Tillbakablick | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Tillbakablick | Sf lures

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Tillbakablick | Sf lures

Utanför fönstret ligger vinterns första snötäcke och förebådar om att väntans tid är här. Isfisket är inte något jag fastnat för. Fina fiskar har redan rapporterats in från isfisket och jag tvivlar inte på metoden i sig. Jag har bara inte blivit så där gripen som jag behöver bli för att lägga ner tiden som behövs. Ett par abborrpass med barnen blir det förstås. Och kanske någon gäddtur. Prylarna finns ju där nere i källaren!
    Året som gått inleddes även det med en period av väntan på det fria vattnet. En hel del betesexperiment brukar prägla min fiskelösa tid och förutom spinnflugor jobbade jag med en modell som jag kallade för Junebug. En Junebug är en bucktailjigg med spinnskedar som är tänkt att användas huvudsakligen för abborre. Modellen fungerade fint men fick inte riktigt den fisketid jag tänkt. Eftersom jag fullkomligt älskar spinnerbaits, är det också framför allt spinnerbaits jag använder i mitt fiske.
    Som betestillverkare får man en hel del förfrågningar om att sponsra tävlingar och olika events. Jag tycker detta är ett prefekt tillfälle att sprida spinnerbaitfisket ytterligare och försöker ställa upp i den mån jag kan. En lite extra rolig förfrågan kom tidigt i våras från Wisconsin, USA, där Casting For CDF anordnar en tävling med ”top water lures” för välgörande ändamål. Mitt bidrag, två bucktails, skapades utifrån Sveriges grönska och USAs flagga.
    Inför 2014 års sportfiskemässa blev jag kontaktad av bloggarna Fiske Fur Alles Magnus Sjöholm. Som mässbloggare gjorde de några intervjuer med betestillverkare inför mässan. På plats på mässan mötte jag upp de trevliga medlemmarna för att lämna över några beten. På betesbyggargatan fick jag chans att träffa flera duktiga hantverkare och passade på att inhandla det bete som senare under våren skulle ge mig årets toppfisk.Som vanligt drabbades jag av gösfeber så snart isen gick i mars. Jag har mer eller mindre missat vårgäddfisket de senaste två åren på grund av det spännande vertikalfisket och framgångarna det gett. Årets första turer gav fina resultat och mitt ganska blygsamma pb höjdes omgående. Efter ytterligare två höjningar av mitt personbästa på gös stannade resultatet för 2014 i april på 6,2 kilo.
    Efter en gäddföljare av abnorma mått för ett år sedan stannar jag alltid till vid en speciell vass för att ta några kast. I mars höjde jag mitt smått pinsamma pb på öring vid ett av dessa tillfällen till 2,2 kilo. Betet, ett Sf Spinnerbait 35+, är i en riktig favoritfärg.
    I slutet av mars blev det även en gäddfiskedag i mina vatten. Efter att ha kastat av en plats med hela arsenalen åkte det där mässbetet jag pratade om, fram. Eftersom platsen är grund, trång och fylld av bråte tog det emot att sätta på en alldeles ny Skinny Wolf och kasta mot den plats där det med största sannolikhet skulle fastna. Men valet var rätt och första kastet på ca 10 meter resulterade i en magnifik mälargädda på 11,06 kilo. Inte personbästa men skattad minst lika högt.Årets fisketid har varit begränsad som aldrig förr. Ett byte av arbetsplats i kombination med en axel som bråkar har gjort att kraften inte riktigt funnits där som tidigare. Under sommaren och hösten blev det dock en del abborrfiske med det bestämda målet att höja pb även där. Den betesmodell som sålt bäst under året har varit lilla Sf Spinnerbait 10+ som jag byggt just till abborrfisket. Fina rapporter har strömmat in under året och mitt eget vapen har till stor del varit just detta. Där jag haft bäst abborrfiske avslutas en brant djupkant med ett snårigt parti fallna pilträd. Till detta område söker sig mängder med löja och i dessa stim döljer sig fina abborrar. Jigg är uteslutet på grund av vegetationen men med mina små spinnerbaits går det fint att fiska över stammarna bara en decimeter under ytan. Mitt uppsatta mål uppnåddes med denna fina fisk på 1,2 kilo.
    Eftersom fisketiden varit begränsad under året har jag haft tid att utveckla byggandet. Modellen Sf Spinnerbait 10+ har varit mycket populär och jag tycker själv att det är ett roligt bete att fiska med. Klassiska Sf Bucktail 55+ har också spridits till många fiskelådor och fina rapporter har kommit in. Under året har jag börjat träna på att jobba med flashmaterial på nya sätt. Med flashjiggarna och tubflugorna gäller det att hålla tungan rätt i mun men med lite övning kommer det bli riktigt bra.*Överlag fortsätter Sf Lures att växa och jag älskar det faktum att fler och fler fiskar med spinnerbaits. Även medialt har betesmodellen fått mer utrymme. I vårens Fiskefeber Predator skrevs det om olika modeller och i nummer 5 av samma tidning var Sf lures representerad i en lång artikel. Inför nästa år ser jag fram mot fler fiskedagar och många rapporter om spinnerbaitfångade gäddor. Förhoppningsvis fortsätter intresset för modellen att växa, oavsett om det står M/G eller Sf på betet, så att alla får känna den härliga känslan som jag känt så många gånger. Känslan då en välkonditionerad gädda tvärnitar ett spinnerbait vevat i högsta hastighet och kraften av hugget nästan sliter utrustningen ur händerna på en!Jag avslutar denna lilla tillbakablick med lite bilder i repris. Bilder på specialare, favoriter och nya modeller.
    * Gott Nytt År!Jakob Fagerlund/Sf lures

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
994 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 986 visningar