Att fånga sitt livs första lax | Gold Coast Fishing - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Att fånga sitt livs första lax | Gold Coast Fishing

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Att fånga sitt livs första lax | Gold Coast Fishing

    Att fånga sin första lax är en känsla man aldrig glömmer. Det är som första gången man dyker, man tar det djupa andetaget och inser att en helt ny värld öppnar sig framför ögonen.
    Vi sitter på stranden jag och Robbin och diskuterar allt från fiske till bilar. Det svåraste beslutet väntar dock för oss, vem av oss som måste åka och köpa mer räkor och lämna fisket för en stund. Som tur är vinner jag sten, sax, påse och får äran att stanna kvar och fiska med fyra spön.

    Det dröjer inte länge, när Robbin har lämnat hör jag bjällran i toppen av mitt spö ringa. Jag tror som vanligt att det bara är en lite harr som är och nafsar på räkan, men jag kan inte vara säker. Med ett mothugg som hade kunnat rycka upp en gammal Volvo ur diket känner jag hur linan blir spänd och mitt 12 fots spö böjer sig. Det är ingen harr jag har krokat, det är en lax, min första lax i livet. Adrenalinet sprutar genom kroppen, den här fisken måste jag få upp! Det är ingen fisk jag har råd att tappa då jag dessutom inte har något vittne som kan säga att jag hade en fisk på. Genom att Robbin är borta så har jag ingen aning om hur jag ska håva fisken. Håven ligger på stranden en bit bort så jag måste gå med fisken nerströms för att lyckas sparka håven en och en halv meter ut i vattnet. Det är ingen lätt uppgift då jag aldrig haft den här typen av fisk på kroken och inte vet hur den uppför sig. Det är ingen lång stund jag drillar fisken, men det är tillräcklig tid för att få en känsla av hur dessa fiskar är att ha på kroken. Jag lyckas tillslut få fisken i håven och kastar mig på skaftet för att fånga in den i nätet.

    Jag tar upp fisken på stranden och vet nästan inte vart jag ska ta vägen. Det är med sann lycka jag tittar på denna lax-hane som väger tre kilo. Det är ingen jätte, men det är min första lax och laxfebern har startat.
    Robbin kommer tillbaka med mer räkor till bottenmetet och gratulerar mig för min första fisk. Vi fotograferar den som ett minne och rensar den för att ta hem till middagsbordet.
    För folk som gillar fiske, men aldrig provat laxfiske ska jag säga att det är något utöver det vanliga. Det är ingen tråkig gädda som bara glider in till båten utan det är en fight från mothugget till dess att den är landad. Har du möjlighet att prova fisket så är det något man borde göra. Bara för att veta hur det är och ha en förståelse för de som är besatt av det.

    Detta var min första lax, men verkligen inte min sista.


    Tweet


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X