Sagan om den första spinntian | BigPig Fishing Team - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sagan om den första spinntian | BigPig Fishing Team

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sagan om den första spinntian | BigPig Fishing Team

Tänker använda ordet saga i rubriken för sagor brukar ofta ha ett bra slut.

Vi kan börja sagan från våren då jag beslöt mig för att försöka lura upp min första spinntia. Har funnits i drömmarna länge men har aldrig riktigt kommit nära. En av orsakerna är flötestrolling, metoden är nästa för spännande och effektivt så jag har inte haft "tid" med spinnfisket.

I vår började jag redan från iskanten kast för kast att försöka närma mig mitt mål, ganska snart hade jag lurat upp några i 3,5 till 4,5 kgs klassen. Testade på förleks gäddor i havsvikar, jag och Sund hade ett häftigt fiske med 25+ gäddor en dag men största på "bara" runt 4 kg, fast vi hade en sjuukt grov följare 2 gånger till båten...man kan bara spekulera.

Gäddorna började leka och man filade vidare på beten o riggningar. Efterleksfisket var trögaste jag upplevt och bom/snippassen haglade, en ljusglimt var ju Vårböjjet som jag och Sundfors vann med mariginal. Fick vara med om ett öösfiske i slut timmarna av 24 timmars tävlingen.

Åkte söderut med Sundfors och Gustav ett projekt som gav mersmak på sommargäddfisket. Landade starka gäddor som fajtade fint i det varma vattnet. Topp på 3,5 till 4 ingen toppfisk visade sig. Nytt projket samma vatten, semesterfiske med Sund och Sundfors. Galna gäddor...tog på gummi, spinnare och skeddrag. Toppfisk på 4,6 för mig, ul-spinn fin fajt!

Battlewounds

Sista semester veckan blev det paddlingstur i samma vatten. Jag och min fru åkte en dag tidigare än vårt paddlingssällskap så att vi skulle hinna fiska lite förrän vi begav oss iväg. Fick några smågäddor på ul...Tillsist kunde inte metersfisken hålla sig gömd för mig, det smäller till i draget mitt upp på en grynna och gäddan borrar sidledes. Kämpar gäddan så hårt spöt och linan håller på abborspöt. Tillsist får jag den till kanoten och kan handlanda ett nytt spinn PB, 6,44 102cm. Metersförbannelsen bruten, har en på 5,1 99cm från förr. Blir några abborrepass efter denna fisk men inga seriösa gäddpass.

6,44 102 cm

Det går en månad och sit on top kajaker inhandlas, har länge varit intresserad av denna fiskeform men har aldrig riktigt kommit till skott. Min först tia blev ju tagen ur en kanot då blev jag ju såld, gäddor som bogserar kajaken är ju bara för häftigt..

Valet för Sundfors och mig blir en Feelfree Moken 14, tror Sundfors kommer beskriva dem mera ingående i ett senare inlägg.

Då de hade blivit hemlevererade så måste vi bara ut på provtur, och vi planerade in provturen så att jag hade kvällskift och Sundfors var ledig, fick några effektiva morgontimmar på de sättet.

Tidig väckning som vanligt, tät dimma mötte oss på fiskeplatsen. Men inget kan stoppa två ivriga gäddfiskare, packade kajakerna i rask takt och paddlade iväg till fiskeplatsen. Märkte hur lättdrivna kajakerna var och vilken bekväm fiskeplattform. Dricker en kaffeskvätt och njuter i dimman.

Börjar direkt kasta av ett område, Sundfors har ett pet, 1,5 timme går. Besluter oss för att trolla till nästa plats som vi ska kasta på. Sundfors krokar en fining som första kajakgädda, håvar och vi ser att fisken är en 6+are på 101cm härlig premiär. Sundfors trollar vidare och jag börjar kasta av en kant med en relax jigg. Har en liten följare som nafsar men inget mer, upptäcker en gestalt i dimman och tar ett snabbt foto.

Får höra att trolling verkar hetare, efter några hugg och en liten landad och jag byter metod, varsin paravan och ett släpspö. Vi paddlar sida vid sida o plötsligt har Sundfors ett hugg, gäddan släpper men Sundfors börjar kasta av området. Jag trollar vidare en bit och vänder runt och börjar trolla av huggspoten, inget händer. Vänder på nytt och kommer ett femtiotal meter, i ögonvrån ser jag att en gädda bryter ytan och biter i paravan. Väntar att den ska hugga vobblern men ytan förblir lugn.

Vevar in paravan så snabbt jag hinner och håller ögonen på var gäddan bröt ytan, vevar också upp släpspöt och börjar kasta med det. Ett kast ingenting, tiden stannar, två kast...noll, tredje eller fjärde in på halva kastet kliver nånting tungt på. Drar ett snabbt mothuggen som inte känns så hårt som det borde. Ropar snabbt åt Sundfors "nu haar ja na stooort åpå", kajaken sätts i rörelse och gäddan borrar på, fram och tillbaka. Gäddan bryter ytan WOOOOW vilken ryyygg, nu bråkar tankarna i huvudet hur sitter krokarna får inte lossna osv osv. Sundfors filmar med mobiltelefon men jag minns att jag håvar och allt släpper, TIIIAN är landad! Blir helrörd av situationen och minns att ja tittar i håven och ser den ryggbredaste gäddan jag någonsin sett.. Låter bilderna tala!

Gäddan väger 11,20 kg och har en längd på 113 cm, mäter också omkretsen till 51,5 cm. Härligt med en till över elva och på spinn äntligen! Ibland måste man väl ha flyt och lyckas med sin dröm, nu sparkar höstfisket igång på riktigt!

Closeup och smygreklam

//Frank B

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 261 visningar