Förleksfiske | Fiskepojken - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Förleksfiske | Fiskepojken

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Förleksfiske | Fiskepojken

Det är otroligt kul med förleksfiske.
    När jag tänker efter, har jag nog knappast någon gång förut haft chansen att testa detta i mina hemmavatten. Fisket passar mig ganska bra då jag kan hitta fisken med höstmetoder. Jag lärde mig mycket på de tre turer jag hann göra innan det åter igen kom snö och kyla. Kanske de mest givande vårturerna någonsin.

Lördag 15/3:
    Jag hade plockat hem min båt från övervintringen och det var åter dax att spinnfiska på olekt fisk. Jag plockade upp Fredrik och Henke tidigt på morgonen, det lyste i deras ögon. Trots dåliga väderprognoser så längtade vi ut, och med färska gäddor i minnet från helgen innan så var förväntningarna höga.
    Första kastet landade en timme senare i en av Voxnans alla hålor och det dröjde inte lång stund innan jag hade fisk på kroken.

Henke håvar en härlig bit på 5,7kg. En kanonstart på dagen.
    Första fisken på den härligt vaggande sporting-jiggen.
    Foto: Fredrik Persson
    Vi fortsatte fiska. Mest tid i vattnet fick allehanda shadjiggar. Efter en stund hade vi fått några gäddor och det kändes bra.

Lunchen är viktig. Vi sökte lä och sol och där njöt vi en stund.
    Efter lunch bytte vi plats.
    Jag fick plötsligt två gäddor på två kast. Båda vägde över 6kg.

Två gäddor över 6kg på två kast. Denna vägde 6,7kg. Sjukt fina fiskar denna årstid.
    Nio gäddor fick vi denna dag och vi hade mycket trevligt trots den hårda vinden som piskade oss.
    Det krävs hårdare rapp för att hindra oss.
    Söndag 16/3:
    Mindre vind var det lovat till denna dag men mer kyla.
    När jag plockade upp Fredrik var det några minusgrader faktiskt och det kändes höstigt.
    Vi bestämde att vi skulle åka till samma plats som dagen innan men lägga mer tid i några gropar som vi tyckte kändes heta dagen innan.

När vi stod mitt i en stor “betesboll” och jag i princip vertikalfiskade min jigg så högg dagens största på 5kg. Vertikalfiske är nog en het metod på förleksfisk tror jag. När djuphålorna inte är så stora så borde det vara effektivt att fiska av dem vertikalt med ett Bondy-bait eller liknande.

Fredrik fick fisk på en fluffer då han kastade in på den grunda sidan av branten. Det verkar stå ganska mycket fisk på ett par meters djup men de större fiskarna verkar stå djupt i närhet till bytesfisk.
    Vi fick tre gäddor och vi hade på känn att detta var den sista turen på ett tag.
    Vi hade hört att vintern var på väg.
    /joel

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    fiskepojken.

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 806 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 268 visningar