Med Jämtland i backspegeln | Salmotrutta.se - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Med Jämtland i backspegeln | Salmotrutta.se

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Med Jämtland i backspegeln | Salmotrutta.se

[FONT=Trebuchet MS]Det svenska sommarvädret är en lynnig historia. Köld, värme, blåst och sol kommer och går. Det gäller att ta vara på stunden när tillfälle ges och njuta av de solstrålar som når fram till vår jordskorpa. Det kan vara bra att komma ihåg när man står i full mundering i ett skogsparti och beklagar sig över värme och mygg. [/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]Efter en bra bits vandring[/FONT][FONT=Trebuchet MS] genom skog och över åsar når vi vattnet med andan i halsen.[/FONT][FONT=Trebuchet MS] Vid strömkanten är det varmt och kvavt, men forsens kyla gör livet i vadarna något mer rimligt. Det är vackert som ur en Zorntavla och solen på himlen har passerat sin högsta punkt. Min kusin från norr hejdar vår iver i att gå rakt ut i vattnet. Låt oss supa in stunden och spana efter närvarande öring manar han. Efter en stund är det som om naturen glömmer bort vår närvaro och aktiviteten tar fart. Harr och öring är uppe i ytan medan fåglarna kryssar mellan trädtopparna. [/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]Vi beger oss försiktigt ut mellan strömfårorna och fiskar av en större forsnacke. Fisken är uppe men vill inte ta. Men plötsligt nyper det tag i Fredriks fluga och en vildsint harr sitter på kroken. På klass 4 blir det en rättvis kamp som harren så småningom vinner. Det kliver på några mindre öringar och harrar, men de stora uteblir. Jag beger mig neråt mot grundare partier med kraftigare forsar. Jag fiskar av några pooler med en nymf och plötsligt sitter där en vacker liten öring. Att stå mitt i strömmen och drilla denna fisk på en fluga är en ynnest. Hungern gör sig påmind och jag återvänder till baslägret. Än en gång gömmer jag mig för naturen och låter smålivet ta plats. Det hoppar lite fisk, men jag funderar om. Stora vatten brukar betyda stora fiskar. [/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]Jag vandrar uppåt genom skogen mot de mer kraftfulla strömmarna. Tankarna går till laxfiske och här skulle jag vilja ha en rafflande kamp med en anständig harr eller öring. Taktiskt börjar jag längst ner och fiskar mig uppåt. Jag vill maximera min lycka och inte förstöra några vatten med en oansvarig drilling. Plötsligt är det smatter på linan och mothugget sitter. De "tunga" knyckarna skvallrar om att det är en fin harr som klivit på. Den tog på de djupa partierna och det utnyttjar den till sin fördel. Linjen är tunn mellan stock och sten. Får fisken övertaget kan det lätt slita sig loss. Men till sist är den mellan mina ben och jag beundrar den vackra harren. Egentligen för vacker att ta, men en matfisk får man unna sig. Jag slår mig ner vid strandkanten ödmjuk över vad naturen gett mig vilket är tillräckligt för denna kväll.[/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT][FONT=Trebuchet MS] [/FONT]

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 802 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 260 visningar