Jag har fått några frågor om hur jag tänker runt val av fiskeplatser efter gädda och även på vilka ställen jag skulle söka fisk i ett för mig nytt vatten. Jag svarade dessutom på en sådan fråga på fiskesnack.com och blev inspirerad att omvandla det hela till ett blogginlägg. Här tänkte jag därför berätta lite om hur jag resonerar. Med betoning på lite och därmed inte någon djupdykning på ämnet som lätt skulle kunna resultera i en hel uppsats. Jag är dessutom långt ifrån något proffs på gäddans beteende och har heller inte fiskat i särskilt många olika typer av vatten. Därför blir det lättsammare och enbart baserat på egna erfarenheter. Många av er som läser detta känner säkert redan till punkterna nedan men kan någon få tips och idéer av mina tankar så är jag nöjd.
1. Research - kolla flygfoton av nya vatten innan fisket samt försök att få tag på information från personer som redan kan sjön t. ex de som har hand om eventuell försäljning av fiskekort. Många är säkert motvilliga att berätta var favoritgrynnan eller bästa lekviken ligger men ibland har man tur.
2. Välj fiskeplatser efter årstid. Innan leken hittas oftast fisken i grunda, södervända vikar där vattnet värms upp som fortast. De största gäddorna står kvar på branter intill lekvikarna och går in och leker sist. Direkt efter leken står gäddorna gärna kvar och inväntar vitfisk och abborre som även de ska leka.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
1. Research - kolla flygfoton av nya vatten innan fisket samt försök att få tag på information från personer som redan kan sjön t. ex de som har hand om eventuell försäljning av fiskekort. Många är säkert motvilliga att berätta var favoritgrynnan eller bästa lekviken ligger men ibland har man tur.
2. Välj fiskeplatser efter årstid. Innan leken hittas oftast fisken i grunda, södervända vikar där vattnet värms upp som fortast. De största gäddorna står kvar på branter intill lekvikarna och går in och leker sist. Direkt efter leken står gäddorna gärna kvar och inväntar vitfisk och abborre som även de ska leka.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)