Rügentripp med Claes och Olle | Tobias fiskeblogg - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Rügentripp med Claes och Olle | Tobias fiskeblogg

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Rügentripp med Claes och Olle | Tobias fiskeblogg

    Hej!
    Jag har precis kommit tillbaka från en tredagars Rügentripp där jag fiskade tillsammans med Olle Lidesjö och Claes Claesson. Olle arbetar som försäljningschef hos ABU i Sverige, Claes är kanske mera känd under hans varumärke Svartzonker och är den person som utvecklar alla fina Svartzonkerprodukter som ingår i ABUs sortiment.
    Området Rügen som det ofta talas om I storgäddsammanhang är en stor ö i Östersjön i norra Tyskland. Mest känt är Rügen kanske som semesterort med sina kalkstensklippor, långa sandstränder och vackra byar men i vattnet kring ön simmar även några av de största abborrar, gäddor, gösar och havsöringar som man kan tänka sig.
    Själva fiskeplatserna skiljer sig något mot vad de flesta är vana vid. Kring Rügen är vattnet grunt och de vanligaste fiskeplatserna är innanfjärdarna på ön. Dessa fjärdar är oftast tiotalet kvadratkilometer stora men med ett ringa djup på ett par meter och kraftiga vattenströmmar. Bottnen är bevuxen av *ålgräs och under alla perioder av året så finns stora mängder storvuxen sill i området. Kombinationen av rent, grunt och näringsrikt vatten och de fredade områdena för fisk och fågel som finns i nationalparken Jasmunden har gjort att detta är ett fiskeparadis av rang.

    Vid fiske i Rügen spelar de yttre faktorerna stor roll. Tidvatten och vindriktning styr oftast vattenståndet med flertalet decimetrar och med en öppen och flack kust så är det ofta riktigt blåsigt. Detta gör att fisket tidvis kan vara riktigt svårt, dels rent tekniskt men även genom att gäddorna verkar ha långa perioder av inaktivitet.

    Under våra två första dagar var fisket svårt. Kraftig vind kombinerat med regn och hagel gjorde att gäddorna mest stod och tjurade på botten och inte var särskilt villiga att ta de allehanda beten vi försökte locka dem med. I regel bestod dessa två dagar av gäddor som följde betena, till lättare puffar och stötar. Vi lyckades även pilla upp ett par fiskar per dag men inte särskilt många. Alla fick däremot fånga fisk och det nya betet McPike som kommer i ABUs sortiment till våren visade sig effektivt när vi fiskade det på lätt jiggskalle så tätt mot botten som vi kunde utan att fastna i sjögräset!

    Under tredje dagen gav vi oss ut så tidigt som vi bara kunde. Vinden hade lugnat sig något under natten och istället för gråtunga skyar med piskande vågor med skummande toppar så hade vi lätt bris och klar himmel. Fisket blev med ens mycket enklare genom att beteskontakten förbättrades avsevärt!
    Föregående kväll hade jag trixat och donat med mina beten genom att tackla på lättare jiggskallar och gjort nya stingers. Jobbet gav genast belöning när jag fick ett riktigt panghugg på en lugnt inspunnen jigg! Efter lite tunggung under båten kunde jag fånga en riktig supergädda på 110cm. Vi fick ingen exakt vikt på fisken då det gungade en del under vägningen men den vägde strax under 10kg.

    Under denna dagen ändrade fisket sig alltmer positivt. Gäddorna vaknade till under de lugnare och varmare förutsättningarna och de stora fladerna som hittills kännts fisktomma var nu fyllda av gäddor som högg, pillade och följde betena! Alla i båten lyckades riktigt bra och även Claes och Olle fångade riktigt fina gäddor.
    Tillslut hade vi 19 gäddor i båten när det suger på en fisk för Olle. Fisken gör inte mycke väsen av sig tills den kommer till båten där den plötsligt blir som en tegelsten och drar tungt och vägrar visa sig. Plötsligt släpper fisken utan att vi sett den trots att den bara varit en meter ifrån oss då krokfästet släppt. Attans, det är alltid synd när man tappar en kloss – men det finns alltid en nästa gång.

    Utrustning
    Till tungt spinnfiske i båt där man i huvudsak fokuserar på jiggfiske så rekommenderar jag följande utrustning.
    Volatile Pike 8’ 50-200g, Revo Toro NaCl 51 (Ej HighSpeed på vintern), FireLine TracerBraid 0,35


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X