Sf lures i Fiskefeber #5, FAQ om spinnerbaits. | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sf lures i Fiskefeber #5, FAQ om spinnerbaits. | Sf lures

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sf lures i Fiskefeber #5, FAQ om spinnerbaits. | Sf lures

För en tid sedan var jag iväg och fiskade med Henrik Freudenthal*som,bland mycket annat, ibland skriver för den eminenta tidskriften Fiskefeber. Planen var att göra ett reportage om spinnerbaits. Vi hade bara en dryg halvdags fiske framför oss och jag kände naturligtvis en del press för att visa på att den betesmodell jag håller så kär faktiskt fungerar. Fisketuren blev lyckad och mer ett par godkända toppfiskar kunde jag andas ut. I Fiskefeber nummer fem publicerades artikeln och det känns härligt att få visa upp Sf lures i ett lite större sammanhang.
    I och med artikeln har det droppat in en del frågor kring betesmodellens funktion, olika varianter och utrustning och trots att jag här på bloggen redan har en liten ”spinnerbaitskola” tänkte jag att det var på sin plats att skriva en liten FAQ för att besvara så många frågor som möjligt.
    Varför spinnerbaits?
    Ett spinnerbait är ett bete som besitter flera egenskaper som andra modeller saknar. Det viktigaste, och kanske mest omtalade, är förmågan att fiska av områden som andra beten inte kommer åt. Konstruktionen med en eller två enkelkrokar som alltid är riktade uppåt påminner en del om en jigg. Betets överdel med spinnararmen och huvudbladet skyddar dessa krokar på ett effektivt sätt från att dra fast växtlighet och detta ger möjligheten att fiska aggressivt igenom växtlighet som nate och vass. Genom medvetna val av vikt och sked är det dessutom lätt att anpassa betet efter användning på mycket grunt vatten eller djupare alternativ.
    Genom sin utformning*kan det dessutom fiskas på flera olika sätt. Förutom rakt igenom svåråtkomlig växtlighet är det mycket effektivt att jigga betet längst botten. Skeden spinner även då betet faller vilket gör vevstopp effektiva.

En liten spinnerbaitgädda som högg mitt i glesvassen till vänster i bild
    När ska man fiska med spinnerbaits?
    Denna bredd gör att betestypen lämpar sig för användning under årets alla årstider. Det oförtjänta ryktet att vara ett ”sommarbete” tror jag kommer av att betesmodellen är effektiv även under sommaren då en del andra typer går bet men att inte fiska spinnerbait under årets kalla månader är synd. Självklart är inte spinnerbaits det enda man behöver i lådan men är, precis som alla andra betestyper, en modell som utgör ett komplement som fungerar bäst vissa dagar. Faktum är att de största Sf-gäddorna som*fångats är tagna*under vår och höst- inte sommar.
    En mycket tidig vårgädda tagen på en jiggad Sf Spinnerbait 35+. Lägg märke till iglarna.
    Hur fiskar man med betet?
    Man fiskar ett spinnerbait med spötoppen mot betet. Mothuggen bör sitta rakt upp eftersom enkerkroken sitter som den sitter. Vid fiske genom växtlighet dras spöt rakt bakåt, inte uppåt, om man fastnar i växtligheten så kommer man nästan alltid loss. Om det fastnar nate, vass eller näckrosbitar så påverkas inte gången nämnvärt vilket betyder att det nästan alltid är värt att fiska hela vägen till båten trots skräp på kroken.
    Jag brukar lägga mina kast mitt i eller ännu hellre förbi en vassrugg och börja veva i ett stadigt tempo direkt vid nedslag. Omedelbart när jag når ytterkanten av vassen gör jag ett ordentligt vevstopp och fiskar sedan hem med oregelbundna vevstopp.

