2013 var ett bra fiskeår för mig även om det inte blev någon över 10kg som jag alltid hoppas på. Men nog så roligt har det varit att fånga en hel drös med fina gäddor på upp till 9 kilo. Här kommer jag nu att kortfattat gå igenom de största eller av annan anledning minnesvärda fångster från det gångna året. Jag kommer gå igenom gäddor , gösar , abborrar och övrigt kul . Gäddor Årets andra gädda förblev den största jag fångade under förra året. Jag fick den på öringpremiären i Nättrabyån på en sakta fiskad Herring Shad 16cm olive/pearl. Gäddan mätte 107cm och vägde 8980gram. Det var så klart en ruskigt rolig start på fiskeåret 2013! Den här vackra skärgårdstjockisen föll i höstas för en shallowriggad Real Eel 30cm i specialfärgen magic motor oil. Gäddan mätte 104cm och vägde 8,9 kg. Den högg under ett spinnstopp. Vansinnigt glad blev jag över denna fina gädda vilket mitt ansiktsuttryck avslöjar i bilden nedan...
Den här vackra vårgäddan högg på en Big Bandit shallow runner i färgen tånglake 2. Gäddan fångades från land och var precis 100cm lång och vägde 8,01kg. Den högg under ett klassiskt spinnstopp, by the book of jerkbait. Den bra bilden kom till på grund av att ett trevligt par som kom passerande kunde hjälpa till att ta några foton med mobilen. Den här gädda vägde 7,93kg och var även den precis 100cm lång. Gäddan högg på en Real Eel 30cm och bjöd på en bra fight i slutet av augusti. Här är en höstgädda på 7800 gram som var 102cm lång och fångades från land i Karlskrona på en Orka Shad Tail. Med den lätta haspelutrustningen var det en fight jag sent kommer glömma. Gäddan rusade hästlängder ifrån mig vid strandkanten rakt ut i viken flera gånger. Den ville inte in men till sist kunde jag gälgreppa den och en vinnare var korad. Jag fiskade själv därför blev det bara tråkbilder på den fina fisken tyvärr. I slutet av december hittade jag den här fina damen på hemmaplan. Gäddan slukade en Real Eel 30cm på 6 eller 7 meters djup i en strömmande djuphåla. Jag fick den från land och använde en improviserad utrustning från den gamla fiskeutrustningen i källaren hemma hos farsan. Själv på plats därav bilden. Den var 107cm och vägde 7,66kg. Denna gädda fick jag strax före den här ovan. Gäddan mätte 106cm och vägde 7,64kg. Högg också på Real Eel 30cm på 6-7 meters djup. Skönt jigghugg. Jag fiskade själv men lyckades få ett promenerande par att fota mig och min gädda, bra timing igen. Det här är en bonusgädda jag fick vid första gösmetepasset i somras. Tyvärr hade jag glömt ta med mig vågen så gäddan förblir ovägd. Den var dock 103cm lång och bjöd på en nervpirrande fight på tunn flätlina och liten enkelkrok, ingen tafs alltså bland alla dess tänder! Gäddan fastnade i grenar på botten och jag fick klättra runt buskar och träd innan den kom loss igen och fortsatte bjuda på fight. Min bror Tomas var med och kunde till sist håva den. Jag gissar att den vägde runt 7 kilo. Den högg på bottenmete med löja. Bonusgädda på hemmaplan kan man säga. Som bilden visar togs den här gäddan i kyligt väder när vintern var på ingång. Den vägde 6,9kg och var även den 100cm. Den högg nära land på en Orka Shad Tail och drillades på det lätta haspelspöt. Alex håvade och fotade åt mig. Från Karlskrona. Här är en gädda på 97cm och 6,1 kg som föll för en Jeff Boggs Big Boy. Togs i Karlskrona. Denna gädda vägdes aldrig men var ungefär 95cm och kanske vägde mellan 5 och 6 kilo. Gäddan överraskade med att hugga en sekund efter att min Sandrajigg landat i vattnet på ett långt kast, rätt coolt. Det blev en kul fight på lätta haspelspöt. Här är en 100-centimetersgädda som bara vägde 5,6 kilo strax efter leken. Den högg vid mina fötter alldeles vid strandkanten och slukade en Storm Wildeye Rippin Shad i rainbowfärg. Hade det varit i Nilen kunde jag lika gärna haft jiggens plats, fast i en krokodil då. Den bjöd på oerhört motstånd och var en av årets fighterkandidat. Jag rättade sedan till gäddans munflärp som jag inte såg när jag tog bilden. Härnäst följer ett gäng gäddor i 5-kilosklassen. Den första här vägde 5,3kg och tog på första kastet en Orka Shad Tail. Det var glansis på bryggan och den högg bokstavligt talat på att dra ner mig i vattnet, så jag fick drilla den försiktigt och hålla mig kvar på bryggan :P Här är en gädda på 5,25kg som galet nog högg en Real Eel 30cm under nedsläppet efter utkastet. Fick 3 gäddor över 5 kg på en timme den dagen. Fin tröst efter att ha sattit två ålar i botten. En av de andra som togs vid samma tillfälle som ovanstående. Otroligt nog högg den också under nedsläppet av en Real Eel, snacka om att dom var sugna!! 