Häromdagen var*det ett år sedan som Trafikverket och Svevia äntligen tog sig i kragen och planterade 100 st nya alar längs en sträcka på ca 300 meter vid Horsabäcken i Rolfstorp.
Allt började sommaren 2012 när man som varje sommar klipper vägkanterna. Just på denna korta sträckan rinner Horsabäcken längsmed vägen. Horsabäcken är en av Hallands viktigaste lekområden för framför allt havsöring och som mynnar ut i rikskända Himleån. Iochmed detta har blandannat Varbergs flugfiskeklubb lagt mycket energi på att försöka återställa både Horsabäcken och Himleån genom att bla plantera alar längs med kanterna och lägga i lekgrus för att gynna lekförhållandena. Även SFK Malen har senaste 2013 undanröjt vandringhinder i bäcken.
På just denna sträckan av Horsabäcken har Varbergsflugfiskeklubb för ett par årsedan lyckats få till en såkallad Artrikvägkant. Detta innebär att man vid klippning av vägkanten måste ta hänsyn till vissa saker beroende på vad det är man vill skydda i området. Här var det just alar man ville skydda och dessa får därför inte tas bort. Vid vägröjningen 2012 togs*dessa ändå bort. Skall här tillägga att det inte är tal om några fullvuxna träd utan de flesta med en höjd på max 2 meter kanske. Till att börja med reflekterade jag inte så mycket över det som hänt, utan det var först ett par veckor sedan som tanken slog mig.*Det va då jag började leta efter någon ansvarig. Jag hade flera kontakter med Varbergskommun, polisen och tillslut trafikverket och svevia, där blev jag runt bollad mellan olika personer under lång tid utan att direkt få några svar. Med jämna mellanrum skickade jag mail till de för att påminna de om att kontakta mig som de*lovat. Tillslut gav jag i princip upp. Men så*i Januari eller Februari året där på, alltså mer än ett halvår efter att skövlingen ägt rum så fick jag plötsligt ett telefonsamtal från*Svevia. Tydligen hade mitt ”ärende” kommit upp på ett möte. Därför drog allt igång igen. Det var först nu igentligen som jag*fick kontakt med rätt person.*Till att börja med ville de inte kännas vid att de gjort något fel överhuvudtaget och även om det skulle vara så är var*skadan redan sked menade de.
Men efter ytterliggare samtal både med Svevia och Trafikverket där jag yttryckte mitt missnöje med hur de hanterat detta*så bad*ansvarig på Trafikverket att jag skulle lämna in*vad jag jag ville ha för ersättning för det inträffade. Jag meddelade då att jag personligen inte ville ha någon ersättning däremot ville*jag att man skulle återställa sträckan genom*att plantera 100 nya svenska klibbalar. Efter några dagar kom ett glädjebesked där de beslutat att göra precis som jag önskade.
14 juni 2013*planterades det 100 st alar av sorten svensk klibbal längs med den 300 meter långa sträckan. Veckan därpå var de på plats igen och trimmade runt varje liten planta, för hand.
Driftansvariga på svevia har även erkänt att de gjort fel och*vidragit åtgärder för att detta inte skall kunna upprepas. Så nu är tillslut nya alara på plats*längs det lilla vattendraget och kommer i framtiden ge skugga, hållar bort vassen och ge skydd åt livet i bäcken. Allt för att underlätta för leken och trivslen för fiskarna.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Allt började sommaren 2012 när man som varje sommar klipper vägkanterna. Just på denna korta sträckan rinner Horsabäcken längsmed vägen. Horsabäcken är en av Hallands viktigaste lekområden för framför allt havsöring och som mynnar ut i rikskända Himleån. Iochmed detta har blandannat Varbergs flugfiskeklubb lagt mycket energi på att försöka återställa både Horsabäcken och Himleån genom att bla plantera alar längs med kanterna och lägga i lekgrus för att gynna lekförhållandena. Även SFK Malen har senaste 2013 undanröjt vandringhinder i bäcken.
På just denna sträckan av Horsabäcken har Varbergsflugfiskeklubb för ett par årsedan lyckats få till en såkallad Artrikvägkant. Detta innebär att man vid klippning av vägkanten måste ta hänsyn till vissa saker beroende på vad det är man vill skydda i området. Här var det just alar man ville skydda och dessa får därför inte tas bort. Vid vägröjningen 2012 togs*dessa ändå bort. Skall här tillägga att det inte är tal om några fullvuxna träd utan de flesta med en höjd på max 2 meter kanske. Till att börja med reflekterade jag inte så mycket över det som hänt, utan det var först ett par veckor sedan som tanken slog mig.*Det va då jag började leta efter någon ansvarig. Jag hade flera kontakter med Varbergskommun, polisen och tillslut trafikverket och svevia, där blev jag runt bollad mellan olika personer under lång tid utan att direkt få några svar. Med jämna mellanrum skickade jag mail till de för att påminna de om att kontakta mig som de*lovat. Tillslut gav jag i princip upp. Men så*i Januari eller Februari året där på, alltså mer än ett halvår efter att skövlingen ägt rum så fick jag plötsligt ett telefonsamtal från*Svevia. Tydligen hade mitt ”ärende” kommit upp på ett möte. Därför drog allt igång igen. Det var först nu igentligen som jag*fick kontakt med rätt person.*Till att börja med ville de inte kännas vid att de gjort något fel överhuvudtaget och även om det skulle vara så är var*skadan redan sked menade de.
Men efter ytterliggare samtal både med Svevia och Trafikverket där jag yttryckte mitt missnöje med hur de hanterat detta*så bad*ansvarig på Trafikverket att jag skulle lämna in*vad jag jag ville ha för ersättning för det inträffade. Jag meddelade då att jag personligen inte ville ha någon ersättning däremot ville*jag att man skulle återställa sträckan genom*att plantera 100 nya svenska klibbalar. Efter några dagar kom ett glädjebesked där de beslutat att göra precis som jag önskade.
14 juni 2013*planterades det 100 st alar av sorten svensk klibbal längs med den 300 meter långa sträckan. Veckan därpå var de på plats igen och trimmade runt varje liten planta, för hand.
Driftansvariga på svevia har även erkänt att de gjort fel och*vidragit åtgärder för att detta inte skall kunna upprepas. Så nu är tillslut nya alara på plats*längs det lilla vattendraget och kommer i framtiden ge skugga, hållar bort vassen och ge skydd åt livet i bäcken. Allt för att underlätta för leken och trivslen för fiskarna.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)