ThePikeFather: Tycker du eller din partner att du handlar för mycket fiskegrejer? 20/ - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

ThePikeFather: Tycker du eller din partner att du handlar för mycket fiskegrejer? 20/

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• ThePikeFather: Tycker du eller din partner att du handlar för mycket fiskegrejer? 20/

Har du någonsin känt att du köper för mycket fiskegrejer och lägger för mycket pengar på din hobby?
    Eller är du kanske i ett förhållande och får sura mina från din tjej eller kille som tycker semesterkassan spenderas på “fel” saker?
    För att få lite perspektiv på det hela kom det här i dagarna en rapport av en studie som HaV (Havs och Vattenmyndigheten) presenterade.
    Den låter berätta att vi i Sverige idag är cirka 1,6 miljoner människor som fritidsfiskar. Du och jag är alltså 2 av dessa.
    Sug på den informationen, 1.600.000 människor i lilla Sverige som fiskar. Så där har vi första goda saken med studien, de som tycker vi fiskare är konstiga som lägger ner så mycket tid på fiske och saker kring det. Du och jag*är inte ensamma, det är en skön tanke tänker jag. Vi är fler som snöat in på att lägga halva våra liv att jaga de arter vi gillar i sjöar, vattendrag och hav.
    Men det mest intressanta med denna studie är summan som vi sportfiskare och fritidsfiskare lägger på utrustning.
    Håll i dig nu.
    .
    .
    FEM JÄUVFLA MILJARDER!!! *PER ÅR!!!!! * * (5,8 miljarder 2013).

.
    Haha… du förstår ju själv! (?)
    Om du köper ett spö för 2500:-, i sammanhanget är det ju typ ingenting. Ok, det är fortfarande 2500:-, men det är en liten summa i det stora hela. Visst känns det bra att tänka så!? 2500:- kontra 5.800.000.000:-. *
    .
    Så nästa gång du springer in i din lokala fiskebutik och handlar grejer, inga konstigheter. Nästa gång du går bananas och ropar in 36 fiskedrag på Tradera, inga konstigheter. Nästa gång du går loco på Fiskesnack och köper Zonkerbeten i parti och minut och smackar på med nytt GoreTexställ till fisket osv, inga konstigheter, köper nu båt, samma, inga konstigheter.
    .
    5 miljarder, låt det sjunka in en smula. Sen är det bara att shoppa loss igen. *
    .
    HaV låter även meddela att de vanligaste arterna som fiskas är gädda, abborre, öring och makrill. Makrill, haha, ok.

Färgen på makrill är grym, men som gäddbetefärg tänker jag då.
    .
    Vad finns det mer för skoj o läsa i den här rapporten kanske du tänker, och det ska jag förklara.
    Oväntat kanske det inte var, men det är färre kvinnor än män som fiskar. Men här kan vi göra skillnad, fråga din partner, kompis av motsatt kön (gäller alltså kvinnor också) om de vill följa med nästa gång. Siffrorna och fördelningen ser idag ut att 1,6 miljoner fiskare, 0,4 miljoner av dem är kvinnor. Så där kan vi bli bättre.
    .
    Totalt i Sverige under ett år lägger vi fiskare 13 miljoner dagar på vår hobby. Sinnes, men skoj!
    .
    Så nästa gång någon klagar på dina utlägg kring fisket, förklara hur läget ser ut för den som klagar. Dina pengar är en droppe i HaVet jämfört med helheten. (Jag intalar mig att den klagande förstår och köper ditt argument, men är samtidigt aningens skeptisk). *
    .
    Vill du läsa mer om denna studie så finner du mer material genom att klicka på loggan nedan.

.
    Allt gott!
    //TPF

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    http://thepikefather.wordpress.com/

Lägg gärna till ThePikeFather på Facebook. Klicka här!

Då kan du roa dej med att ta reda på hur mkt pengar som läggs på snus, cigaretter och alkohol��
    Tobbe.J

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
    Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
    12 svar
    3 803 visningar
    3 gillar
    Senaste inlägg Henke E
    av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
    87 svar
    6 264 visningar