Jag får denna fråga många gånger och inte bara nu vid denna tid, utan den kommer flera gånger under året och frågan är ganska knepig att svara på.
Men en sak är säkert, karpens syn är nersatt, så väl synliga färger är det bästa, om inte fisken skyggar för dessa!
Doft och lite bland färger kan variera väldigt mycket från vatten till vatten, men de färger jag personligen har haft bäst resultat med är vita och orange pop - ups, men hur mycket doften har spelat roll, det är svårt att säga, men de nämnda färgerna har alltid fungerat bra och det under hela året.
Här vita Dumbells utan någon smak förutom själva ingredienserna och jag gillar detta, att man själv kan smaksätta dem vid behov.Men en sak är säkert, karpens syn är nersatt, så väl synliga färger är det bästa, om inte fisken skyggar för dessa!
Doft och lite bland färger kan variera väldigt mycket från vatten till vatten, men de färger jag personligen har haft bäst resultat med är vita och orange pop - ups, men hur mycket doften har spelat roll, det är svårt att säga, men de nämnda färgerna har alltid fungerat bra och det under hela året.
Jag vill inte göra eller köpa dessa med en smak, som jag inte kan ändra eller om jag köper en burk, som inte fungera som jag vill, vad ska jag med 60 - 70 beten, som inte ger mig mina förväntade resultat till?
Här kan jag dela upp dem i mindre antal och tillsätta dipp eller flavours och själv bestämma vad doften ska vara och sen fungera de perfekt och som jag vill ha det.
Här är det både vanliga runda pop - ups och Dumbell pop - ups och som du ser, så kryddar jag dem lite med en fakemaggot på toppen och det ge lite bättre resultat under sega tröga dagar och dessa fakes är mina hairstops.
Det är samma sak med de runda pop - ups, kritvita och ingen doft till en början. Färgen syns väldigt bra över alla bottnar och många använder vit färg under höst, vinter och vår.
Den vita färgen verkar inte bli avstötande, utan karparna tar dessa utan tvekan och jag har fångat samma karp två gånger på samma vita pop - ups under en helg, men gult kan vara avskräckande, men varför vet jag inte.
Jag gör oftast mina pop - up riggar av ett styvt coated material och stripper sen bort 5 - 6 mm av coatingen här och monterar ett stort blyhagel, som håller kroken nere i fiskens mun, det fungerar väldigt bra.
Nästa färg är orange, som jag använder mycket och effekten är den samma som den vita färgen, men jag tror att dessa syns lite sämre.
Dofter som Chocolate Orange eller Tutti - Frutti är vad jag använder mest under vårens fiske med pop - ups, men andra dofter finns att tillgå om det behövs.
Här en annan typ av pop - up rigg som är tuff för karparna, Gardner Sink Skin, ett coated material, som strippas och en Gardner Mugga i storlek 8 knyts fast, så man har en 15 mm pop - up och ca 7 -8 mm hair mellan bete och krok.
Detta avstånd gör att betet ligger an mot kroken när riggen står rätt, men det finns rörlighet när karpen spottar eller skakar ut detta och bete och krok kan separera och kroken stannar kvar i fiskens mun och här är det stora blyhaglet till stor hjälp.
Det blir inte bättre hookholds är så här, fisken kommer aldrig att komma loss och du kan pressa den hårt om det behövs och detta är viktigt att veta.
Som du ser, så var det en orange pop - up med en lite röd fakemaggot som fick denna på fall. Nästa karp kom på samma bete, men med en vit fakemaggot, så prova olika färger.
Det kan se lite klumpigt ut, men det funkat bra och en stor klump putty håller din rigg stilla mot bottnen, kurven i riggen ser till att kroken vänder sig rätt och puttyn tynger ner krokspetsen i underkäken.
Än en gång sitter kroken perfekt, är du övertygad nu, om att dessa riggars effektivitet och hur de fungerar? Jag litar på dessa riggar tills något bättre dyker upp och som du ser ...
... har jag alltid ett gäng klara, för att kunna byta snabbt till en ny rigg eller en rigg med annan färg på betet. Ibland fiskar jag till en början med tre olika färger för att se vad fisken föredrar och på något sätt, så hamnar det alltid på antingen vita eller orange pop - ups.
Chod - riggen är också en bra rigg, den kan röra sig 360 grader, har styvhet och en fin kurve. Man kan bestämma om D:et ska var stort, långt eller litet och man kan i princip kasta denna rigg överallt oavsett bottenförhålanden.
Fiska den naken utan leadcoreleader eller på en Leadcoreleader eller varför inte använda denna korta rigg som en stiff hinged - rigg, allt du behöver är en längre bit styv lina som knyts i rig - swivlen och sen kopplas det hela till ditt leads system. Terry Hearn fiskar så och du har nog sett hans resultat, det funkar!
Vill man hålla sig nere på bottnen, så kan jag rekommendera Bag èm nya Dumbells, som finns i 6 mm och 10 mm och de kommer i 25 grams burkar, samt i färgerna vit, gul och fluororöd och ingen doft vad jag vet, så du kan bestämma själv.
Ett perfekt sätt att få synlighet på din snowman eller varför inte fiska med två av dessa på din rigg och ge dem ett dopp i till exempel lite Pineappel eller Tutti - frutti dipp, din vårkarp är inte långt borta!
Bag èm kommer också med dessa smaksatta Hooker pellets, som är tillräckligt hårda för att fiska direkt på kroken eller på ett hair och även dessa finns i 6 mm och 10 mm storlek.
Samma färger som Bag èms Dumbells, men dessa har smaker som Pineappel, White Chocolate och Red Krill, så det finns lite för varje smak, så att säga.
Är du intresserad av dessa eller Bag èms Dumbells? Kontakta www.metebolage.se och gör din beställning nu, innan någon annan rensar hyllan! Där finns även Bag èms fina flavours, som du tillsätter dessa otroligt fina minimala beten, som lurar allt från storkarpen till andra specimenfiskar.
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)