Första mars! Premiärfiske i Nättrabyån vilket jag sett fram emot sedan premiären förra året. Förväntningarna var höga, förra året gick ju bra. Vi skulle fiska gädda då den ligger närmare hjärtat än öringarna. Jag fiskade med Alexander och Thomas. Alex metade med mört hela dagen och tog flest fiskar. Jag fiskade med shadjiggar och tog näst flest och en fin gädda på 7,25kg. Thomas fiskade mest med en vobbler och tog färre men slog till med den i särklass finaste fångsten på 9,7kg! Så nära tio. Bild på den kommer senare, har problem med bildöverföringen från kameran. Det var mulet och regnade hela förmiddagen, då fisket också var bäst. Det var inte många minuter efter starten kl 8:00 som en gädda attackerade en Herring Shad framme vid fötterna, som jag missar att kroka. Alex drar strax därefter dagens första, en mindre gädda på mete. Här näst smäller jag på med två gäddor på två kast i rad med en öringfärgad Söderjigg, varav den ena vägde 7,25kg och var en mycket fin vårgädda med romstinn mage. Nästa händelse är den stora för dagen. Jag ser hur en gädda flyttar stora mängder vatten i Thomas linände och han hojtar till oss att det är håvdags. När vi ser gäddan - wooow! Det är en nära tia tror vi. Och mycket riktigt. Snart poserar Thomas med ett uttryck av äkta glädje! 9,7kg, omätt men uppskattad till cirka metern. Gäddorna fortsatte hugga under några timmar och vi har ett riktigt roligt fiske. Vi hojtar till varandra var om annat och fångar pigga gäddor i mindre klassen. Alex får en lång fin gädda men smal, som var prick 100cm. Bortåt lunch slutade det regna och fisket dog ut nästan helt och hållet. Min klasskompis Johan anlände då med buss för att fiska med oss, efter att jag talat om hur bra det gått. Tyvärr fortsatte inte fisket med samma klass. Det blir bara några mindre gäddor under hela eftermiddagen. En speciell incident att nämna var den otroliga gädd-escape som vi alla fick bevittna medan Johan precis skulle få landa en metegädda. Alex är redo med håven men i samma ögonblick som gäddan ska omsvepas gör den ett luftsprång och klämmer in sig i en liten träglipa mellan stenmuren och träkanten!! Det är alltså en smal springa på någon decimeter som ingen av oss ens hade lagt märke till - än mindre föreställt oss att gäddan skulle finna sin väg in emellan! Ja vad som händer sedan kan man räkna ut. Gäddan skakar med huvudet och linan brister. Synd Johan! Det var en riktig ninja-gädda. 7,25kg på Söderjigg 100cm på mört En av många i den storleken Luring-gäddan som snart skulle klämma in sig mellan sten och trä och komma undan. Bild på Thomas fingädda kommer så fort jag får ordning på kameran!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)