Morten Opsahl: Medaljens bakside - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Morten Opsahl: Medaljens bakside

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Morten Opsahl: Medaljens bakside

Vi har vel alle opplevd å miste en drømmefisk opptil flere ganger. Følelsen man får når man mister en diger fisk er kjip, og det tar gjerne lang tid før man kommer over det. Her er noen historier om gjedder som jeg har mistet opp igjennom årene.

Spinnfiske en oktoberdag i 2011.

Det var en forholdsvis mild dag til midten av Oktober å være. Jeg hadde kastet og kastet hele dagen uten resultater, men akkurat i det det begynte å mørkne, smalt det til på paddletailen, og snart lå ei gjedde på 9820 gram i båten. Dette var min første pelgiske gjedde på spinnfiske, og jeg bestemte meg for å fortsette kastingen til det ble helt mørkt, og som sagt så gjort. Ett kast ble til 10 kast og 10 kast ble til 50 kast uten at jeg hadde så mye som ett hugg. Fisket foregikk midt i vannlaget med 20 meter vann under båten. Jeg la merke til en diger ansamling med byttefisk som stod veldig konsentrert, og det var det som holdt fisket gående den kvelden. Høstfiske er som oftest veldig tregt, og det er lett å miste motet når det går timer og kanskje dager mellom hver storgjedde. Men før eller siden kommer hugget, gjerne når man minst venter det, og det var det som skjedde nå. Det var helt mørkt da jeg plutselig fikk tidenes slakkhugg. Jeg klinte til, og skjønte med en gang at dette var en gris. Jeg hadde null kontroll, og gjedda gjorde som den ville. På maks brems, klarte den likevel å tømme halve snella mi i de mest voldsomme utrasene jeg har opplevd. Jeg kjørte på den i sikkert 2 - 3 minutter og hadde igrunnen slått meg til ro med at den satt godt ettersom den ikke allerede hadde løsnet. Jeg fikk tilslutt pumpet den sakte men sikkert mot båten. Jeg skalv i hele kroppen. Da den nærmet seg båten, ristet den kraftig på hodet før den satte igang enda ett kraftig utras før krokene tilslutt løsnet. Jeg husker at jeg slengte stanga hardt ned i båten, det var ett under at den ikke knakk. Jeg ble sittende i båten å sutre i flere minutter før jeg pakket sammen å reiste hjem.Det har gått over 3 år siden det skjedde, og det plager meg fremdeles at jeg aldri fikk se den gjedda. Hvor stor den var er ikke godt å si, men det er tatt gjedde på oppimot 16 kg i dette vannet.

Det ble i det minste en bra fisk den kvelden som ett plaster på såret. 9820 gram.

Isfiske Mars 2011

Har alltid hatt en årlig tur eller to på denne plassen hver vinter. Det er mye gjedde i området, men det er bare en som har lyktes med å komme over 10 kg på isen her. Det hadde jeg planer om å gjøre noe med, og siste dagen i Mars var jeg utpå. Satte ut fire ismeitestenger, og satte meg ned med balansepilken. Vannet er kjent for å huse mye fin abbor, så jeg tok for første gang på flere år med 130 mm borret mitt for å prøve å lete opp noen stimer. Isen var tykk, sikkert 40 cm, og 205 borret mitt var så skjemt at selv den mest veltrente boler hadde hatt problemer med å komme igjennom uten pauser. Har alltid hatt i bakhodet at det kan komme ei diger gjedde å ta balansepilken, men kom tilslutt fram til at sannsynligheten for dette var liten. Det skulle jeg ikke ha tenkt, for i det andre hullet, hogg det til konstant. Skjønte at det var gjedde, så her var det bare å åpne spolen å håpe på det beste. Med ei VM stikke og 0,25 sene er det ikke stort annet å gjøre enn å være forsiktig men bestemt. Da den kom oppunder isen, gikk tankene tilbake til 14 kilosgjedda jeg fikk på Steinsfjorden to år tidligere. Forskjellen denne gangen var at gjedde var altfor stor til å komme opp igjennom hullet. 205 borret lå 20 meter unna, og senespolen var nesten tom. Jeg tok en råsjans å festet stikka i en snøhaug og løp bort etter borret. Det gikk heldigvis bra.. Med pilkestikka i kjeften, borret jeg ett hull rett ved siden av. Til min store fortvilelse var avstanden til det lille hullet for stort. Gjedda lå helt rolig under isen, tydelig utmattet etter en lang kamp. Knipset ett bilde av gjedda da jeg skjønte at dette kom til å bli vanskelig.

