Abbore | Äntligen nytt PB | Fiske i gemenskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Abbore | Äntligen nytt PB | Fiske i gemenskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Abbore | Äntligen nytt PB | Fiske i gemenskap

Efter att ha upplevt ett riktigt trögt fiske efter abborre den här sommaren med många bompass och ströfiskar så hände äntligen idag någonting.

Jag var igår ut på ett gryningspass och lämnade hamnen 5.30. Toppfisken då landade på 890 gram om jag inte missminner mig. Men i övrigt var det rätt trögt förutom en 2 kilos gös som fick följa med hem till frysen.

Idag så velade jag lite kring om det skulle bli fiske eller inte. Först var jag tvungen att åka besiktiga båttrailern som fick nedslag på båda hjullagren. Dagen kunde ju börjat bättre men för att förhöja den åkte jag ut med båten ensam i blåsten.

Det första stället gav några få abborrar och jag valde då att testa en annan plats.
    Första kastet sitter en skaplig abborre och det rullar på ett tag i en "skaplig" storlek.

När den ytan verkar tömd på fisk så väljer jag att kasta åt en riktning där det egentligen inte finns någon speciell struktur varken på botten eller vid ytan.
    Några vevtag in hugger det till rejält och jag känner direkt att det är en fin abborre som sitter i andra änden. För att övertyga mig mer så får jag höra slirbromsen jobba för första gången under dagen.

När fisken kommer till ytan ser jag direkt att det är ett nytt personbästa och sträcker mig efter håven som alltid ligger förberedd inom räckhåll.
    Första försöket att få abborren i håven misslyckas så pulsen stiger.
    Men på andra håvningen så landar den i nätet, och jag ser då att jiggen lossnat ur munnen i perfekt tid.
    Jag väger abborren och vågen stannar på 1,268kg. Längden är 46,5cm så två nya PB:n på samma fisk blir taget. Både vikt och längd.

Glädjen inom mig är enorm, och medan abborren får vila i håven en stund plockar jag fram systemkameran. Är riktigt glad över att ha en fjärrkontroll till kameran, så bra bilder går att ta fastän jag är själv i båten.

Vilken eufori som infann sig i kroppen efter att jag sedan fått se abborren simma tillbaka, och kunde reflektera över känslan i det hela.

Jag fortsätter sedan att fiska med en hel del fångster med skapligt genomsnitt med topp på 770 gram.
    Håller tummarna att det äntligen lossnat nu och kommer fortsätta vara bra fiske.

Ps.
    För de som vill veta vad den fångades på så var det en Gul/vit Orka Shad på 10cm riggad på en 8 grams jiggskalle från Gunki.
    Ds.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
982 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 823 visningar