Februari – Uppladdningsmånaden! | Tobias fiskeblogg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Februari – Uppladdningsmånaden! | Tobias fiskeblogg

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Februari – Uppladdningsmånaden! | Tobias fiskeblogg

Februari
    För mig är januari och februari månader fisket får vila lite. Egentligen är jag lika fiskesugen som vanligt men ifall man fiskar så gott som hela tiden under resterande del av året så är det bra att ha en lågsäsong. Under denna period brukar jag däremot alltid strukturera utrustningen och försöka förbereda mig för kommande säsong.
    Reparation och omvårdnad
    När jag väl fiskar under säsongen lägger jag ogärna tid på saker som att sortera beten i vindsförrådet, laga spöringar, smörja rullar, spola ny lina eller bygga beten. Likväl vill jag inte utrustning till båten, eller reparera trailer eller bil. Istället så lägger jag mycket arbetsuppgifter på hög under säsongen som jag senare tar itu med under denna period på vintern. T.ex. är det alltid rullar som behöver service, spöringar som tappat sin keramik och beten som behöver repareras.

Bild: Vintern är en utmärkt tid att passa på att bygga egna beten. Förutom att det kan vara effektivt att bygga sina egna drag så är det väldigt lärorikt.
    Ordning och reda
    En viktig uppgift inför kommande säsong är att sätta ihop en bra betesbox. Personligen åker jag aldrig och handlar beten eller utrustning på impuls utan tänker under lång tid noga igenom vad jag behöver. Ofta så funderar jag i flera veckor kring hur fisket gått föregående säsong och vilka beten och tekniker som fungerat bäst. Därifrån så kompletterar jag oftast upp med en bred bas av den utrustning som gett bäst resultat och därefter väljer jag ut ett par inriktningar och nya metoder som skall provas kommande säsong.
    Lika viktigt som att komplettera beten och pröva ny modeller är även att göra sig av med de beten man inte fastnat för. Jag tycker det är enklare att ha med sig färre men väl utvalda beten ut än en gigantisk tackelväska där man låter alla beten följa med som man succesivt samlat på sig.
    Ett tips är därför att gå igenom abborrväskan eller gäddväskan och göra en ”betesdraft”, behåll det bästa men ut med allt som inte levererat! Personligen tycker jag om att ha mycket olika beten i olika storlekar och typer än ett färre antal modeller men i många färger.

Bild: Under vårvintern passar strömmande vattnedrag utmärkt för att testa nya beten eller för att säkerhetsställa att utrustningen är i toppskick inför våren!
    Lär dig av dina misstag
    Under en hel säsong hinner man med mycket fiske efter flera arter i många sorts situationer. Ofta kan tempot vara så högt under perioden eller tillfället att det är svårt att utvärdera hur fisket verkligen gått och hur det påverkats av de val man gjort.
    Under vintern brukar jag försöka tänka igenom det gångna året och utvärdera hur pass lyckade de olika strategierna som jag använt mig. Detta gäller allt från metod, plats till taktik under fisketuren.
    Försök tänka efter vad som verkligen kan ha legat bakom att du misslyckades totalt under det du trodde var dem hetaste passen under höstfisket eller varför du inte lyckades kroka ditt tyngsta hugg trots att mothugget följde konstens alla regler. Läs på kring vad sannolikhetslära är och försök få en uppfattning om hur det spelar in i ditt fiske. Just sannolikhetslära betyder mer i fisket än vad många tror, t.ex. så får man större fiskar i bra vatten och krokar mer fisk med rätt spön. Ändå envisas många med en övertro på att den stora snart skall nappa trots att man har 200 fiskepass utan resultat i en havsvik eller att det är otur att de stora släpper när man fiskar med en för vek utrustning som inte klarar av att driva in kroken i en storgäddas käft.
    Mycket i fisket är matematik. Lär dig sannolikhetslära så kommer du att se på fisket och de variabler som ingår i fisket på ett helt annat sätt!
    Sist men inte minst
    Glöm aldrig att fiska för att det är kul och ingenting annat! Att fiska för inriktat mot ett mål som att fånga en stor fisk eller bevisa något tar oftast glädjen ur fisket. Inget slår upptäcktslusten och viljan att utforska och fiska för att det är roligt och spännande!
    Spännande artikel
    Av en händelse fick jag möjligheten att vara med i det senaste numret av Mitt Fiske. Läs gärna denna superfina artikel som Patrik Tjörnmark skrivit:
    Feeds lets you stay up to date on stuff around the net. • Save time by letting the most interesting news come to you! An on-device AI learns what you like and promotes the good stuff. Your habits stays private since they never leave the device. • The app can generate a feed directly from websites, and updates when there are new articles. Perfect for following your sports team, the kids school, or the regular news. It also supports RSS, Atom and JSON-feed. • Choose to read the RSS-content or fetch the full article. • Push the best articles on a daily basis - hand picked by your own AI • A widget for your homescreen with the latest and most interesting articles. Curated by your AI. • Mute topics that you don't want to see at all • Articles are read inline, so when one article is read you can just continue scrolling to the next. No buttons, nothing to handle or manage, no chores

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar