Gädda | Årets första fiske från båt | Fiske i gemenskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Gädda | Årets första fiske från båt | Fiske i gemenskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Gädda | Årets första fiske från båt | Fiske i gemenskap

Medan solen smekte över trätopparna, så spelades Willie Nelson på radion. Jag satt i bilen på väg till favoritsjön i Älgnäs.
    Erik och Daniel hade åkt upp dagen innan och sjösatt båten, så det vara bara för mig att hoppa ombord.

Vi fick inleda med att bryta lite is som lagt sig kring båten, men till dagen var det utlovat 15 grader och solsken. Det skulle även bli lite lagom med vind, men det visade sig vara fel. Det var helt spegelblankt på sjön, vilket skulle hålla i sig hela dagen.
    Inte de bästa förhållandena för ett bra gäddfiske, men det gjorde inget kändes det som när vi var på väg ut.
    Vi hade en plan att köra mycket gummibeten och arbeta på djupet, men även testa lite grundare vikar.
    Den vik som vi tror är lekplatsen för gäddan, och en potentiell plats för dem att stå innan leken var fortfarande täckt med is, så det kunde vi inte undersöka.

Första platsen vi fick fisk på var intill en iskant som fortfarande låg kvar. Jag och Daniel hade innan det haft ett varsitt hugg på våra jiggar, innan en liten rackare tog min Orka-shad och fastnade i båda trekrokarna. Fungerade klokrent med de hemmagjorda jiggspikarna.
    Erik drar ett kast medan jag släpper tillbaka min gädda, och får även han sin första för dagen. Lite större än min, och han gick upp i ledning.

Solen värmde fint upp oss, men nu ville det inte längre hugga och vi flyttade oss flertalet gånger och fiskade av de platser som brukar ge fisk utan resultat.

När klockan närmade sig ett så begav vi oss in till stugan igen. Erik och Daniel fyllde på med föda i kroppen, medan jag avrundade dagens fiske och satte mig i bilen hemåt då det fanns mer att hinna med hemma.
    Fick en salig blandning av musik i mina öron då P3 spelade världens musik. Allt från Sydafrikansk House, till Japanska poplåtar han flöda in i mina öron.
    Det kändes skönt att inte behöva nolla på årets första båtpass, men visst hade förhoppningarna byggts upp till betydligt bättre fiske innan.
    Några timmar senare fick jag ett meddelande från Erik att han hade fått två gäddor till efter maten med en topp på 4,55kg, medan Daniel fick åka hem med svansen mellan benen.

Härnäst är jag sugen på att testa mitt nya spö och rulle efter lite abborre, då Tommy Suomela tipsat om att de börjat komma in till centrala delarna av stan nu.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av Landlax, 2014-07-12, 21:40
1 svar
995 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Marfal
av Marfal

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
91 svar
6 989 visningar