3 ismeiteturer er tilbakelagt. Den første dagen var jeg på Steinsfjorden for å prøve lykken. Det ble ca 30 fine Mort, noe som kommer godt med da fryseren er rimelig slunken etter høstmeitinga. På gjeddefronten var det heller labert. Det kom opp noen fisker, men ingen av de var store nok til å bli veid/fotografert.
Samme kveld kom Edvard på besøk. Vi hadde avtalt å ta ett par dager med ismeite sammen, og vi var begge gira på storfisk. Etter litt fram og tilbake, bestemte vi oss for å prøve en helt ny plass som jeg har sikla på i ett par år, men aldri manna meg opp til å prøve.
Samme kveld kom Edvard på besøk. Vi hadde avtalt å ta ett par dager med ismeite sammen, og vi var begge gira på storfisk. Etter litt fram og tilbake, bestemte vi oss for å prøve en helt ny plass som jeg har sikla på i ett par år, men aldri manna meg opp til å prøve.
Etter ett par pils og litt skravling la vi oss i 1 tia. Det var hardt å stå opp 6 timer seinter, men det er verdt det når man sitter i soloppgangen med kaffekoppen i handa å spaner på ismeitestengene. Det var ikke mye som skjedde de første timene, men vi med 8 stenger burde det da for fanken gå an å få ett run i løpet av dagen..
Runnet kom tilslutt, og som så ofte før var det gjesten som stakk av med dagens største og eneste gjedde.
7500 gram og rett over metern. Fin gjedde som skulle vise seg og bli dagens eneste kontakt med fisk. Det er moro når man lykkes på nye plasser. Det er slettes ikke hver gang det skjer. Vi vurderte å reise tilbake på samme plass dagen etter, men etter litt om og men bestemte vi oss for å vende nesa mot Steinsfjorden og 16 kilosplassen. Det var ganske nøyaktig 6 år siden den ble tatt, og forholdene var tilnærmet like, så vi hadde trua selv om Steinsfjorden ikke har vist seg fra sin beste side de siste par sesongene.
Det er heldigvis aldri noen fare for å blanke på Steinsfjorden. Vi holdt varmen ved å kroke sniper. Etter ørten smågjedder, synker etterhvert også pulsen når det runner. Man forventer rett og slett sniper hver gang når det runner. Men jeg har gått på en smell tidligere å nesten pissa i buksa når jeg gjort tilslag og plutselig hatt drøy motstand i andre enden. Det skjedde dessverre ikke i dag, men med 8 fisk på isen var det en actionfylt dag..
Dagens største gjedde.. mellom 5 og 6 kg en plass..
Dagens største gjedde.. mellom 5 og 6 kg en plass..
Over hele fjorden ligger det ett lag med grå guffe rett under isen. Slik har det ikke vært tidligere, og det ser ikke bra ut.
Det var en fin dag på isen. Det eneste kjipe var at vi glemte maten hjemme, så det var to sultne karer som tusla inn mot land i solnedgangen.
Takk for turen Edvard.. Alltid koz med selskap på isen.
Det har vært en rolig start på året.. Det kan vel bare gå en vei nå.. eller?
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)