigt grov fisk – Sebile Game Snaps Power. Detta är ett rejält lås som har liten risk och gå upp och framförallt har tillräckligt tjockt gods i stålet för att inte riskera materialutnötning trots tunga beten och ihärdigt fiske.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
982 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 827 visningar