Idag vankades det premiär på en tjärn i Rengsjö vid namn Fjällmyrtjärn. Den har varit arrenderad av privatpersoner tidigare år vilket har betytt inget fiske för andra fantaster. Nu var det ändring på det och alltså premiär!
Det var jag Peter och Tobias som drog iväg, första gången på länge för Tobias så vi hoppades på bra fart på regnbågarna under isen!Upp 0530, kaffe och frukost innan Tobias anlände och vi blåste iväg mot tjärnen ca 06.30. Vädret var +2 och 7-8 m/s.
Väl på plats var det en del folk där redan. Vi spenderade de sista 45 min med att lösa kort och välja ut en lockande plats. *Kl 08.00 gick startskottet och 130 besökare skickade ner lockelser av alla möjliga slag genom isen. Peter och Tobias körde med dahrénmormyska + blinkpirk, jag körde med enbart mormyska. Testar egentillverkade mormyskor i olika färg för att se vilka färger som är heta. *Det blev som väntat aktivitet direkt, grannsällskapet fick två stycken under de första 30 sek och jag hakade på en medans jag styrde upp djupet. Tobias fick strax därefter också en båge, även en till när han precis hängt ner betet ännu en gång.
Det tog inte lång tid innan Peter också hade räddat namnet. Inom 5 min hade samtliga fått känna på fisk. Samtliga var i storlek mindre. Det åkte upp fisk lite här och var över isen. Vi hade det riktigt trevligt första timmen med runt 8 fiskar upp och en hel del känningar. Som så många gånger förut lugnade det ner sig efter första timmen och huggen var mer sporadiska. Det märktes tydligt över hela sjön då många nya hål borrades.
Vi höll oss på samma plats egentligen hela dagen. Men vid kl 10-snåret bröt vi mönstret och gick raka vägen över tjärnen till den norra delen där det var mindre fiskat. Våra tidigare grannar var där när vi anlände. Peter och Tobias engagemang för fisket hade sedan länge börjat tryta vid det här lagret. Efter ca 15mins fiske började nappindikatorn avslöja att någon var intresserad under isen. Väldigt försiktiga nafs var det, som vid de flesta fiskar som kom upp. Satte mothugget andra gången och fick upp min tredje båge. Testade efter detta en ny färg på mormyskan vilket blev ett lyckat drag. Under en diskussion med Tobias tyckte jag mig känna ett nafs, precis när jag började slappna av kom ett överraskande hårt hugg. Upp kom min för dagen största båge, inga vikter värd att nämna dock! Kul att avsluta med lite fisk efter en stunds inaktivitet.
En båge går tillbaka
Hemtillverkade myskorna levererar!
Efter detta bestämde vi oss för att åka hem för att inte missa 4×5 km-stafetten för damerna som började 11.00 – vilket oerhört bra beslut med tanke på hur det slutade.. MAGISKT!
Vi var nöjda med fisket och åkte hemåt med 12 landade fiskar och en drös tappade, två tog Tobias hem för att tillaga kvalitetsmiddag till frun.
Statistik landade bågar:
- Peter 5 st*
- Emil 4
- Tobias 3
Största för oss var strax över kilot, störst upp idag som vi hört var en båge på ca 2.5 kg men kanske någon fick större också. Det simmar bågar i 5kg-klassen i tjärnen. Så åk dit och utmana bjässarna vetja!
Trevlig dag med mycket folk! Bra jobbat Regnsjö FVO !*
/Emil
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)