9 havsöringar när marginalerna är små... | Salmotrutta.se - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

9 havsöringar när marginalerna är små... | Salmotrutta.se

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• 9 havsöringar när marginalerna är små... | Salmotrutta.se

[FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT][FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT][FONT=Trebuchet MS]Årstiden är nyckfull och vädret förändras snabbt. Temperaturen kan sjunka lika snabbt som flagga ändrar riktning. Jag sticker ut efter jobbet på fredagen med en dröm om havsöringsfiske, men fryser näsan av mig innan jag hunnit räkna till 30 kast. En lång helg väntar, men jag undrar hur fisket ska bli med tanke på den hårda vinden.[/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT][FONT=Trebuchet MS]Jag vaknar upp till en nya dag som går i gråskalans tecken. Jag sticker ut huvudet genom dörren och känner att kylan sitter i. Jag sätter på en termos kaffe och hoppas på förändring. 30 min senare sitter jag i bilen och njuter av stolsvärme i bilen. Till min glädje stiger temperaturen i takt med att bilen rullar österut. Jag har bestämt träff med Hannes på en ödslig plats. När jag väl stiger ur bilen är det en ny dag som möter mig. Fåglar kvittrar och slänten pryds med vitsippor. Nere på stranden möts jag av en ensam fiskare som blickar ut mot horisonten. Jag får en glad hälsning och en tumme upp. Dagens första fisk har redan varit upp och vänt. Luften är mild men havet är vilt. Vågorna går stora med historien om en blåsig natt. Vattnet stänker när jag rör mig bort från Hannes. Efter en timmer uppstår suget efter kaffe. Hannes sitter på sin sten och knyter en knut. Jag frågar hur det gott och får till svar "Jag fångar fisk och tappar drag på löpande band". [/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT][FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT][FONT=Trebuchet MS]Det närmsta revet uppskattas tydligen av fisken, men där finns också många stenar att fastna i. Med rapporten som underlag blir det en snabb kopp och snart är vi båda i vattnet igen. Det tar inte lång tid förrän Hannes spö står som en båge. Han signalerar att den är stor vilket får mig att hoppa ner från stenen. Hinner precis blöta ner mig innan den lossnar. Några ohörbara svordomar kommer ut från munnen. Han skulle bara veta vad som komma skall! Under närmsta timmen drar Hannes fisk efter fisk och jag står 40 m bort och tittar på. Det är mest tobisjagande småttingar som kommer upp ur vågorna. Det närmsta jag kommer fisk är tobisar som sköljs upp på min sten och ligger och sprattlar vid min fötter. Jag bombarderar Östersjön med Tobisfärgade imitationer, men det är Hannes svart/röda Bornholmspil som faller dem i smaken. Alla fiskar hugger i en radie på 20 x 20 m. Efter en timme blir det verklighet igen och dagen fortsätter i normalt tempo med några ströfiskar. När klockan slår 6 beger vi oss hemåt! Jag tack för lektion men är samtidigt otroligt glad att Östersjön visat sig från sin livfulla sida vilket ger hopp om framtida havsöringsfiske. [/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]En glad blänkare[/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]Westin W8 Powerlux[/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]Fin rörelse i vattnet[/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]Havsöringen älskade det syresatta vattnet[/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]Liv bland tången[/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]Segeröl[/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]Dagens dräpare[/FONT]
    [FONT=Trebuchet MS]Under ytan var det fulla fart[/FONT]

[FONT=Trebuchet MS]
    [/FONT]

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    Läs rapporter och reflektioner kring havsöringsfiske längs sydkusten!

http://salmotruttasyd.blogspot.com/

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 808 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 268 visningar