Vilken utrustning är lämplig?
    Eftersom huggen ofta kommer då betet är i rörelse rakt mot dig brukar det smälla på ganska hårt. Konstruktionen med en eller två enkelkrokar gör att mothuggen gärna ska vara rakt uppåt. Jag föredrar att fiska med toppiga spön med bra ryggrad. Mina mindre modeller på vikter upp till 35 gram fiskar jag med ett 9 fots öringshaspel klassat till 50 gram. De tyngre varianterna mellan 50-100 gram fiskas med en spinnutrustning, antingen en 7,6 fots lättjerk eller en 8,6 fots modell som jag använder till lite av varje. Spinnerbaits är mycket lättfiskade och de flesta utrustningar fungerar. Utgå istället från vad du trivs att fiska med i en viktklass som verkar lämpligt för det aktuella betet.
    Hur ska jag tänka när jag väljer komponenter?
    Uppbyggnaden av ett spinnerbait bygger på alla de inblandade *delarna. De spinnande skedarna som imiterar flyende betesfisk genom blänk och vibrationer, skallen som ger betet en vikt och kjolen som ger en kropp och utlöser huggreflexen hos den jagande fisken.
    En rundare coloradosked ger mer vibrationer, lägre sjunkhastighet vid vevstopp och drar till sig lite mer skräp i växtlighet. Ett bete som kan fiskas i långsammare hastigheter.
    En avsmalnande willowsked ger mindre vibrationer men mycket reflektioner, snabbare sjunkhastighet och är enklare att fiska genom växtlighet. Ett snabbare och aggressivare bete.
    När man väljer färg på skedarna är grunden för maximala reflektioner att välja guld för mörka, grumligare vatten och silver för klarare vatten. Däremellan finns hundratals varianter för att få det optimala för stunden.
    Skallens enda funktion är att ge betet en vikt och därmed en sjunkhastighet. Ofta är skallen färgad för att ge betet en snyggare finish.
    Kjolen är det som fisken ska lockas till att hugga på genom att utgöra det attraktivaste bytet i det lilla stim som ett spinnerbait imiterar. Silikonkjol tar lite luft i utkastet och är därför lättkastat, har en böljande rörelse i vattnet både i hemtagning och fall och är lätt att byta ut efter det slitage som gäddtänderna utsätter det för. En bucktailkjol ger en rakare, stadigare profil i vattnet och flashaboukjol ger mest blänk i vattnet. De olika materialen går att färgkombinera i nästan oändliga kombinationer och går att blanda med varandra för att ge flera egenskaper till kjolen.

Vad ska jag börja med?
    Min egen arsenal av spinnerbaits är stor för att täcka av alla tänkbara situationer. Flera av mina turer är dock tvåtimmarsturer då jag bara har med mig ett par beten av varje typ. Ett par jerkbaits, några jiggar och ett par, tre spinnerbaits. För att ge tips kring vad man ska välja som sina allra första spinnerbaits väljer jag att nämna de två modeller som alltid är med. Först och främst har jag alltid med en Sf Bucktail 55+ med willowsked. Modellen använder jag för fiske i vass, över natebälten och det lämpar sig både för ”burning”, fiske i snabbt tempo en decimeter under ytan, och för att ha ett bete som ganska snabbt kan sjunka ner*till djupbranter om jag vill. Detta blir den modell som jag fiskar aggressivt med. Det andra bete som alltid får följa med är ett Sf Spinnerbait 35+ med en större coloradosked på. Detta blir det långsammare alternativet som*även i låg hastighet gör mycket väsen av sig. Den böljande silikonkjolen svajar fint både vid hemtagning och fall. Förutom traditionell hemtagning jiggfiskar jag ofta denna modell med mycket goda resultat. Kasta ut över en kant, låt sjunka till botten och*bottenjigga hem.
    Hur går en beställning till?
    För att beställa ett bete från Sf lures tar ni kontakt via Facebook eller mail. Har du redan idéer så försöker dessa uppfyllas. Annars pratar vi ihop oss utifrån hur du vill att betes ska fiskas och vilka färger som kan fungera. Innan betalning sker får du se bilder på ditt bete så att det blivit som du tänkt dig. Betalning sker via bankgiro. Sf lures innehar F-skattebevis.
    Jag hoppas denna lilla FAQ har besvarat en del frågor men finns det fler funderingar så tveka inte att höra av er!
    Till sist vill jag uppmärksamma det faktum att spinnerbaits fått utrymme i fiskepressen den senaste tiden. I specialnumret av Fiskefeber som släpptes för några veckor sedan pratade Joel Abrahamsson om spinnerbaits och i det senaste numret får Sf lures ta plats. Även klassiska*betestyper som skeddrag och wobblers har fått utrymme och det är positivt att olika betestyper uppmärksammas och ”lyfts” så att sportfisket fortsätter vara mångfaciterat och bygger på att lära sig var som fungerar genom att testa olika varianter under olika förutsättningar. Jag hoppas att allt detta inspitrerat till att testa fisket med spinnerbaits så att alla får chansen att uppleva den explosiva*känslan då en stor gädda hugger ett bete som vevas i hög hastighet. Håll i prylarna!
    Skitfiske!
    Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 808 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 268 visningar