Som jag skrev i förra inlägget inträffade det en liten fadäs med båtvagnen då jag och Linus skulle ta upp båten i lördags, när jag äntligen kom hem med båten och vagnen så pekade dragstången 20-40 grader åt vänster och även en aning uppåt. För att åtgärda satte jag en stolpe kloss mellan båtvagnen och bakhjulet på Peugeoten samtidigt som farsan och Joakim rätade ut dragstången genom att milt bända med ett järnspett i änden av dragstången.
Väl uträtad kunde jag konstatera att det blivit en liten spricka i dragstången och den åtgärdades snabbt med en liten osnygg svets.
Men detta löste ju inte själva problemet utan dragstången behövde ju fortfarande förstärkas för att inte hänga ner sig eller vika sig igen vid ökad belastning.
Vad jag gjorde var att jag tog 4-kantsprofil 40x40x3 mm och kapade ut hörnen och la över varje hörn och svetsade en sträng runt hela, inte snyggt någonstans men nu jävla är dragstången stum och viker sig inte en mm!
Som sagt, inte snyggt någonstans men huvudsaken det håller så är jag nöjd.
En sak som jag märkte redan vid köpet av båtmotorn var att offeranoden var helt slut och det hade till och med kommit lite rost på några ställen på motorn så det var hög tid att byta, jag beställde den redan i förra veckan och idag kom den till Yamaha-Center.
Det var faktiskt busenkelt att byta, det var bara att bända lös gummiskyddet och ha en 13 mm hylsa på en förlängare och ett spärrskaft så var den gamla anoden lös.
Hyfsat slut va?
Bara att göra samma procedur i omvänd ordning så var det klart, det tog inte mer än 1 minut och jag måste säga att jag älskar sånt här enkelt hempul!
Färdigt! Fast inte undra på att det gick så snabbt och smidigt, jag hade ju chefen på ryggen under hela arbetet!
Får jag bara tag på barnvakt blir det nog något fiskepass antingen fredag eller lördag, annars är det inbokat både onsdag och torsdag nästa vecka. Men tills dess, på återseende!
Tweet
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Väl uträtad kunde jag konstatera att det blivit en liten spricka i dragstången och den åtgärdades snabbt med en liten osnygg svets.
Men detta löste ju inte själva problemet utan dragstången behövde ju fortfarande förstärkas för att inte hänga ner sig eller vika sig igen vid ökad belastning.
Vad jag gjorde var att jag tog 4-kantsprofil 40x40x3 mm och kapade ut hörnen och la över varje hörn och svetsade en sträng runt hela, inte snyggt någonstans men nu jävla är dragstången stum och viker sig inte en mm!
Som sagt, inte snyggt någonstans men huvudsaken det håller så är jag nöjd.
En sak som jag märkte redan vid köpet av båtmotorn var att offeranoden var helt slut och det hade till och med kommit lite rost på några ställen på motorn så det var hög tid att byta, jag beställde den redan i förra veckan och idag kom den till Yamaha-Center.
Det var faktiskt busenkelt att byta, det var bara att bända lös gummiskyddet och ha en 13 mm hylsa på en förlängare och ett spärrskaft så var den gamla anoden lös.
Hyfsat slut va?
Bara att göra samma procedur i omvänd ordning så var det klart, det tog inte mer än 1 minut och jag måste säga att jag älskar sånt här enkelt hempul!
Färdigt! Fast inte undra på att det gick så snabbt och smidigt, jag hade ju chefen på ryggen under hela arbetet!
Får jag bara tag på barnvakt blir det nog något fiskepass antingen fredag eller lördag, annars är det inbokat både onsdag och torsdag nästa vecka. Men tills dess, på återseende!
Tweet
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)