Prylmanin fortsätter! | Gold Coast Fishing - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Prylmanin fortsätter! | Gold Coast Fishing

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Prylmanin fortsätter! | Gold Coast Fishing

Som jag skrivit i tidigare inlägg så gillar jag utöver fiske även teknikprylar, och jag har ju som sagt en Gopro Hero 3 White som jag testat några gånger, jag har bl.a. gjort några time lapse med den med blandat resultat, helt okey för att lägga upp på facebook men inget jag skulle använda i ett mer seriöst producerat klipp.
    I vilket fall så var jag ut och kastade första kastet för några dagar sedan, då jag upptäckte att den kraftiga blåsten förra helgen helt blåst bort all is som fanns i vikarna runt Köpmanholmen, nu var jag bara ute en snabbis efter att ha uträttat andra ärenden som babysim och dyligt var jag rätt slut på…

Just detta filmades med gopron, på den hade jag också monterat en filterhållare och ett UV-filter, nu var det inte direkt nödvändigt men, som sagt, jag gillar att hålla på med olika projekt =)
    Ni lägger säkert märke till de enormt vacka effetkterna i klippet, jag har laddat hem programmet movavi, ett progam som säger sig vara så nära iMovie man kan komma, det är i vilket fall väldigt lättarbetat men verkar kräva en hel del av den dator man använder.
    Utöver detta har jag snickrat ihop några fästen till kameror på mer eller mindre kreativa sätt.
    En s.k. slider som jag byggde av ett expansionsbeslag och några bultar, dock så var mitt stativ för klent och jag tvingades köpa ett starkare, det slutade med ett Hama stativ för 349:- på teknikmagasinet.

Dessa bilder togs med det gamla kinesstativet jag köpt på eBay, men jag tror ni förstår principen, man kan med denna filma och göra i alla möjliga vinklar utan att få skakig video. Kamerafästet ska också kompletteras med en kulled för att kunna få mer flexibilitet i hur man ska vinkla kameran, finns som det mesta annat på eBay för en billig slant.
    Som jag skrivit tidigare har tanken varit att gopron ska hålla en överblicksbild över båten och jag löste det med ett fäste från eBay, redskapshållare från Jula och en gammal golvmopp(!)

Redskapshållarna fästs i akterspegeln, skaftet dras ut till sin fulla längd och voila, ett perfekt stativ för överblick i båten!
    Time Lapse är som sagt också något jag har börjat experimenterat med på senaste tiden, dock fotar gopron som är den enda kameran jag har som kan fota time lapse, i 4:3 format = skitfult. Därför beställde jag återigen på eBay en fjärrkontroll som ger min Canon Eos 1100d funktionen att fota time lapse. Jag har börjat att testa lite men gjorde generalfelet att behålla autofocus på och första testet blev skit, återkomer med video från den vid ett senare tillfälle.
    Sist men inte minst har jag köpt en timer till en vattenslang på Jula för 39:-, den fungera på exakt samma sätt som en äggklocka med skillnaden att den går i 2 timmar istället för en, detta gör att man kan få en mycket mjukare time lapse, dock har jag inte hunnit att testa den ännu, men jag återkommer med resultat. Som ni kan se på bilden har jag kapat bort slanganslutningarna och tejpat över hålen.

Om det är någon som orkat läsa hela vägen hit så undrar ni säkert varför jag skriver om det här på en fiskeblogg så är det pga. att allt dett kommer att användas till att producera webb-tv från våra fisketurer i sommar, små som stora. Men tills nästa inlägg, på återseende!

Tweet

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 261 visningar