Gädda | Dimmtäckets gröna gynnare | Fiske i gemenskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda | Dimmtäckets gröna gynnare | Fiske i gemenskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda | Dimmtäckets gröna gynnare | Fiske i gemenskap

Vi lämnade Gävle insvepta i ett dimmtäcke som skulle sträcka sig ända till sjön, för att där ligga kvar under dagen.
    När vi förbereder båten så hör vi att ytterligare en morgonpigg person är på väg ut i sin båt. Revirtänket drar igång och mycket riktigt så ligger båten på samma plats vi tänkt nöta. Tur att den platsen är stor och det finns plats för fler.

Killen i andra båten stod och riggade för flötestrolling medan vi hade som plan att spinnfiska på djupet med jiggar.
    Under första timmens grynande stund så händer inte allt för mycket, men när Erik lägger ifrån sig sin smörgås för att inte missa chansen på en favoritspot så lönar det sig dessutom.

Det hugger nästan direkt vid invevning och det är en bättre fisk som bjuder upp till roligt motstånd. Dagens första fisk är i fin kondition på 102cm och 7,5kg.
    Vi är båda nöjda över att den första kontakten är av den storleken, för det visar att inte bara snipor kommer hugga den här dagen. Jag var där även i lördags med Daniel & Daniel, men den turen har det inte blivit något skrivet om då fisket var väldigt trögt och endast ett gäng mindre gäddor kom upp. Platsen jag och Erik idag valde att spendera hela passet på hade vi ingen utdelning alls på passet innan.

Självklart fortsätter vi att fiska på samma plats och efter nästan en timme hugger det för Erik igen. Även dagens andra gädda kliver över 7 kilosstrecket, men håller sig under metern på 98cm.
    Därefter får jag ett par snipor och flertalet bommade fiskar innan det närmast sista timmarna kliver på en dam på 5kg med en väldigt vacker stjärtfena.
    Klockan börjar närma sig 11.30 och vi hade tänkt åka hem vid 12, när regnet sprider ut dimman. Jag får ett par kast innan höra hur min Abu Garcia Revo Toro hoppar över ett par kugg vid invevning av jiggen med en 20 grams skalle.

Kliar mig lite i huvet men fiskar vidare. Får ett argt hugg och märker hur rullen börjar bete sig konstigt. Den tar inte in lina och jag får veva in med slaklina trots att fisken hänger kvar. Får tillslut upp en gädda kring 2-3 kg på en väldigt trött rulle innan vi väljer att avrunda dagen.

Väl hemma plockar jag isär rullen med hjälp av en instruktionsfilm som jag hittade på Youtube.

Det var inte det renaste ett öga skådat precis men jag kunde inte heller se några direkta fel. Testade att göra rent och plocka ihop den igen, vilket jag även lyckades med och var riktigt stolt över. Tyvärr så kvarstod felet och jag slängde ut en förfrågan på Facebook bland alla kunniga vänner och fick en hel del respons och tips. Nu återstår om jag ska låta Abu Garcia göra jobbet rätt på en gång eller om det ska tas som ett utbildningstillfälle för egen del över vintern.

Att låta rullen vila resten av säsongen är inget problem för nu sadlar jag om till flötestrolling. Premiären blir troligtvis till nästa veckan.
    På återseende // Andreas

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar