Sf Roostertail | Sf lures - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Sf Roostertail | Sf lures

Collapse
X

• Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

• Sf Roostertail | Sf lures

När jag funderar på nya modeller till min tillverkning är det några olika faktorer som spelar in. Först och främst utgår jag från min egen samling beten som av förklarliga skäl rymmer en hel del spinnerbaits. Vilka egenskaper saknas hos de beten jag redan har? Vilka*behov har jag att fylla?
    Önskemål från kunder har varit betydelsefulla för flera av mina modeller. Många beten som nu är standardbeten i sortimentet har sitt ursprung i olika kunders önskemål som sedan testats och, ibland, utvecklats.

Silikon/flashmodell framtagen efter kunds önskemål och nu en del av sortimentet
    Inspiration hämtas även från andra tillverkares skapelser. De som kommit längst i utvecklandet av spinnerbaits är bassfiskeindustrin och en del betesmodeller har haft ett litet enkelt bassbete som förlaga där jag gillat lösningen av t.ex. spinnarskedsupphängningen. Lösningen testas i ”super size-format” och utvärderas utifrån funktionalitet.
    Det senaste i uppsättningen modeller kallar jag för Sf Roostertail. Ursprunget till denna modell är att jag ville ta fram en vårmodell som var så långsam det bara gick. ”Långsam” i spinnerbaitsammanhang betyder att betet ska ha en så långsam sjunkhastighet som möjligt vid vevstopp samt att det finns möjlighet att ta hem betet i en stadig men långsam hastighet utan att betet sjunker. Genom att välja stora coloradoskedar bromsas hastigheten jämfört med willowskedar. Jag använder normalt silikon, bucktail eller flash till mina kjolar och även valet av kjolmaterial påverkar sjunkegenskaperna hos betet. Eftersom ett tätare och bulkigare material bromsas mest i vattnet var det just med kjolmaterialet jag valde att experimentera.
    En Sf Roostertail grundas med ett antal flashstrån. Syftet är att dessa ska bryta mot resten av kjolmaterialet och ge reflektioner. Hackelfjädrar bygger upp kroppens volym vilket är användbart både för att bromsa skunkhastigheten och för att ge en stor profil i vattnet. När jag väljer hackel gör jag det inte utifrån traditionell flugbindningspraxis där valet av t.ex. tupp/höna styrs av huruvida det är en torr- eller våtfluga som ska byggas. I stället väljer jag fjädrar som ger lagom volym i förhållande till övriga material. I bland binds även andra typer av fjädrar som t.ex. maraboustork*in. Betet avslutas med ett lager sillikon. Materialet är fantastiskt följsamt i vattnet och ger oändliga färgsättningsmöjligheter. Det första betet ovan provfiskades under julhelgen och hade precis den gång jag hoppats- Coloradoskeden bromsar invevningen och den stora kjolen (i kombination med skeden) bromsar fallet.
    Denna gröna*variant på drygt 55 gram började som en skalle jag färgsatt med Powder Paint. Efter fix och trix blev slutresultatet enligt bilden nedan. Den gröna färgen valdes utifrån behov i den egna lådan och därför att just gröna modeller varit efterfrågade. Jag blev mycket nöjd med hur det övervägande mörkgröna sillikonet smälte in i övriga färger och gav ett ljust bete med mörka nyanser som slutresultat. Jag gillade också hur den rödfärgade ovansidan av skallen liksom fortsatte bak genom hela betets rygg i det röda materialet.*Under de gröna fjädrarna har jag bundit in silverfärgad saltvattensflash.

Fler modeller är på gång och läggs ut på facebooksidan under veckan. Titta gärna förbi och ”gilla” för att hålla er uppdaterade.Hoppas ni gillade modellerna och att ni ser fram mot istiden som verkar vara på gång. Själv längtar jag till våren!Skitfiske!Jakob Fagerlund// Sf lures

Läs mer...

(Detta inlägg har postats automatiskt)

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 781 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E

Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
87 svar
6 240 visningar