Skruvdragaradapter till isborr, fungerar det? Hur man bygger en egen! | Gold Coast Fi - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Skruvdragaradapter till isborr, fungerar det? Hur man bygger en egen! | Gold Coast Fi

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Skruvdragaradapter till isborr, fungerar det? Hur man bygger en egen! | Gold Coast Fi

    Driva isborren med skruvdragaren, går det? Jo, tydligen fungerar det alldeles ypperligt!
    För några dagar sedan snubblade jag över det här klippet av fiskejournalen där de använder Moras då nya Novamodell med Moras egna adapter.

    Funderade på det här några dagar och problemet är att den isborr jag använder är en Mora Ice Easy och den adaptern som säljs i butikerna passar endast Nova, så jag satte mig ner och gjorde en snabb ritning.
    *Skaftet på isborren.
    Ursprungliga ritningen.
    Egentligen en mycket enkel konstruktion, en rörstump man trär över skaftet på isborren och säkrar i isborren med en genomgående bult och mutter precis som handtaget sitter. Nu gjordes det några ändringar då jag och Adam tillverkade denna under fredagen och slutresultatet ser ut så här.

    Ett 28 mm brett rör med 20 mm innerdiameter som passade perfekt på isborrens skaft, ovanpå den svetsade vi ett 220 mm långt plattjärn som både agerar nedstigning till gängstaven som man monterar skruvdragaren på och som säkring så man inte riskerar att borren glider ner i hålet om den av någon anledning skulle lossna från chucken på skruvdragaren. Vi svetsade som sagt fast en m10 gängstav i plattjärnet, vi drog fast en mutter på innersidan som svetsades fast som låsning, drog åt muttern på andra sidan plattjärnet så hårt det bara gick och svetsade stumt även där. Vips så hade vi en egen adapter som fyller samma funktion som den Mora säljer men med den enkla säkerhetsanordningen så man inte kan tappa borren i hålet.

    Totalt tog arbetet 1 timme och 20 minuter och vi hoppas att denna adapter kan spara både tid och ork på framtida ispass!


    Tweet


    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X