utrustning?! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

utrustning?!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• utrustning?!

Tjena.
    Jag har tittat provat och funderat. Man får inte mer fisk för att man köper dyra saker. Men dyrare rullar och linor underlättar hemtagning av fisken. Saken är den att jag har snöat in på Abu utrustning.

Men är tacksam för alla tips på andra tillverkare så ni kan väl skriva vad ni använder och vad ni kan tipsa mig om. Fridens!

Vad ska du fiska efter? Vikt på beten? Spinnare? Jerk? Skeddrag? Jigg? Mycket som spelar in. Oftast när man köper dyrare så får du saker som håller i många år, blir något galet iaf så finns massvis av reservdelar och duktigt folk som kan hjälpa till

Kommentera

Jag är ute efter gädda och stora abborrar hade tänkt mig jigg 10-15gram och lite större savage gear 3-delad voblers.

Och svar på det andra. Jo dyrare saker håller längre men det garanterar inte större eller mer fångst.

Kommentera

Jag själv tycker att man ska bli van med sin utrustning och lära sig hur den funkar. Självklart att dyrare är bättre men inte i den mån man behöver till vanligt fiske. Över en viss prisnivå är inte "försvarbart" att köpa dyr utrustning. Självklart att man får köpa vad man vill men man utnyttjar aldrig utrustningen till sin kapacitet. På nåt sätt är det som att kasta pengarna i sjön! ;-) Det är bättre att köpa nåt som man kommer att använda till fullo.
        Tight lines!
        CDan

Proffs på att lära masken att simma.

Kommentera

Jo det e klart och jag håller med dig. Har själv "medel" utrustning och tycker det funkar men har fiskat med folk som ger 3-4000 för en rulle och fiskar två gånger om året. Men klart att man ska känna sin utrustning. Men riktigt skoj att diskutera med andra om tankar och funderingar.
          Vad använder du då? Rulle spö? Etc?

Kommentera

När det gäller allt annat än toppknuten (lång spö, lång lina som engelsmännen säger) har jag gamla spö som var top of the line av utgående modell (alltså köpta på rea och under halva priset men ändå hög kvalité). För haspel har jag inga spö under 10-12 år ålder. För kast- och bottenmete har jag spö nästan 15 år gamla. Mina toppknutenspö är kanske ca 5-8 år gamla men dessa har jag köpt för ca 75-80 % av priset, alltså ändå på rea men dyrare än mina andra spö. För multi köpte jag nyligen spö men fast att det är ganska fina spö köpte jag på Happy Angler till ganska billigt pris även om det var "standard" pris.

Rullarna i det närmaste av 80% är köpta begagnade (i mycket fin skick men begagnade). För mete och spinn (haspel och multi inräknat) alla rullar är över 12-14 år gamla. Bara enstaka rullar är köpta nya men dessa var redan ganska billiga: reade eller vid låg introduktionspris.

Med andra ord jag köper mycket på rea men av god och tom. hög kvalité. Till fullt pris har jag köpt väldigt sällan.

Jag kör med gamla spö och rullar men vet var nånstans begränsningen för varje grej ligger. Jag anpassar mig efter det jag använder för stunden. Självklart blir jag sugen på att köpa bättre/nyare/lyxigare saker, men alltid försöker jag rationalisera bort suget. Klart att jag har köpt fel saker men för det mesta använder jag dessa oxå: jag liksom accepterar deras brister.
            Tight lines!
            CDan

Kommentera

Det va ta maj fasen jävligt smart. Det e ju genialt att köpa saker på rea det e ju precis lika bra saker. Bara det att du köpte det till ett mycket bra pris. Jag fick min senaste rulle gratis av min kompis som har sportfiske butik. Han vill att jag testar sånt som han inte hinner med.
              Och som tack får jag det ja provar.

Men jag ska sno din idé om att köpa saker på rea varför har man aldrig tänkt på de själv?

Kommentera

Självklart får man mer fisk på dyrare utrustning
                Jag köper ofta medeldyr - dyr utrustning och jag fångar ALLTID mer och större fisk än polarna.
                Även om vi använder samma beten på samma plats.

Kommentera

Då får man gratulera! Bra gjort!

Kommentera

Med tanke på att hela tiden kommer nya modeller betyder inte att fjolårets top af the line modell är dåligt bara för att nyare modell har kommit. Därför köpte jag på det sättet. Och jag siktar sällan mot det absoluta toppen. I första tredje delen så att säga. Ibland lägre.

Det jag ville säga är att i början köpte jag mycket bra saker på rea. I takt med att jag utvecklade mig och blev bättre köpte jag något lägre kvalité men fortfarande jätte bra och på rea. När man blir bättre och utvecklas kommer man på den nivå att genom hantering kan man kompensera för utrustningens brister.

Vid botten- och kastmete mina favorit spö har minst 15-16 år på nacken: dem är så sköna. Varje gång jag provar köra med andra spö (på grund av semester, resa eller annat) när jag kommer tbx till dessa spö blir jag fint överaskad hur bra passar dem mig och hur fint funkar.
                    Tight lines!
                    CDan

Kommentera

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
                    Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
                    1 svar
                    986 visningar
                    0 gillar
                    Senaste inlägg Marfal
                    av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
                    91 svar
                    6 843 visningar