Ranglers: 2013 – Statistik ,oförglömliga fångster & minnen för livet! - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ranglers: 2013 – Statistik ,oförglömliga fångster & minnen för livet!

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Ranglers: 2013 – Statistik ,oförglömliga fångster & minnen för livet!

Jaha då var det dags att sammanställa fiskeåret som gått (bättre sent än aldrig). 2013 får ändå räknas till ett av de bästa fiskeåren jag haft. Karin har på riktigt under året tagit sig in i fiskarens värld och vi fiskar i princip alltid numera tilsammans. Och visst märks det på antalet fisketillfällen och fisketid att man har en sambo som delar ens passion.2013 I Siffror
    (2012 inom parentesen)
    Registerade fångster: 145 (81)
    Gäddor: 104 (39)
    Gösar: 18 (21)
    Abborrar: 8 (?)
    Arter: 15 (12)
    Nya arter: 5 (5)
    Gråsej, Svart smörbult, Tjockläppad multe, Ål, Sarv
    Nya PB (exkl nya arter): 5 (5)
    Braxen (2ggr), Bäcköring, Makrill, Skärsnultra & Torsk
    Fisketid: 260 timmar & 24 minuter (181 timmar & 15 minuter)
    Fiskepass: 86 (37)
    Tid per fångst: 1 timma & 49 minuter (2 timmar & 19 minuter)
    Fångster per pass: 1,68 (2)
    Fisketid per pass: 3 timmar & 2 minuter (4 timmar & 54 minuter)
    2013 började egentligen på bästa tänkbara sätt, årets första ismete på en februari is där jag drar 2013 år första och största gädda. En dam som tillslut väger in på prick 10 kg efter en spännande kamp. Läs inlägget!
    Isarna bjöd ofta på bra fiske för oss, flera av passen fick vi upp mot 15-20 gäddor, bäst till antalet sett var ändå 29e mars när vi landar 37st gäddor, och jag får årets näst tyngst gädda på 9,6 kg. Inlägg HÄR & HÄR.* Sjukt kul fiske!
    Isarna gav med sig första veckan i April och vi blickade då fram mot annat trevlig fiske…Vi hade även lyckat mete efter abborre i en privat sjö, från början riktade vi oss på gädda och fick fina abborrar av en slump. Gissa om vi under 2014 kommer rikta in fiske efter abborre där istället Flera abborrar upp mot 1kg kom upp från denna sjön, den största på 1050 gr. Samma kväll som den största abborren kommer upp drar Jim en fin gädda som Minnah får se på nära håll.
    *

Försökte vid ett fåtal även oss på spontanfiske efter sutare, inget mäskning eller liknande, och inte heller någon fisk fisk vi Under 2014 skall dock min första sutare upp. Jag har sagt det i flera år nu, men nu skall den upp! Larsson har under året som gått riktigt fastnat för specimen fisket och mete efter alla tänkbara arter. Så redan i höstas när mete säsongen gick mot sitt slut började vi planera för årets mete stunder, platser, beten, weekends m.m.2013 var året då svevia/trafikverket tog sig i kragen och gjorde rätt för sig och planterade nya alar. Läs HÄR!Två fiske weekends med grabbarna har vi hunnit med, båda dessa var i Färgensjöarna med inriktning på gös. Vi har nu kört våra resor där senaste två åren utan några större framgångar, men inför årets weekends finns planer på ändring.Sommaren bjöd på mycket fiske, hela min semester gick åt till fiske, tror jag och Karin gjorde närmare 20 fiskepass på tre veckors semester. Vissa dagar blev det flera pass, ett på dagen och ett på kvällen. Riktigt rolig semester.Höjdpunkter under semestern och sommaren:Min första multe. Dessutom en reg. fisk. Grymt spännande fiske. Vi gjorde efter detta flera försök på multe igen, men det skulle vissa sig riktigt svårt, och rätt snart tog säsongen för detta fisket slut och vi blickar mot sommaren 2014 istället. Läs HÄR!
    Monster ål. På en kvälls slömete tillsammans med Karin och Tobbe drar jag på ett ordentligt bottennapp som skulle vissa sig vara en ordentlig ål. Läs HÄR!
    Växjö. En semesterdag åkte vi ner till växjö för att hälsa på Larsson och Camilla, givetvis skulle vi fiska hela dagen med inriktning på braxen & sutare. Larsson hade mäskat upp platsen ett par dagar, men tyvärr var fisket ändå bedrövligt. Fick ändå putsat mitt braxen rekord lite… Läs HÄR!

Under några intensiva sommarveckor fick jag flera nya arter och putsat till en hel del rekord flera gånger om.Höjningar av personliga rekord. Braxen två gånger, en gång i Växjö och en i Färgensjöarna. Bäcköring, Makrill, Skärsnultra, Torsk.

Nya Arter:* Gråsej, Svart smörbult, Tjockläppad multe, Ål, Sarv.

Hösten skulle vissa sig innehålla mycket fiske, till att börja med besökte vi Iglasjön flitigt och vi fick okey med fisk stundtals, vi hade många väldigt ordentliga hugg som gjorde att vi besökte sjön om och om igen. Men senare på hösten när jag och Tobbe bestämde oss för att lägga en av våra mindre båtar i sämbosjön flyttades allt fiske ditt. Dagarna blev kortare och det blev därmed inte heller några långa fiskepass. Därför var det perfekt med den egna båten i säm som ligger bara några minuter hemifrån. Det var även hösten 2013 i just denna sjön som jag tagit min längsta gädda hittills. Läs HÄR!Om vi då istället blickar framåt….
    Att dra över 100 gäddor i år igen känns svårt. Har däremot bestämt mig för att rikta gäddfisket till vår och höst med inslag av popper och mete av gädda på sommaren.
    Förhoppningarna är att mycket av året ska spenderas med mete av olika varianter. Ett roligt fiskesätt som jag saknat sista åren, dessutom finns det många fiskar att fånga på just denna metoden. Vad sägs om att läsa om multe, karp, sutare, braxen, färna & id om ett år när jag sammanfattar 2014 Förhoppningarna och målen är stora…

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 808 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 269 visningar