Team Colibri: Navionics SonarCharts Live - nå via GoFree WIFI - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Colibri: Navionics SonarCharts Live - nå via GoFree WIFI

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team Colibri: Navionics SonarCharts Live - nå via GoFree WIFI

Navionics versjon av kart med masse dybdekonturer kalles for SonarCharts. Med Navionics app til Apple-produkter som IPhone og IPad, har man lenge kunnet bruke en Live-versjon hvor kartet korrigeres med dybdedata fra ekkolodd etterhvert som man kjører.

Ekkoloddet man har kunnet bruke har vært Vexilar Sonarphone. Sonarphone finnes i tre varianter, alle av den enkle typen og med tilsvarende lav prislapp. Prinsippet har vært at telefonen eller nettbrettet ditt utgjør ekkoloddskjermen, som igjen mottar et WIFI-signal fra SonarPhone-ekkoloddet.

Måten dette fungerer på, er at Navionicsappen bruker dybdeinformasjonen i WIFI-signalet til å tegne opp kartet i appen. Du må nødvendigvis ha kjøpt Navionics sin app, og frem til nå har du også måttet ha Vexilar Sonarphone. Jeg har tidligere lånt en Vexilar asonarphone SP200 for å prøve teknikken, og kartbiten fungerte som den skulle. Problemet var at ekkoloddet i SP200 var dårlig, så jeg gikk fort lei av å bruke et ekkolodd som ligger langt under det jeg er vant til prestasjonsmessig. Misforstå meg rett, Vexilar sin variant er sikkert grei i forhold til tilsvarende mobile løsninger, men sammenlikningen med et skikkelig CHIRP-ekkolodd med en tilsvarende Airmar ekkoloddgiver ble flau. Siden SP200 bruker frekvenser som forstyrrer det vanlige ekkoloddet mitt, var det heller ikke noe godt alternativ å bruke begge to samtidig. SP200 havnet derfor fort på en hylle for å samle støv.

Her om dagen fikk jeg anledning til å ta en prat med Navionics sin områdeansvarlig for Skandinavia. Han hadde flere interessante ting å fortelle. (Takk for det Hans Christian.) Det var spesielt en ting som jeg umiddelbart fikk en liten pulsøkning av å høre, og det var at Lowrance og Simrad sin WIFI-løsning kunne brukes til live-kartlegging på samme måte som Vexilar. Gode ekkolodd og gode kart er som kjent noe jeg er mer enn bare litt interessert i.

I dag fikk jeg testet dette i praksis, og for å gjøre en lang historie kort: Dette fungerer bra!

Du må først ha Navionics sin Boating-app, den finner du i AppStore. Appen er absolutt ikke gratis, men bra ting er sjelden det.
    Denne trenger du

Her er det bare å punge ut, jeg har hatt mye glede av denne appen også før Live-funksjonen, noe du kan se et eksempel på i turrapporten fra Drøbak.

Med appen på plass, må du koble IPhonen eller IPaden til GoFree WIFI. Dette skrev jeg om i artikkelen om montering og testing av GoFree WIFI.

Så er det bare å finne igjen appen, og trykke på symbolet.

Trykk her
    Appen er fra starten av satt opp med innstillinger for live-funksjonen. Det kan ta litt tid før appen oppdager at den er på nett med et ekkolodd, men når den gjør det vil SonarCharts-symbolet nederst i venstre hjørne få et ekstra valg utover Navionics eller Sonarcharts. Sonarcharts Live blir et valg, og med den igang starter morroa.

Slik så det ut akkurat da Live-funksjonen startet. Merk det tilsynelatende konturfrie området rett nord for pilen som er båten min, og at "SonarCharts Live" er lyseblå som betyr at det er aktivert.

Klar for live-mapping

Så begynner jeg å kjøre, og kartet endrer seg etterhvert som jeg logger data.

Starten går

Sammenlikner du bildet under, med hvordan det så ut før jeg startet, ser du stor forskjell.

Ferdig
    Innstillingene i appen er som sagt klare for live-mapping. Men jeg kan uansett si noe om den viktigste innstillingen.

Du må dele
    Den røde ringen rundt innstillingen "Share data" er verdt å merke seg. Denne må være aktivert slik den er nå, den er aktivert som default i appen, så dersom du ikke har slått den av er alt greit. Navionics bruker nemlig din logging for å forbedre sine egne kart. Med denne funksjonen på, tillater du altså at dine data sendes over mobilnettet til Navionics, og at de bruker dataene til å forbedre kartene de selger. Slår du av denne funksjonen, vil ikke appen sende data tilbake til Navionics, men da fungerer heller ikke live-funksjonen. Du må med andre ord dele med Navionics, for å kunne forbedre dine egne kart.

Som jeg har nevnt før, er det ikke tillat å logge data i norsk og svensk saltvann. Dette har med lokal lovgivning å gjøre, og kommer av at landene anser informasjon om havbunnen som en forsvarshemmelighet. (Finland er enda værre, der er det ikke lov å logge i ferskvann heller.) Navionics kan altså ikke bruke dataene de får inn, men du må uansett dele. Det er et lite smutthull i denne lovgivningen, og det er at så lenge du gjør dette privat, kan ikke Navionics lastes for det. Derfor fungerer live-mapping i saltvann, slik skjermbildene fra min IPad viser.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 781 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 241 visningar