Efter mycket om och men blev det en dag nere i hanöbukten. Tackar Kvicken. Innan och efter dess har man undrat vad man gjort för ont. Löser man ett akut problem dyker det upp minst 3 nya. Börjar tröttna lite. Tex. gjorde service på bilen förra helgen. Körde med den i lördags kväll och i söndags. På måndagen tvärdör den på väg till jobbet. Efter att den blivit hembogserad har jag lagt all ledig tid åt att felsöka, googla och mäta. Felkoden är att varvtalsgivaren är sönder. Enligt rephandboken och alla forum på nätet finns den mellan blocket och växellådan. Men där är det tomt. Nyss upptäckte jag på ett turkiskt forum att motorn jag har enbart har en varvtalsgivare. Detta har all literatur och forum jag tills dess hittat dementerat. Det ska finnas två. Fram till dess hade jag googlat bilder, letat på bilen, inte hittat något, letat vidare, googlat osv. Verkar med andra ord som Hall-givaren gett upp. Dock verkar det som om vi i Sverige är efterblivna när det gäller reservdelar också. Då båda dessa givare kallas varvtalsgivare. Men är väl ett sätt att få byta flera givare vid samma fel. På engelska heter de Camshaft position sensor och Crankshaft position sensor. Så det vore skönt att få tag i en "Camshaft position sensor"(Hallgivare) så man får igång bilen. Problemet är nu att morsan behöver bilen på måndag samt att min bil bör vara borta senast igår. Skrev av mig lite som jag raderade men behövde. Hoppas det vänder snart. Mvh Anders
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)