Älgnäs | Gädda, abborre och solbränna | Fiske i gemenskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Älgnäs | Gädda, abborre och solbränna | Fiske i gemenskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Älgnäs | Gädda, abborre och solbränna | Fiske i gemenskap

Äntligen var det dags för fiske i Älgnäs igen. Både gäddpåkar och känsligare abborrespön var packade. Erik ser ut över den spegelblanka sjön och funderar på vart vi ska inleda fisket.
    Någon tröja var det inte behov av från morgonen och resten av dagen mer än att skydda från solen. Lite krimskrams samlas snabbt i båten för snabbare byte av beten.
    Vi hade köpt en förpackning McRubber jr var så vi kunde få två olika färger var. Jag hade riggat min med en 15 grams jiggskalle och en stingerkrok. Det skulle visa sig att stingern satt lite för långt från för jag bommade 4 fiskar varav bara en satt på stingern för ett kort tag. Riktigt bra bete som lockade till sig gäddan på djup kring 5-8 meter. Fick smälta ihop betet här och var när jag kom hem efter att vassa tänder.
    När vattentemperaturen ligger på 24 grader och solen steker från himlen är det bra skönt att doppa ner händerna i vattenskummet som båten drar upp.
    Vi varvade fisket efter abborre och gädda, och emellanåt så satt en och annan på kroken. Här är Eriks första på sin McRubber jr.
    Dagens största abborre stod jag för, och den vägde in på 640gram. Var riktigt skönt att få drilla lite abborre igen efter en riktigt trög period i hemmavattnet.
    När vinden tilltog strax efter lunch så riktade vi oss efter gäddorna på djupet och Erik sa att det gäller att ha tålamod. Tre kast tog det sedan satt en riktigt pigg dam på 104cm i en Buster jerk, skitmörten. Hon hade dock glömt bort att äta på senaste tiden då vågen bara visade 5,8kg.
    Erik och gäddan körde samma leende inför kameran. Det högg på bra för oss på djupet. Erik krokade sina och jag lät mina slippa ytan genom att, som tidigare nämnt ha stingern för långt från. En satt dock i stingern och gav mig 10 sekunders fint motstånd innan den klev av.
    Som avslutning ville jag visa Erik att spinnerbait kan vara effektivt bland näckrosorna, och får avsluta dagens fiske med två snabba gäddor. En kring 3-4kg som blev dagens största för min del.

Vi hade ovanligt bra sommarfiske för att vara Älgnäs, och det känns som det har att göra med ökad kunskap om både vatten och fisketekniker.
    Lärdomen är att inte dömma ut vattnen vissa perioder, det är fiskaren som lär tänka om och hitta rätt metod bara.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 781 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 241 visningar