Balansepilken er 5 cm lang, og hullet 130 mm. Da kan man jo begynne å lure på hvor mye gjedda veide.

Borret tilslutt ett hull helt inntil, i håp om å få utvidet 130 hullet. Dessverre presterte jeg å kappe sena tvers av. Jeg trodde alt håp var ute, men jeg skuffet snøen ut av hullet og gjedda stod fortsatt på samme plass. I ett siste desperat forsøk, prøvde jeg å dytte gjedda mot det store hullet, men da forsvant den ned i dypet i sakte film. Klissvåt og fly forbanna måtte jeg innse nederlaget. Dette var ei gjedde som veide godt over ti kilo, kanskje tilogmed 12. Leverte borret mitt til sliping, og 130 borret mitt har stått i boden siden..

Pelgisk trolling i Steinsfjorden sommeren 2011.

I 2011 hadde jeg som mål å få ei gjedde på over ti kilo i Steinsfjorden på Trolling. Det var flere år siden sist jeg hørte om stor gjedde på dorg på midtsommeren, men jeg hadde likevel på følelsen at jeg ville lykkes før eller siden hvis jeg gutsa hardt. Noen dager i forveien ble det oppservert død mort flytende rundt hele fjorden. Vi fikk mange gjedder i denne tidsperioden, og de var sprekkfulle av fisk, trolig pga dette. Husker jeg fikk ei gjedde på 89 cm og 6,9 kg. Dagene som fulgte leverte bra med fisk, og en dag tok jeg med meg Martin utpå. Han var ikke snauere enn at han fikk ei nydelig gjedde på 10580 gram. Satsingen fortsatte, og noen turer senere var det endelig min tur til å taue stor fisk. Den var tung, og jeg måtte stoppe båten for å i det hele tatt ha sjans til å pumpe den inn. Hoderistingene vitnet om grov fisk, og da jeg trodde jeg hadde den helt inntil båten, viste deg seg at jeg hadde ute 50 fot med sene. Fisken stod å stanga rett under båten, og lot seg ikke rikke til å begynne med. Jeg var livredd for å miste den da jeg tross alt hadde hatt tosifra antall turer uten fisk å snakke om. Jeg pumpet den sakte men sikkert opp mot båten, men dessverre ristet gjedda seg av rett ved båten. Jeg så halefinna i det den snudde, og det var en gris av dimensjoner. Litt senere hadde jeg med meg Glenn i båten, og i samme område hogg det til på stanga hans, og det samme skjedde. Denne gangen ble den med inn, og gjedda veide 13 kg.

Året etter var det endelig min tur til å lykkes på pelagisk sommertrolling i Steinsfjorden. 12280 gram. Mission completed.

Spinnfiske våren 2012.

25 April har blitt en magisk dato. To år tidligere fikk jeg min første tiplusser på jerkbait på nettopp denne dagen. Ole Petter og jeg hadde en spinnfiskesatsing i ei lokal elv som huser svært få gjedder, men som til gjengjeld ofte er grisesvære. Ole Petter hadde dratt opp ett monster på 13,7 kg noen dager i forveien, så vi levde i trua. Det var blikk stille og det regnet en god del. Jeg hadde ikke med meg regntøy, så fleecegenseren ble tyngre og våtere for hvert minutt som gikk. Men jeg liker å tro at de som lider litt, blir belønnet med store fisker. To år tidligere måtte jeg bryte meg gjennom metervis med råtten is for å komme til plassen som leverte. Det gikk en god stund før det hogg til på en wolfcreek helt inne ved land på veldig grunt vann. Jeg var ikke helt forberedt, så jeg klarte ikke å gjøre ordentlig tilslag. Gjedda hang likevel på, og jeg så med en gang at det var nok ei purke da den velta seg i overflata. Den var nok ikke over 13 kg, men at den var godt over ti kilo var det ingen tvil om. Dessverre glapp den etter få sekunder. Dagen var heldigvis ung, og ett par timer senere fikk jeg ei etterleksgjedde på 10,6 kg. Dagen var reddet, og min andre jerkgjedde over 10 kg kom på dagen nøyaktig to år etter den første. Men det stikker fremdeles i hjertet når jeg tenker på at det kunne blitt to store gjedder den dagen, men det er medaljens bakside..

10,6 kgs etterleksgjedde som reddet dagen. Den hadde nettopp slukt en kilossuter , men var i det grådige hjørnet den dagen.

Ismeite Steinfjorden 2013.

Vinteren 2009 opplevde vi ett gjeddefiske jeg ikke har sett maken til på isen. Noen dager i forveien hadde Morten Pettersen fått ett par fine gjedder på denne plassen med topp på rett over 8 kg. Jeg og Fredrik bestemte oss for å ta en dag på denne plassen uka etter, noe de fleste kanskje har fått med seg hvordan gikk. Hvis ikke, så fikk Fredrik to gjedder på henholdsvis 10180 og 16180 gram. I tiden som fulgte, ble det mange turer på denne plassen, men den dag i dag har jeg ennå ikke fått gjedde over 6 kg på den plassen, ennå dette er 6 år siden. Jeg var svært nær å lykkes i Januar 2013 da jeg kroka noe som kunne minne om en fisk på samme size. Jeg filmet litt den vinteren, og fikk alt sammen på tape.

Det er kanskje noe av det sureste jeg har opplevd. Ei gjedde over 10 kg i Steinsfjorden er skjelden kost, og er nok det jeg setter høyest av alle målene jeg har satt meg..

Spinnfiske oktober 2012

En todagers satsing endte med ei gjedde på rett over ti kilo på spinnfiske og nok en fisk som løsnet rett ved båten.

(Kopiert fra fangstrapport) [FONT=Arial]Neste dag var det ut grytidlig for å fortsette denginga. Jeg kastet og kastet og kastet uten hugg, men med gårsdagens fisk i bakhodet var det igrunnen helt greit selv om armen ble rimelig sår etterhvert. Men det er stille før stormen, og plutselig stod stanga i en diger bue igjen. Den var ikke spesielt sprek, men jeg kjente tyngden da jeg pumpet den opp. Da den kom opp i overflata rett ved båten fikk jeg hjertebank. Den var grisediger, og satt så dårlig som en gjedde kan sitte på en 3/0 krok. Heeeelt ytterst i leppa. en 180 graders sving og ett headshake og tilbake i dypet svømte den. Jeg er litt skjelven her jeg sitter å skriver, for slike fisker skal ikke mistes. Lengden var oppmot 120 cm, og vekta var langt over 10 kg. Det er bare vondt, man får mest lyst til å grine. Like etter gav jeg opp, kjøpte en trøstehamburger på esso og reiste hjem.[/FONT]
    [FONT=Arial][/FONT]
    [FONT=Arial]Det skal sies at jeg året etter fikk ei gjedde på nøyaktig samme plass på meite som var 122 cm og 11400 gram. Trolig var det denne jeg mistet året før. Fisken var noe lysere på ryggen enn andre gjedder jeg har fått i dette området, i likhet med den jeg mistet. Dermed endte historien bra på sett og vis. Det er lett å tenke at den kan ha veid mer året før, men det får man aldri vite.[/FONT]
    [FONT=Arial]
    [/FONT]
    [FONT=Arial]Har mange slike historier, men det er disse som sitter dypest. Store gjedder har en tendens til å riste seg av, i hvertfall når det gjelder meg. Heldigvis skjer det ikke så altfor ofte. Uansett så er det greit at også fisken får en sjanse til å trekke det lengste strået. [/FONT]
    [FONT=Arial]
    [/FONT]
    [FONT=Arial]Har du mistet en drømmegjedde? Del gjerne historien i kommentarfeltet. [/FONT]

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    PB
    Gjedde 9540 gr
    Sik 1800 gr
    Ørret 5720 gr
    Røye 2505 gr
    Abbor 1290 gr

www.mortenopsahl.blogspot.com

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
982 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 823 visningar