Ismete | Säsongens skönaste dag på isen | Fiske i gemenskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete | Säsongens skönaste dag på isen | Fiske i gemenskap

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ismete | Säsongens skönaste dag på isen | Fiske i gemenskap

Det var nu längesen jag var ut på något fiske, så till gårdagens pass var både förväntningar och längtan stor.
    Redan på torsdagen så blev jag kontaktad av Mats "Mini" Lagerkvist på bloggen Gedifighters. Han undrade om jag ville fiska med honom på lördagen då han bokat en stuga i Kilafors.
    Då jag redan planerat in ett pass med Erik på lördagen i Älgnäs så gick ju inte det tänkte jag, men sökte på avståndet mellan Kilafors och Älgnäs vilket bara var 20 minuter med bil.
    Hörde då istället med Mats om han ville göra oss sällskap på isen, vilket han inte var sen att tacka ja till.

Vi möttes upp på vägen vid 6.30 och kring klockan sju så var vi på väg ut på isen efter att ha burit ner våra pulkor för en trapp då vägen till stugan var oplogad.

Jag tog täten ut på isen, och det var rätt tungt att gå ut i snön till dagens plats.
    Det låg en vacker dimma i horisonten som drog in över oss medan spön sattes ut.
    Som synes på bilden så tycker Mats att det är riktigt roligt att vara på gång.

När allt var på plats var vi alla förvånade över att det inte blivit ett enda fäll under tiden.
    Tiden fortsatte att gå och efter närmare en timme kring 8.40 så kom dagens första fäll på ett av Eriks spön.
    Alla flög upp ur stolarna och tog fart i riktning mot den gungande vippan.
    Erik greppar spöt och mothugget sitter i dagens första. Det visade sig bli en helt godkänd start på dagen med en vacker gädda i god kondition på 6,65kg och cirka 105cm. I samma stund hade solen slitit sig fram mellan molnen samtidigt som dimman låg tät över isen, vilket gav möjlighet till de här fina bilderna.

Efter den här gäddan så fortsatte det oförskämt att fälla på Eriks spön. Efter två bom så satte han mothugget på den fjärde som även vägde in på 4kg någonting.

Sedan var det äntligen någon annans tur att få fäll, vilket var Mats. En snipa var säkrad och det blev några fler i den klassen för honom under dagen.

Själv lyckades jag bomma mina tre första fäll innan jag med nöd och näppe han greppa tafsen på det fjärde fället innan den snipan simmade tillbaka. Ser det som en landad fisk så fortfarande inte bommat något pass, men igår var det nära.

Det här var en dag med långa stunder mellan fällen och ett flertal förflyttningar av spön. Vår teori låg enad på att snön som kom några dagar innan spelade in i bilden.
    Men just den här dagen gjorde det inte så mycket när solen mellan varven gjorde flytoverallen överflödig och plusgraderna höll hålen isfria.

När klockan blev 15 var det dags att plocka ihop och promenaden tillbaka var riktigt tung för våra spagettiben, vilket sedan skulle avslutas med att utrustningen skulle upp för samma trapp vi tagit ner på morgonen.

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 803 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 263 visningar