Gäddtafsar som är superstarka! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gäddtafsar som är superstarka!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gäddtafsar som är superstarka!

För att göra guiden ännu enklare gå in på min blogg för att se guiden med bilder till https://pikemonster.wordpress.com/20...r-superstarka/

Detta är min första guide och jag ska vissa er hur man får en så stark tafs till gäddfiske som möjligt.

Fördelen med att göra egna tafsar är att det är grymt roligt och att dom håller mycket bättre än färdiga tafsar som man köper i en butik jag vet inte hur många färdiga tafsar som har gått av som jag fiskat med på grund utav överbelastning. Det blir också mycket billigare och man kan själv bestämma vilken längd an vill ha på tafsen.

Det finns otroligt mycket material på marknaden för tafs tillverkning som tex fluocarbon, titanium eller vanlig vajer. Man får såklart själv välja vad man vill fiska med men de materialen jag använder är titanium vajer och vanlig vajer. Titanium vajern är den bästa enligt mig för den är väldig slitstark. Nackdelen med Titanium tafs är att är att det är dyrare och svårare att arbeta med därför använder jag också ibland vanlig vajer som i den guide. Varför jag inte använder fluocarbon är för att jag har varit med om att det har tafsen gått av och då så hade jag ändå 1mm.

Det matrial som jag nu använder när jag gör mina tafsar är:

darts carbon coatded wire-90 ib
    darts enkel wirelåss 1,8 mm
    afw lekande strl 7 75 ib
    stay-lok snap strl 5.
    Anledningen varför jag använder väldigt grovt tafsmaterial är för att man inte ska behöva byta tafs lika ofta och att den inte ska gå av vid normalt fiske. Jag använder väldigt stora beteslås och det är för att draget ska få röra sig mera fritt i öglan så att den inte ska få en sämre gång.

Nu till tillverkningen. Det man behöver är en wirelås tång för att klämma ihop tafsen och materialet ovan.

Börja med att trä på wirelåset på vajern.

Trä på beteslåset och dra in vajern igen i wirelåset.
    För att få en extra stark tafs så trä in vajern en tredje gång i wirelåsen.

Sedan så kan du använda din wirelåstång för att trycka ihop wirelåset så att vajer kläms ihop med låset. Det gäller här att man har en riktigt bra tång för det är oftast som tafsen går sönder på grunda av att vajern åker ur låset.En sak att tänka på är att inte pressa längst ut på låsen då wiren kan skadas och gå av vid tung belastning.
    För att få wirelåsen att bli ännu säkrare så ta lite loctite lim och limma runt låsen.
    Efter som att jag har valt en tafs som har en coating (plast överdrag) så går det även att smälta ihop tafsen igenom vajerlåset om man har ett värmeljus och för in låset i lågan i en kort stund. Jag har inte själv prövat det men det gör tafsen ännu starkare

Klipp av tafsen vid önskad längd jag gillar långa tafsar så jag brukar klippa vid ca 50 cm och gör exakt samma grej ytterligare på andra sidan utav tafsen fast med lekandet.

Nu är tafsen klar och det är inte så svårt som man tror att göra en egen tafs.

Skitfiske!
    Senast ändrad av Axel-p; 2015-04-14, 17:15.
    https://pikemonster.wordpress.com/sigpic

Hej!

Ett tips är att köra dubbla wirelås samt använda en riktig crimpstång! Då kommer de bli ännu starkare!

Lycka till!
    Där alla tänker lika tänker ingen särskilt mycket!

Kommentera

Ursprungligen postat av Grävlingen Visa inlägg
      Hej!

Ett tips är att köra dubbla wirelås samt använda en riktig crimpstång! Då kommer de bli ännu starkare!

Lycka till!
      Tack för tipset det ska jag tänka på när jag gör mina tafsar.

Kommentera

Hej Axel,

Bra skrivet! Du verkar vara en duktig fiskare och fiskebloggare, och du är bara 14år! Jag ser fram emot att läsa mera, Keep up the good work!

Kommentera

Ursprungligen postat av Matte77 Visa inlägg
          Hej Axel,

Bra skrivet! Du verkar vara en duktig fiskare och fiskebloggare, och du är bara 14år! Jag ser fram emot att läsa mera, Keep up the good work!
          Tack så väldigt mycket. Det är sån här feedback om gör det extremt roligt att blogga!

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
          Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
          12 svar
          3 800 visningar
          3 gillar
          Senaste inlägg Henke E
          av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
          87 svar
          6 255 visningar