parabellum: En sanslös fisketur - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

parabellum: En sanslös fisketur

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• parabellum: En sanslös fisketur

Det var i torsdags det hände och än har det inte lämnat näthinnan…
    Efter många om och men hade min fru Helena, som inte alls var intresserad av fiske, *och hennes singelkompis Karin bestämt att vi skulle ut och fiska. Valet blev*Vombsjön i mitten av Skåne. Gott om abborre skulle göra det till ett härligt fiskepass och vi hade verkligen vädret med oss när vi styrde ut på sjön. Jag hade planen klar och en efter en kom dragen i vattnet. Tjejerna fick varsitt spö apterat med små vobbler till abborre medan jag själv körde lite större beten efter gädda på två ytparavaner.
    På andra rundan får jag ett distinkt hugg på mitt ena spö och kan efter en händelserik*fajt landa en fin gädda på 6,2 kg, och tjejerna är imponerade av den stora gäddan. Efter denna fina start börjar det hugga lite abborre och Helena landar ett par stycken medan Karin får en liten rackare som knappt får följa med hem till grillen. Helena tar även en Gös på 1,5 kg innan vi ankrar upp för lite lunch i båten.

Med mat i magen är vi laddade för mer fiske och jag fortsätter styra båten längs samma grynna och efter något varv får jag ett hugg på mitt ena spö. Innan min fisk kliver av sitter Karin med skrikande broms och linan bara sprutar ut ur rullen. Jag tror det är bottennapp och vi får snabbt upp de andra betena ur vattnet för att vända tillbaka och lossa det från botten. Jag lånar spöet från Karin och när jag sträcker upp linan känner jag bara ett riktigt tunggung och den känns riktigt bra. Karin får tillbaka spöet och nu börjar en kamp som jag aldrig kommer att glömma. Karin vevar febrilt och efter några minuter får vi äntligen se fisken och den är riktigt fin. Karin och Helena skriker och skrattar om vartannat medans spö, rulle och lina kämpar för sitt liv. Gäddan har tagit en 6 cm abborre-vobbler och den är krokad med en trekrok i mungipan. Allt är helt galet men till slut kan vi skrikandes få den i håven och vilken gädda där ligger! Pulsen är sjukt hög nu och när jag lyfter upp gäddan trycker den ner vågen till 12kg!! Karin har precis fångat sin första gädda i livet OCH den väger 12 kg. Jag är glad, lycklig, bitter och avundsjuk men vilken fisk och vilket fiske. Fiskelycka när den är som bäst!

Vi fortsätter fiska ett tag till och när vi kommer iland kan vi summera in en helt galet underbar fiskedag och dessutom är frugan numera en inbiten fiskare…
    Helena satte PB på Abborre: 600 gr och Gös: 1500 gr.
    Karin satte PB på Abborre: 500 gr, Gös: 1340 gr, Gädda: 12 kg.
    Jag undrar om inte Karin har bästa snittvikt på gädda i landet, nämligen just 12 kg. Det är helt galet. Nästa gång får tjejerna nog följa med igen, fast kanske utan spön

VIDEO:*Karins 12 kg gädda

Gäddor 2014
    Anders: 28
    Martin: 38
    Emil: 0
    Tim: 10

Totalt: 76

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 263 visningar