När den gröne jägaren och den randige riddaren slår till | Salmotrutta.se - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

När den gröne jägaren och den randige riddaren slår till | Salmotrutta.se

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• När den gröne jägaren och den randige riddaren slår till | Salmotrutta.se

[FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT][FONT=Trebuchet MS]Plötsligt är man långt ifrån kusten. Saltvatten och blåstång har bytts ut mot insjöar och granskog. Kusten är tuff jämfört med detta inland. Man behöver inte vara på sin vakt på samma sätt utan kan slappna av och bara njuta av sekunden. Jag smyger ner i båten och glider ut på en sjö större och djupare än de flesta. Med elmotorn gör jag inte mycket väsen av mig. Vassruggar och grynnor avlöser varandra och varje plats andas fisk. Men det är segt! Inte konstigt med de senaste dagarnas temperaturfall. Förra veckan gick man i t-shirt och vadare och nu sneglar man mot mössan.[/FONT]

[FONT=Trebuchet MS][/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS][/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT][FONT=Trebuchet MS]Jag fiskar av en grynna ihop om kontakt. Plötsligt suger det till i spöet. En liten gädda tänker jag. Men när den vägrar visa sig i ytan och stretar emot med små spralliga ryck blir jag konfunderad. Kanske gös eller abborre? Efter en stunds rolig kamp gör den randige riddaren entré. En ståtlig abborre på dryga kilot. En fantastisk matfisk, men i sitt hemmavatten vill man att dessa alfafiskar ska hålla koll på alla tusenbröder. Snabbt får den friheten åter.[/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT][FONT=Trebuchet MS]Himlen tornar upp sig och det ligger oväder i luften. Det känns som om jag beger mig rakt in i stormens öga. Då båten endast gör några knop skulle jag bli ett lätt byte i ett eventuellt oväder. Men vilja att testa den magiska viken är för stor för att vända. En grund vik som smalnar med lerbotten och nate som är den perfekta hemvisten för värmelängtande vårgädda. Jag glider in på det grunda vattnet och fiskar av längs kanten. Inget händer och jag känner hur stormen andas mig i nacken. När jag precis är på väg att ge upp går det en stöt genom spöet och fisken är ett faktum. Denna gång är det inte någon tvekan, en gädda bjuder upp till kamp. Ingen jätte, men med min lätta utrustning blir det kul. Jag ser en liten larv sitta på ryggen vilket vittnar om att den stått nära botten ett tag. Jag avkrokar i vattnet och låter den få friheten åter. Denna gång hinner jag inte mer då ovädret är i kapp och jag sätter kurs mot stugan igen.[/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]

[FONT=Trebuchet MS] [/FONT]

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 263 visningar