Ismete är, och har varit, min favorit fiskemetod redan flera säsonger.
Anledningarna är flera, största orsaken för min del är att jag har stationerat båten i Nykarleby älv och på så vis inte fiskar lika mycket på andra ställen, så när isen lagt sig så är abstinensen hög att testa nya ställen, och det är möjlig att fiska där det inte är möjlig att fiska sommartid. Också för att det är lätt att placera betet på "rätt" djup o fiska länge på samma ställe o vänta ut gäddorna. dessutom har jag alltid gillat vintern, o mitt arbete nu har låg säsong på vintern så man har både tid att fiska och hinna med annat, nästan så man blir harmonisk av vintern!
Björnar sover o tar de lugnt på vintern!
Denna vinter har jag tagit ut pappa ledighet och det har gett ännu mera fisketid. Ismete febern var hög redan i december efter en lång höst så tog ut ledigt redan vid jul och nästan 2 månader framåt.
Det var dock inte bästa valet för vi hade jätte mycket snö i början av vintern o fisket var inte heller på gång!
När man är pappaledig betyder det inte att man fiskar ensam, utan 1-åringen är med på passen!
När man fiskat några pass på dotterns villkor, eller när man har planerat in något på eftermiddagen, så man måste bryta för dagen redan efter morgon huggen, så började tankarna för ett längre pass ligga på. Det var när Lali o jag ett pass skulle ta upp för dan o vi inte hade haft ett hugg den dagen, vi tänkte att det skulle vara intressant att få fiska vidare hela kvällen o ännu följande dag!
Nåjaa: lite rosor o choklad senare .. eller rättare sagt en hotell övernattning o shopping pengar åt frun för min del, hade våra underbara fruar gått med på det!!
3 dagars ismete non stop skulle det bli!!
Vi bokade in datumen till full måne o stigande tryck i februari, något som borde ge fisk tro vi.
För att inte missa fiske tid hade va packat bilen kvällen innan, klockan hade inte slagit 04 denna morgon när jag gasade iväg mot Lalis. Att vi skulle landa en riktigt stor gris kändes självklart o förhoppningarna för fisket var höga!
För att göra en lång saga kort: Vi fiskade tre dygn, o det kom upp tre fiskar !!
Första dagen hade vi många hugg men ingen gädda på isen.
Andra dagen lite färre hugg o en gädda på 4.3kg lyckades jag fånga.
Vi hade egentligen med allt i överflöd, utom wc papper, så när Gustav kom ut o pimpelfiskade på andra dagen fick han ta med sig en rulle. Skulle inte klarat oss en dag till!
Vi hade dessutom ett sommartält med ventilation i taket o termometern på -9°c under natten, så ett extra lass ved var väldigt tacksamt att få, vilket Gustav fixade.
Det gällde full fyr så kaminen var röd "mansikka" som det kallas, för att hålla plus grader i tältet.
Trede dagen fick vi "gäster" på sjön och de fiskade endast med levande bete så det blev intressant att se om det skulle fungera bättre än våra döda beten, i det överlag tröga fisket!
Lali landade en mindre gädda först den dagen. Sen fick vi se på när Sällinens levande mörtar började leverera Under dagen kom en både en 8.5kgs o en 7.4kgs fisku upp o båda en bit på metern!
Mot skymningen landade jag en gädda på 5.3kg och 95cm, som en svag tröst åt en sliten krigare!
Man kan ju spekulera i vad som ger bättre fångst, död eller levande beten.
Vi rekommenderades att fiska med mera levande o skulle säkert "köpt" det, med dagens facit, men med flera års erfarenhet av ismete o speciellt efter passet för denna satsning, vet vi att det är olika från dag till dag. Passet veckan före var det endast döda som levererade fastän vi hade ut levande också. Då landade jag min största ismetade gädda för denna säsong, 8.8 kg och 112 cm.
Fiskar nu så mycket det är möjligt för att förhoppningsvis hinna se en stor gris innan det är för sent o leken är igång. Än så länge har det inte lyckats men den som lever får se.
Fiskade ett pass med Henkka (Gustavs bror) o vi hittade ett väldigt intressant vatten. Det kom inte upp någon feting, men täckningen var häftig! Jag har inte sett några liknande här förut. Såg mera ut som en Norrlänning.
Ett före jobbet pass, fick jag äran att landa en finare gädda åt Sundfors i teamet. Alltid kul att vara med på att pass när det kommer upp en finare fisk.Vi tänkte för en stund att det var en plussare men gäddan smalnade av baktill o räckte inte riktig dit. Men absolut en fin fisk strax under dröm gränsen!Första dagen hade vi många hugg men ingen gädda på isen.
Andra dagen lite färre hugg o en gädda på 4.3kg lyckades jag fånga.
Vi hade egentligen med allt i överflöd, utom wc papper, så när Gustav kom ut o pimpelfiskade på andra dagen fick han ta med sig en rulle. Skulle inte klarat oss en dag till!
Vi hade dessutom ett sommartält med ventilation i taket o termometern på -9°c under natten, så ett extra lass ved var väldigt tacksamt att få, vilket Gustav fixade.
Det gällde full fyr så kaminen var röd "mansikka" som det kallas, för att hålla plus grader i tältet.
Trede dagen fick vi "gäster" på sjön och de fiskade endast med levande bete så det blev intressant att se om det skulle fungera bättre än våra döda beten, i det överlag tröga fisket!
Lali landade en mindre gädda först den dagen. Sen fick vi se på när Sällinens levande mörtar började leverera Under dagen kom en både en 8.5kgs o en 7.4kgs fisku upp o båda en bit på metern!
Mot skymningen landade jag en gädda på 5.3kg och 95cm, som en svag tröst åt en sliten krigare!
Man kan ju spekulera i vad som ger bättre fångst, död eller levande beten.
Vi rekommenderades att fiska med mera levande o skulle säkert "köpt" det, med dagens facit, men med flera års erfarenhet av ismete o speciellt efter passet för denna satsning, vet vi att det är olika från dag till dag. Passet veckan före var det endast döda som levererade fastän vi hade ut levande också. Då landade jag min största ismetade gädda för denna säsong, 8.8 kg och 112 cm.
Fiskar nu så mycket det är möjligt för att förhoppningsvis hinna se en stor gris innan det är för sent o leken är igång. Än så länge har det inte lyckats men den som lever får se.
Fiskade ett pass med Henkka (Gustavs bror) o vi hittade ett väldigt intressant vatten. Det kom inte upp någon feting, men täckningen var häftig! Jag har inte sett några liknande här förut. Såg mera ut som en Norrlänning.
Gäddan vägde 9.1kg och var 109cm.
Ismete säsongen är nu så långt liden att vi hunnit med flera öppet vatten pass, o testat lite nytt. Bl.a kastat mört med 12 fots spöt, metoden kallas "sink and draw" eller wobbling. Fiske med så pass långt spö ger en häftig känsla i huggen o definitivt under drillningen. Har tidigare endast flötesmetat/trollat med spöna. Det kom flera mindre gäddor upp första passet, så blir mera framöver. Kom just hem från ett ismete pass som var "ett hugg från succé", men hugget uteblev så nollade igen en gång ! Med ungefär en månad kvar innan leken är igång så gäller det för mig att få så många fiskedagar som familjen o arbete tillåter! Rock n´roll o fullt krig under drömgränsen ännu för min del så bara att ligga i!!
Skitfiske // Björn Snellman
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)