Fredag 7:e November
Rikard, Micke och jag har pratat länge om att fara till stugan i Ålands ytterskärgård på senhöst gäddfiske. Jag har inte provat det tidigare men har misstänkt att det kan vara bra.
Vi checkar kalendrar och almenackor och bestämmer oss att fara i början på november.
Hela hösten har i princip gått ut på att fundera var och vart vi skall fara. Vilka vikar och vilka vassar som skall prövas.
Äntligen var helgen kommen och jag och Rikard for ut direkt efter jobbet på fredagen för att elda igång stugan och sjösätta båten.
Många beten som skall riggas och tackel som ska knytas. Mycket grejer blir det när man inte kan bestämma sig. |
Lördag
Upp i ottan, käka frukost och laga matlåda för dagen.
Känner att det pirrar lite extra i magen när man tittar ut över viken och ser vilken underbar dag det kommer att bli.
Micke kommer ut just före 8 och vi kastar oss i båten och börjar dänga beten. Det smackar på rätt snabbt och första landad för dagen.
Vi forstätter kasta och gäddorna är med på noterna. Rikard och Micke hittar snabbt koden med jerkarna och tar fisk på fisk.
Själv försöker jag med gummi, paddlar och tailar. Men ingenting..
Byter rätt snart till jerk jag med och då lossnar det också för mig.
Dagen börjar otroligt bra med 22 gäddor upp på 1,5h så vi bestämmer oss för att söka oss vidare på lite andra ställen och kanske få upp någon lite större. Vi hittar flera ställen med mycket fisk men mest gurkor.
Vi prövar också att släpa drag på känt "storfiskvatten" men endast ett pet på en timme så det ger vi upp ganska snabbt. Man blev ju bortkämd på morgonen.
Vi hittar gäddor överallt och alla är väldigt nöjda. Ingen jättetopp.
Men med 44 gäddor och 4,8 på topp så sover iallafall jag gott.
Tack Micke för sällskapet denna dag.
Marcus
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)