Carpstalker: Gör dina egna Zig bugs. - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carpstalker: Gör dina egna Zig bugs.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Carpstalker: Gör dina egna Zig bugs.

    Att göra enkla effektiva bugs för sitt Zigfiske eller fiske med surfacecontroller, är inte svårt och jag har gjord mina under många år.

    Jag var till en början imponerad av diverse Zig bugs på marknaden, men efter att ha sett hur de är gjorda och hur ömtåliga de är, samt hur dåliga krokar man använder, så vänder jag tillbaka till mina egna.

    Jag sparar lite pengar, jag får dem som jag vill ha dem och jag vet att dem håller för mera än en fisk och med en bra krok, så landar jag de flesta fiskar och det är jo så det ska vara.
    Jag går inte in på detaljer kring vad du kan använda för att göra Zig bugs, men materialet ska vara flytande och ha gärna en stor blandning på färgerna.

    Vass kniv, en bra sax, starka krokar och lite snabblimm, så kommer du väldigt långt, tillsätt sen din egen fantasin och du kommer snart att ha effektiva kreationer framför dig, som ger fisk.
    Här lite av mina favoriter, som fungera väldigt bra. Jag limma ihop dessa bitar av riggfoam under press och formar dem sedan med kniv eller sax.
    "Tysken eller The German Bug" som jag kallar denna och det är den Bug, som jag har haft mest framgång med, både under - och på ytan.

    Det är lite Humla över den och lite orange, som lockar, jag vet inte, kanske är det färgkombinationen, men prova att göra dig några stycken och upplev effektiviteten.
    Här en Bug med större krok, svart och rosa ögon, mig veterligen finns det väl inget i naturen som ser ut såhär i våra trakter, men karparna gillar denna och jag har en större krok för fiske i eller nära snags.
    Stor krok igen och gult huvud och svart kropp, dessa färger syns bra från alla håll och jag har faktiskt använd just denna direkt över mitt bly med en kort tafs och det fungera strålande över lite pellets.
    Här är det små bitar av en sittdyna som blev röda och vita maggots, limma fast dessa med snabblim, så inte krokspetsen maskeras. Bra på ytan, mellanvattnet eller varför inte på en Off - Lead rigg.
    The German Bug igen, denna gång ståendets på ett kort hair med en Korda Kurv Shank i storlek 10. Ibland måste man gå ner lite i betes - och krokstorlek för att få fisken att ta.
    Black and White fungera också bra, det gäller att prova sig fram till vad de vill ha för stunden, det är lite som flugfiskarens dilemma ibland, men med flera Bugs till ditt förfogande, så hittar du nog något, som funkar för dagen.
    Vi har öronproppar i alla möjliga färger i handlen och med dessa kan du snabbt göra en bra, färgglad och effektiv Bug på plats vid vattnet.
    Lite 6 - 8 mm riggfoam som finns i stavar för balansering av boilies eller andra beten, gör det möjligt att snabbt göra sig några Bugs och du kan alltid trimma ner storleken om det behövs.
    Efter att ha sett flera dåliga Bugs som hade lite vingar, så tog jag fram lite grejer igår och tillverkade dessa 4 stycken och det tog mig ca 10 minuter vid köksbordet.

    Små Bugs kan du göra av hård riggfoam eller sittdyna, men ska du göra lite större, så rekommenderar jag att du använde mjukare riggfoam eller sittdyna, då denna kläms lättare ihop och många gånger, så har dessa material bättre flytkraft.
    Trimma kroppen först och med en hairneedle, för du genom vingarna som i detta fallet är små tygbitar. Limma fast vingarna och sedan för du genom din krok och fäster denna med snabblim. Nu har du en flytande Bug med vingar och en stark krok och dessa håller för många fiskar.
    Som du ser här, så finns det ett bra gape mellan betet och krokspetsen, det ger bättre hookholds, du har en valfri krok och en limmat Bug som håller.

    Vill man ha ögon eller annat så kan man använda vattenfasta pennor, men jag har aldrig märkt någon skillnad, vill karpen ha din Bug, så nappar den!

    Leta redan på starka krokar i storlek 8 eller 10, lim, lite sittdyna och lite färgglada tygbitar, det mesta har du hemma och sen är det bara att låta fantasin flöda, det ända som kostar är arbetstiden och krokarna och du kan se fram emot ett roligt och givande fiske till våren.

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X