… men ska inte ankaret sitta fast i båten? Värmdö/Ingarö | FiskeFürAlle - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

… men ska inte ankaret sitta fast i båten? Värmdö/Ingarö | FiskeFürAlle

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • … men ska inte ankaret sitta fast i båten? Värmdö/Ingarö | FiskeFürAlle

    Ja, då var det dags för en sen uppdatering av läget. En liten tur till Spanien (där wifi saknades) kom emellan. Inlägget skrevs på planet, men jag kunde inte posta det. Här kör vi – förr-förra veckans andra tur då : Även den veckans och årets andra tur med Micke ”Caesar Lures” Hedsén. Huvudplanen hade spikats under torsdagens fiske – En tur m Gulan till Trosa/Studsvik.
    Under fredagen ändrades detta direkt. En av Mickes gäddspanare (japp, professionella spejare) hade haft riktigt dåligt fiske. En hel dags intensivt nötande hade resulterat i tio snipor runt kilot. Tillbaks till ritbordet alltså… Mariefred? Furusund? Väddö? Stäket igen? Efter mycket funderande föll valet på Ingarö-systemet i Mickes båt m start på Värmdö.
    Camping Värmdö style – i en en alu-båt för ett antal 100-tusen – men de hade ett fått med ett schysst klädstreck också…

    Efter en varm och svettig natt på soffan (japp, soffan… Den är på nedervåningen. Ville inte väcka familjen mår det var dags att dra) ringde klockan obarmhärtigt 04.30… Enda gången jag studsar ur sängen är när jag ska fiska, så även denna gång. Med en frivolt (nästan) ur soffan började vanlig fiskerutin: brygga kaffe, fram m mackor, på med kläder, solkräm och med lätta steg mot bilen och pick-up av Micke 05.30. Med bilen full av vakna-upp-musik (tung, hård, snabb metall) njöt jag av den fantastiska morgonen. Synd att man bara kommer upp så tidigt när det är fiske-dags. Ljusa morgnar är mumma för själen.
    Mooot Värmdööööö! Vägen kantades av makalösa villor och fritidsboenden. Det kan inte vara många ställen som går under sju-siffriga belopp där. Inte så konstigt. Det är ju en av Sveriges vackraste områden med skärgården m 30000 öar runt knuten.
    Mickes skuta låg redo. En fin liten racer från det glada 80-talet med kåp-trimmad motor :-). En 20-hästars motor med en 35-hästars kåpa men den gick som ett skott ändå, kanske lite ansträngt när jag la i min 50-kilos hockeytrunk… Väldigt bra gäddracer.
    Skön morgon. Det märks att jag var trött – kunde inte ens hålla kameran rätt – verkar ju som jag druckit

    Micke hade aviserat några stopp på vägen och första låg 70 m från bryggan. Ginklart vatten och en flad m tång på mellan 0,5 och 1,5 m. Innan jag hunnit vakna drar Micke två snabba. Vi hade också en väldigt intresserad liten krabat som var efter säkert 10 ggr men inte ville bita. Men spännande var det. Nästa plats 150 m bort och jag hade ett missat hugg i ytan på första kastet. Va skönt det är när pulsen höjs. 10 kast senare har Micke landat en sprallis till. WTF? Dags att vakna…
    Micke klämmer i med en riktig bjässe direkt på morgonkroken

    Nästa plats börjar Micke m att jinxa. ”Jag har aldrig nollat här om jag fått ngt påföra stället”. Vad händer? Just det: inget! Micke bröt en av fiskets gyllene regler

    Käre läsare. Det är dags för dagens läxa i sjövett och fiskets vett och etikett. FiskeFürAlle är ditt Niagarafall, din outsinliga källa till visdom

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    www.fiskefuralle.se

    Välkommen in på en titt!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 444 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 090 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X