Carpstalker: Varför har inte alla krokmärken stängda öglor? - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Carpstalker: Varför har inte alla krokmärken stängda öglor?

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Carpstalker: Varför har inte alla krokmärken stängda öglor?

    Du har kanske upplevt det själv? Mitt i drillningen av din fisk, så släpper den bara helt utan grund och du får den där satans känslan, som jag inte vill beskriva.

    Fisken är borta och du vevar in och fisken gick med endast kroken, ditt tafsmaterial gick av vid kroköglan på grund av vassa kanter vid förslutningen av öglan.

    Det händer mina vänner och det kommer att fortsätta att hända, om du inte kollar dina krokar eller att tillverkarna förser oss med sömlösa krokar!
    Jag ska inte hänga ut ACE på något sätt, superfina krokar och bra tillslutning vid öglan och det gäller de flesta av våra krokar på marknaden, som tur är och det har blivit betydligt bättre på alla frontar.
    Här en bild på hur det ser ut i närbild, öglan är stängd på ett bra sätt och man tycker sig vara säker på att riggmaterialet inte kan skadas och inte kan komma emellan och det sistnämnda sker inte om öglan är så pass tät tillslutet som på bilden.

    Men och det är ett stort men, som du ser, så har öglan ett par vassa kanter, som kan skada din lina och främst är det nylonlinor och fluorocarbaonlinor, som får stryk och här ska du se upp!

    Jag tar bort dessa kanter med en fil och problemet är löst och därefter ger jag öglan lite vaselin, som skyddar det slipade stället, men varför ska jag göra det på krokar, som kostar upp emot 70 kronor per paket?
    Vi lägger mycket krut på att krokarna skall vara vassa och det är helt rätt och vi gör oftast våra riggar med en knotless knot och man bör lägga några varv tillbaka över hela knuten innan man avslutar den, det ger lite extra säkerhet.
    Värst drabbad är vi när vi fiskar med D - riggs eller som här en Swimmer - rigg, var vi inte kan lägga några varv tillbaka över knuten och finns det vassa kanter vid öglan, så är vi illa ute om vi drillar en fisk och behöver stor press, så kolla dina kroköglor och slipa bort alla vassa kanter.
    Korum har gjord det och dessa Seamless krokar kostar mindre än de flesta andra krokar på marknaden, så kom igen Nash, Korda, ACE, JRC, E-S-P, Gardner, Tiemco, Solar med flera, skriv inte på era paket, att ni har förbättrat era krokar, ni glömmer en väsentligt del i del hela, hur det borde vara och det ...
    ... är så här, som Korum har gjord, en stängd krokögla. Det är snyggt och prydligt, samtidigt så säkert det kan bli och man höjde inte priserna på krokarna, detta borde finnas på alla krokar, kan Korum, så kan alla tillverkare av krok ta fram detta och det ska inte höja de redan saftiga priserna!

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X