EPfiske: Laxfiske med onaturliga förutsättningar - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

EPfiske: Laxfiske med onaturliga förutsättningar

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• EPfiske: Laxfiske med onaturliga förutsättningar

Idag har det varit en dag fyllt av konstiga känslor. Det har varit en dag fyllt av laxfiske, men inte som jag är van vid, utan med onaturliga förutsättningar.

Efter att ha skjutsat min flickvän till jobbet imorse så begav jag mig, med kaffetermosen och lunchlådan, till Ljusne för att göra min första riktiga satsning efter lax i Sverige. Har blivit två tidigare laxturer men då har det varit fiske i Norge.

Det blev en dag fylld med blandade känslor.
    Att stå med vatten till midjan och veva ludd med 100-tals laxar som hoppar överallt hela tiden är underbart. Det är perfekt! Att se och ”kunna fiska” på lax på 10-15kg stup i kvarten! Varannat kast satt hjärtat i halsgropen och jag visste att jag hade min fluga max 1 dm ifrån en 10kg+ lax. Ni vet väl hur peppad man kan bli när det vakar en 1kg öring i en tjärn, tänk er då en lax som kliver upp på ungefär 15kg!!!
    Det är sjukt, konstigt, ovant – och alldeles underbart!

Men ett sånt galet fiske kommer inte utan ett pris, ett högt pris! Teoretiskt sätt så står Fortums vattenkraftverk ute i havet. All lax, (och alla annan fisk för den delen! Havsöring, ål mm) som ska vandra uppströms; till Bollnäs, tills oss, till mig.*Så oanade mängder fisk står och trängs på en liten yta för att ta sig till ”sin” å eller flöde för att leka och se till att deras generation går vidare men tyvärr så tar det stopp vid kraftverket. Det är tråkigt att dom som bestämmer inte får upp ögonen för detta problem. Några kubik extra i sekunden bredvid alla kraftverk skulle få ett enorm genomslag och då inte bara genom oss sportfiskare, utan alla!
    För att se en jättelax ge järnet för att ta sig uppströms en strömmande fors får varje liten lönnfet 25-åring att inse att bara man ger sig faaan på nånting, så går det med den rätta viljan!

Nåväl. Dagens fiske då? Njaaaeeee. Gick nästan inge vatten alls där jag fiskade och det är inga bra förutsättningar för laxfiske men en havsöring nappade faktiskt! Men som sig bör så simmar den vidare, tyvärr inte längre upp Ljusnans strandkanter, men den får gå ut i havet några gånger till så ska ja ta den om några år!

Perfekt. Nu har jag fått gnällt av mig lite och fått stilla mitt begär. Vill dit igen, nu, nyss och fiska! Men det får bli andra gånger. Sen! När det går lite vatten! Då ska Jonsson få sig en 70meters rusning!

Skitfiske på er! / Peter

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic Följ oss gärna även på Facebook!

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 780 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar