Stor höstgädda. | Fiskepojken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Stor höstgädda. | Fiskepojken

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Stor höstgädda. | Fiskepojken

    Helgen tillbringades i Hede.
    Jag har sneglat lite på kartan och hittat några intressanta platser längs Ljusnan där jag vill testa att fiska gädda. Äntligen var det dags.
    Jag skulle tillbringa hela lördagen längs älven så jag hade laddat betesboxarna fulla med stora gummibeten och wobbler. Nytt vatten utan djupkarta så min plan blev att släpa omkring på en stor vobbler i lite för hög hastighet för att få så stor kännedom som möjligt på bara en dag. Om lodet skulle visa bytesfisk så skulle jag stanna och spinnfiska.

    Morgonen kom och jag hade riggat den lilla lånade båten med ekolod och en 2,5 hästare.
    Tillsammans med kameraprylar, håv, fika, gäddväska och mig själv, iförd flytoverall och storstövlar, var det riktigt fullt och trevligt i båten.
    Jag satte mig i båten när den fortfarande stod på land och hällde upp kaffe.
    Några få björkar stod gulnade i den massiva barrskogen och berättade för mig, tillsammans med kylan, mystiken och den underbara luften om vad det är som gör hösten så speciell.
    Efter en kort stund gled jag ut med båten och direkt blev det tvärdjupt.
    Jag slängde ut en Wobbler och började släpa.
    Trots bara ett spö så försökte jag täcka stora ytor så jag kryssade mig fram och sög i mig information. Det var djupt överallt och inte en enda bytesfisk syntes på ytan.
    Inte heller på ekolodet.
    Jag hittade tillslut ett grundområde men lade ingen större vikt i att fiska grunt just idag. Platsen fastnade såklart i minnet då den kändes som en utmärkt vårplats.
    Jag passerade en udde och fick en gädda på ca 3kg.
    När jag hade fiskat stora delar av sjön så följde jag själva älven en stund. Jag hittade inte några ställen som gjorde att jag ville stanna och spinnfiska men på en plats slog jag av motorn och drog iväg ett tiotal kast.
    Inget hände.
    Jag släpade vidare uppströms och tillslut vände jag.
    När jag passerade platsen jag tidigare spinnfiskat av så högg det äntligen.
    Jag kände tyngden direkt och pulsen började smygstiga.
    Jag lyckades inte lyfta fisken till ytan på en stund men tillslut såg jag att det lätt var en fisk på över 10kg.
    Då var inte min puls längre sugen på att bara smygstiga utan gjorde en rejäl rusning samtidigt som fisken också rusade.
    Där stod jag tillslut med håven i ena handen och spöt i den andra och allt gick bara av sig självt. Fisken låg i håven och jag pustade ut en sekund innan jag samlade mig, fixade med kamerastativ och lyfte in fisken i den redan fyllda båten för foto och vägning.

    Ibland kliver de stora på när man minst anar det. 11,5kg 115cm.
    När man är ute och fiskar själv så går tankarna åt alla möjliga håll.
    Det är skönt att låta dem vandra omkring på egen hand och bara invänta nästa hugg.
    Nästa tur går till Dalälven.
    Jag och svågrarna skall fiska en hel dag och utmana älvens grisar.
    /joel


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    fiskepojken.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X