Denna vinter har visat sig vara annorlunda på många vis om man jämför med förra vintern. Jag minns hur jag svor över isarna som vid den här tiden redan legat tjock i flera månader och hur jag insåg att det skulle dröja länge innan det ”riktiga” fisket skulle kunna påbörjas. Jag har aldrig varit någon vinterfiskare och isfiske har endast varit ett sätt att dämpa längtan efter öppna vatten. Kanske handlar det om att jag saknar kunskap. Det blir mest chansningar då jag testar gäddfiske på is och även om ett varmchokladdoftande*abborrpimpel med barnen är hur mysigt som helst har jag aldrig lyckats få den där kicken som en vårgös eller vårgädda kan ge.
Men det har funkat som ett sätt att dämpa längtan! Nu har isarna knappt lagt sig över mina hemmavatten och isfiske ter sig mer eller mindre livsfarligt. Jag testade mitt nya jiggspö i öppet vatten så sent som för tre veckor sedan och de blygsamma minusgrader som presenterat sig erbjuder på sin höjd pulkaåkning. Som tur är erbjuder betespulandet också ett finfint substitut och efter att ha brottats med bokslut för första gången i mitt liv är nu 2014 igång för Sf lures. Andra året som ”outad”*betesbyggare har inletts och jag ser oerhört mycket fram mot att se hur det kommer att gå!
Flera av årets tävlingar är utannonserade och jag blir kontaktad av en del arrangörer angående prisborden. Jag har valt att bidra till Roslags Pike, St Anna Pike Open och 24-h gäddan till att börja med. Efter fina resultat med mina in-linespinnare (Sf Pikespin) under hösten har jag jobbat fram en modell för grundare och lugnare vårfiske och dessa tillsammans med några Sf Bucktails fick*bilda prispar.

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Men det har funkat som ett sätt att dämpa längtan! Nu har isarna knappt lagt sig över mina hemmavatten och isfiske ter sig mer eller mindre livsfarligt. Jag testade mitt nya jiggspö i öppet vatten så sent som för tre veckor sedan och de blygsamma minusgrader som presenterat sig erbjuder på sin höjd pulkaåkning. Som tur är erbjuder betespulandet också ett finfint substitut och efter att ha brottats med bokslut för första gången i mitt liv är nu 2014 igång för Sf lures. Andra året som ”outad”*betesbyggare har inletts och jag ser oerhört mycket fram mot att se hur det kommer att gå!
Flera av årets tävlingar är utannonserade och jag blir kontaktad av en del arrangörer angående prisborden. Jag har valt att bidra till Roslags Pike, St Anna Pike Open och 24-h gäddan till att börja med. Efter fina resultat med mina in-linespinnare (Sf Pikespin) under hösten har jag jobbat fram en modell för grundare och lugnare vårfiske och dessa tillsammans med några Sf Bucktails fick*bilda prispar.
Denna vårmodell av Sf Pikespin fick en rejäl kjol och relativt stora coloradoskedar/indianaskedar. Trots att storleken är*som en traditionell XL-spinnare, valde jag att hålla ner vikten till 30 gram för att ge möjlighet till långsam hemtagning. Kastegenskaperna försämras endast marginellt och detta bete blir ett fint komplement till de tyngre och snabbare beten som redan ligger i beteshinken. Sf Bucktail har på ganska kort tid blivit mitt bäst säljande bete och också den modell som dragit störst fisk.
Från senaste veckornas beställningar vill jag också visa ett par Sf Flashtail. Modellen*skapades för snart ett år sedan tillsammans med en kund och ingår nu i standardsortimentet. Genom att kombinera en rejäl flashkjol med inbunden sillikon går det att få fram fantastiska effekter och nyanser. Flashmaterialet reflekterar sillikonets färger och får nyanser som inte annars går att hitta. Dessutom får kjolen lite extra ”kropp” som bidrar positivt för kastegenskaper och rörelse i vattnet. I kjolen nedan har jag blandat två typer av silverflash och kombinerat med blå sillikon runt om samt vit rygg.
I denna mörkare variant valde jag guldflash som tonades ner med kopparfärgad sillikon.
Ni som har läst tidigare eller som håller koll på min facebooksida*vet att jag lekt en del med fjädrar på senaste tiden. Jag avslutar detta inlägg med en modell av Sf Pikespin som* jag tog fram till min lätta utrustning. Betet väger 22 gram och kjolen är byggd av tupp och marabou med ett litet flashsläp. Detta mindre bete utrustades med dubbla coloradoskedar i pärlemo och guld.
Skitfiske!Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)