Team Adrenalin: En helgs fiske på Vänern. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Team Adrenalin: En helgs fiske på Vänern.

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Team Adrenalin: En helgs fiske på Vänern.

I helgen åkte jag och Jonas till Vänern för att fiska.
    Eftersom ingen av oss fiskat gädda där tidigare kändes det väldigt spännande.

Lördag.
    Väl framme, mötte vår gode vän Per Stenberg upp oss tidigt vid en mack.
    Han visade oss vägen till rampen och var med oss på sjön större delen av dagen.

Fisket på morgonen var trögt och det tog ett bra tag innan den första gäddan ville kliva på och sätta tänderna i min shallowriggade Dexter shad.
    Fisket fortsatte att vara trögt under morgontimmarna, men vi kände på oss att det skulle släppa förr eller senare…
    Så vi fiskade på olika platser för att lära oss området.

Medans vi väntar på att fisket ska komma igång, passar vi på att bjuda över per till vår båt för lite justeringar av vårat ekolod. Per är riktigt duktig på detta och han hittade en hel del som kunde förbättras.Pers båt står ankrad medans han hjälper oss med lodet.

Mot eftermiddagen började en del fiskar att hugga och ju längre tiden gick, ju bättre blev det.

Vi fortsätter att fiska relativt grunt och till slut börjar det äntligen ge lite utdelning. Vi hittar några ställen där det hugger lite större fisk.

Flera av gäddorna kastar sig över betet direkt när det landar i vattnet och huggen är stenhårda. Fiskarna är i riktigt bra kondition och de ger inte upp utan fight i första taget.

Efter ett tag måste Per åka hem, men jag och Jonas fortsätter.
    Vi åker runt på en del fina ställen som inte har gett utdelning tidigare under dagen, men nu är det annorlunda.
    Det står huggvillig fisk lite här och var och flera av dem är mellan 5-6 kilo.
    Innan vi ger oss för kvällen får jag en 7:a .
    Väl vid stugan, är vi båda ganska trötta av dagens fiske. Solen och värmen har tagit ut sin rätt och det känns lyxigt att få ta sig en kall öl och ett par piroger på verandan.
    Vi är båda nöjda med dagens fiske, men det känns som om vi saknar en riktig toppfisk.

Söndag.

Vi går upp tidigt och rampar i båten vid en ramp nära campingen. Det spar mycket tid och vi kommer ut fort.
    Morgonen är vacker och vindstilla. Vi vet att detta inte alls är bra, men vi fiskar av en närliggande vik i väntan på vind.

Jonas får ett par snipor i det lugna vattnet och efter ett tag kan vi konstatera att ingen vind är på väg.
    Vi ger oss av ut på djupare vatten för att fiska runt grynnor istället.
    Det är rätt beslut. Vid nästan varje stopp hittar vi fisk. Huggen är helt brutala, då gäddorna rusar på betena underifrån med full kraft.
    De märks tydligt att dessa gäddor fått vara ifred och de tvekar inte en sekund när de ser våra beten.
    Flera av dessa sväljer betena ordentligt.*

Dexter shad fångar grymt bra och den håller. Inte en enda en gick sönder under helgens fiske med 32 gäddor i båten.

Vi vill tacka Per för all hjälp och trevligt sällskap.
    Både Jag och Jonas har haft en supertrevlig helg med många skratt och fina upplevelser.
    Vi längtar redan tillbaka

Vi ses där ute på vattnet!
    /Ante

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
984 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 840 visningar