Svål Fishing: Gäddfiske Med Big Vic..... 2014-05-19 22:17 - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Svål Fishing: Gäddfiske Med Big Vic..... 2014-05-19 22:17

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Svål Fishing: Gäddfiske Med Big Vic..... 2014-05-19 22:17

Det var äntligen dags för resan till Sverige, denna resa hade planerats in under dom mörkast timmarna runt iskalla februari månad, det var dags att träffa min fiske broder Victor "Big Vic" Sandberg från Värmdöguiderna...
    Förr i Tiden fiskade jag väldigt mycket med Victor,det var den tiden då fisket inte var lika fanatiskt som det blivit nu, vi åkte ut efter jobbet och jagade aborre och gädda och andra arter från land.

Vi har haft Helt magiska upplevelser, roliga stunder, jobbiga stunder, helt fantastiska stunder, minnen som alltid kommer finnas kvar i barndomsbenen på början av våra fiskekarriärer.

Nu till fisket, jag skulle bo hemma hos Victor och hans underbart trevliga sambo Frida i två dagar, så två dagars heldagsfiske var inplanerat.

Jag kom till Victor väldigt sent fredag kväll så, vart bara lite snack och planering av fiskeställen som vi skulle fiska under helgen, sen var det bums i säng, för ögonlocken vägde BLY på oss båda.

Tidigt på morgonen vaknar jag av ett väldigt konstigt ljud, ett ljud som påminner om när man stoppar ner fingret i rå köttfärs, ljudet kom upprepade gånger, så jag var tvungen att smyga mig upp ur sängen och ut i köket, där jag med stor förvåning ser jag "Big Vic" tränar gäl grepp på en fantastiskt vacker högrev som senare ska bli kvällens middag.

Pulled beef

Victor och Frida lagade fantastiskt god mat under hela helgen. helpension och 11 svålar av 5 möjliga.

Efter snabb intagen frukost var det äntligen dags att få besöka vattnet man fiskat i för väldigt länge sedan.
    Och det skulle bli väldigt spännande att fiska vattnen nu när victor har guidat där och fiskat där mycket själv och få vila sig på hans erfarenheter.

Morgon öl intogs! (=

Och med humöret topp fiskade vi oss igenom kanske den trögaste förmiddagen på väldigt länge för mig , inget plask i vikarna ingen fisk djupt. vart var gäddan????????
    Efter ca 4 timmars nötande var det dags för lunch då vi skulle möta upp Stefan Linde som är Victors guide kollega.
    Han var ute och guidade ett gäng ivriga gäddfiskare.
    Stefan hade lagat oxpytt som serverades med rödbetor och en öl, helt fantastiskt..

Efter en trevlig luch och med ny energi skulle vi hitta koden på eftermiddagen.
    Men det skulle visa sig vara mycket segt hela dagen.
    Efter en hel dags fiske hade vi 8 fiskar i båten Och då räknar jag 4 strömmingar som vi fick på torskpilkar när vi körde lite torsk (=

dagens första och enda dubbel drill (=
    Det kom 4 gäddor också och viktor tappade en finare fisk.

Efter en otroligt tuff men trevlig dag på sjön så åt vi en helt fantastisk pulled beef med ett gott vin och en utomordentligt god efterrätt som Frida hade lagat, någon slags marängtårta , så med matkoma och "babon as" ansikte (efter all sol) så vart det sängen och en god natts sömn...

Dag 2

Dag 1 så hade vi väldigt stark sol hela dagen, så dag 2 kanske skulle bli bättre då de skulle komma lite moln på eftermiddagen.

Dag 2 började genast mycket bättre! två fisk på kort tid och en fin 6+ fisk på 99cm fick posera.

battingen levererar (=
    Allt släppte! förbannelsen var över, fisken började hugga, humöret var på topp, Helt sjukt att vi byggde upp ett sånt tagg för denna dag då fisket har varit trögt här i veckor... Men därför Victor är det fantastiskt att fiska med dig, vi tror på de vi gör och ibland får man valuta för det, magisk känsla.

Sen helt plötsligt kommer "hugget" vi längtar efter på en stor ål i röd gult.
    Ett stenhårt hugg och tunga knyckar, sen efter en stund stod den bara och tjurade vid botten och kändes riktigt riktigt tung, vilken härlig fight, både Victor och jag började ha funderingar på 10 kgs fisk, Men när fisken kommer upp efter ett snyggt och snabbt gäl grepp av Victor, ser vi att det inte alls handlar om dom vikterna. Men fisken mäts den till 106 cm lång

En så sjukt stark fisk, rolig att drilla och förhoppningar under drillen om en 10kgs fisk gjorde så jag vart helt skärrad "måsben" som victor säger det.... Gäddrus är Underbart.

106cm och 7,1kg
    Helt fantastikt grym guide!!! Victor sa : släng ut typ där i branten där har det tagits fina och i 3 kastet nyper denna!! underbart.

Dags för lunch igen, grillade chorizo och någon ungersk korv, nam nam nam.

att äta i naturen är grejjjt!!!
    Vilka naturupplevelser,Ganska mysigt att sitta och kolla på när bävern jobbar med sitt bo, sothönsen som hade perversa saker för sig i vassen, och fiskljusarna som jagade, Naturen lever! Att få njuta av det medans man äter något gott och med gott sällskap är enligt mig det bästa som finns.

Fisken fortsatte hugga efter lunchen, men vi hittade inga riktigt rally platser utan det var nöta nöta nöta som gällde.
    Men den fisk som tog gjorde det med ilska!!! riktigt roligt.

inhalerat bete. (grymt coolt bild tagen av Vic)
    Dagen började lida mot sitt slut, och vi skulle prova ett storfisk ställe till, och när det var 10 minuter kvar lyfte jag upp mitt bete ur vattnet och en grymt stor gädda vänder i ytan, nu menar jag stor...... lätt större och längre än 7an vi fick.... tänk om jag hade gjort en likadan grej som victor gjorde här på Åland, när det var 10 minuter kvar av is metes passet drar han en grymt fin fisk på 9,7kg....

Lite bitter var man tänk om man gjort ett vev stopp (=. men skit samma.
    Dagens resultat var 15 fiskar enormt trevligt sällskap och en 106cm på topp...
    Efter ett snabbt hejdå till det trevlig värdparet var det dags för mig att åka tillbaka till Åland.

kändes så här att sätta sig på rosella, ville stanna och fiska mera.

Tack Victor och Frida för underbar kost och logi. Ok ni som har bokat fiske med Värmdöguiderna i vår/tidig sommar håll i grejerna för dom här killarna vet vad dom snackar om.....

Snart ses vi igen vic!

/Stubben.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    www.svalfisihing.blogspot.com "Det är hett"

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 781 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 241 visningar