5,15 kg. 5,09 kg och tagen vid samma tillfälle som de två gäddorna ovan. Tog på stor shadjigg av märket Relax. Den här gäddan fångade jag igen några dagar senare. Några dagar senare fick jag upp samma 5-kilosgädda. Konstigt nog vägde den 5,07kg då. Jag kände igen ett unikt sår på magen. Den högg en Real Eel 30cm. En 5-ish-gädda på Real Eel 30cm från Karlskrona. Vansinniga rusningar under båten och grejer. Kul. I en liten kanal i hemtrakterna fick jag den här slitna gäddan på en Big Bandit suspending i färgen mälaren. Den var 97cm men vägde inte ens 5 kilo. Gäddor som polare dragit Här har vi en av årets fångster som var en riktig höjdpunkt. Niklas Leijon drog PB och sin första över 10-kilosgränsen, dessutom på gäddfluga med egenbunden fluga! Den vägde 10,7kg och var 113cm lång. Fighten var som vanligt på flugspö väldigt lång och spännande. Hatten av för Nicke!!!! Jag och Alexander var med under händelsen. Alexander Ek bände också upp en gädda över 10 kilo. Tyvärr var jag inte med vid det tillfället på grund av att jag var bakis efter nattens bravader. Något som jag så klart ångrar djupt så här i efterhand. Alex tog gäddan på "ålen" och den vägde 10,3kg och var 115cm lång. Respekt och hatten av igen! Gösar Jag fick ju för fasen PB på gös i alla fall! Fast bara med 40 gram.. hehe. Den tog på bottenmete med liten levande mört och vägde 2940 gram. Man blir ju alltid glad för nya rekord
Gösar som andra fångat Mattias Jansson tog också PB på gös när vi bottenmetade i somras. Eftersom inte han heller har dragit någon större gös tidigare räckte det med en på 1700 gram. Grattis! Min bror Tomas fiskar inte så mycket längre men han gillar att hänga med på gösmete - för då kan han göra annat än att fiska: Grilla korv, fota naturen, prata i mobilen, dricka en öl. Visst fasen hör dessa faktorer också in till vad som ibland gör fisket till vad det är! Därför får han vara med i årsgenomgången med sin gös här som han fick upp på bottenmetet till slut. Abborrar Det har inte fiskats så mycket abborre i år och jag inte fångat någon särskilt stor. Vid några tillfällen i somras blev det i alla fall ett gäng på några hekto och runt halvkilot. De högg på jiggar av olika slag. Ett kilo typ??? (Nedan) Två kilo nästan? (Nedan) Mussla JAJAMEN! Det är visserligen ingen fisk. Men det här lätt den största musslan jag har sett... Luktade bäver också. Ovägd och omätt. Annat kul En av de absolut roligaste incidenterna, om man får skoja lite om skadeglädje, var när Mattias började blöda rejält efter att en 3-4 gädda sprattlade som galen. Han skar sig på gälarna och vi hade inget tyg eller papper att torka med, så jag gav honom en limpa från min matsäck och sa: "Här ta den här och med den smöriga sidan uppåt". Vi garvade länge till det... sedan flöt limpskivan iväg alldeles blodig och dan. Man tager vad man haver! En annan helkul händelse var när jag och Mattias Jansson och Christian Jansson var och fiskade i Stockholms skärgård. Vi hade övernattat vid en udde och väcktes av att vi tydligen inkräktade på någon annans mark... stora blängande kossor kom klampandes till vår sovplats vid gryningen. Våran sovplats var tydligen deras chill-place så här under sommaren. Sorry cows det visste inte vi!! Sedan fick vi bråttom ut på sjön igen för korna intog en meter i taget tills de slutligen invanderade vår camp och bland annat bajsade på min handduk. Till sist Det är såklart mycket mer roligt jag varit med om under fisket 2013 men jag kan inte skriva om allt, dock hoppas jag att jag fått med det bästa. Inte att glömma heller är hur kul och trevligt ( OCH TREVLIGT MATTIS!) det har varit att fiska ihop med alla fisketokar som jag känner. Tack till er och tack för mig! Nu är det 2014 och det har redan börjat med stort B. Skitfiske!! PS. Första gäddan 2014, på nyårsdagen! 7,61kg och 106cm tagen på Real Eel 30cm på djupt bottennära fiske. Skitfiske... igen!
Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)
Den här vackra vårgäddan högg på en Big Bandit shallow runner i färgen tånglake 2. Gäddan fångades från land och var precis 100cm lång och vägde 8,01kg. Den högg under ett klassiskt spinnstopp, by the book of jerkbait. Den bra bilden kom till på grund av att ett trevligt par som kom passerande kunde hjälpa till att ta några foton med mobilen. Den här gädda vägde 7,93kg och var även den precis 100cm lång. Gäddan högg på en Real Eel 30cm och bjöd på en bra fight i slutet av augusti. Här är en höstgädda på 7800 gram som var 102cm lång och fångades från land i Karlskrona på en Orka Shad Tail. Med den lätta haspelutrustningen var det en fight jag sent kommer glömma. Gäddan rusade hästlängder ifrån mig vid strandkanten rakt ut i viken flera gånger. Den ville inte in men till sist kunde jag gälgreppa den och en vinnare var korad. Jag fiskade själv därför blev det bara tråkbilder på den fina fisken tyvärr. I slutet av december hittade jag den här fina damen på hemmaplan. Gäddan slukade en Real Eel 30cm på 6 eller 7 meters djup i en strömmande djuphåla. Jag fick den från land och använde en improviserad utrustning från den gamla fiskeutrustningen i källaren hemma hos farsan. Själv på plats därav bilden. Den var 107cm och vägde 7,66kg. Denna gädda fick jag strax före den här ovan. Gäddan mätte 106cm och vägde 7,64kg. Högg också på Real Eel 30cm på 6-7 meters djup. Skönt jigghugg. Jag fiskade själv men lyckades få ett promenerande par att fota mig och min gädda, bra timing igen. Det här är en bonusgädda jag fick vid första gösmetepasset i somras. Tyvärr hade jag glömt ta med mig vågen så gäddan förblir ovägd. Den var dock 103cm lång och bjöd på en nervpirrande fight på tunn flätlina och liten enkelkrok, ingen tafs alltså bland alla dess tänder! Gäddan fastnade i grenar på botten och jag fick klättra runt buskar och träd innan den kom loss igen och fortsatte bjuda på fight. Min bror Tomas var med och kunde till sist håva den. Jag gissar att den vägde runt 7 kilo. Den högg på bottenmete med löja. Bonusgädda på hemmaplan kan man säga. Som bilden visar togs den här gäddan i kyligt väder när vintern var på ingång. Den vägde 6,9kg och var även den 100cm. Den högg nära land på en Orka Shad Tail och drillades på det lätta haspelspöt. Alex håvade och fotade åt mig. Från Karlskrona. Här är en gädda på 97cm och 6,1 kg som föll för en Jeff Boggs Big Boy. Togs i Karlskrona. Denna gädda vägdes aldrig men var ungefär 95cm och kanske vägde mellan 5 och 6 kilo. Gäddan överraskade med att hugga en sekund efter att min Sandrajigg landat i vattnet på ett långt kast, rätt coolt. Det blev en kul fight på lätta haspelspöt. Här är en 100-centimetersgädda som bara vägde 5,6 kilo strax efter leken. Den högg vid mina fötter alldeles vid strandkanten och slukade en Storm Wildeye Rippin Shad i rainbowfärg. Hade det varit i Nilen kunde jag lika gärna haft jiggens plats, fast i en krokodil då. Den bjöd på oerhört motstånd och var en av årets fighterkandidat. Jag rättade sedan till gäddans munflärp som jag inte såg när jag tog bilden. Härnäst följer ett gäng gäddor i 5-kilosklassen. Den första här vägde 5,3kg och tog på första kastet en Orka Shad Tail. Det var glansis på bryggan och den högg bokstavligt talat på att dra ner mig i vattnet, så jag fick drilla den försiktigt och hålla mig kvar på bryggan :P Här är en gädda på 5,25kg som galet nog högg en Real Eel 30cm under nedsläppet efter utkastet. Fick 3 gäddor över 5 kg på en timme den dagen. Fin tröst efter att ha sattit två ålar i botten. En av de andra som togs vid samma tillfälle som ovanstående. Otroligt nog högg den också under nedsläppet av en Real Eel, snacka om att dom var sugna!! 5,15 kg. 5,09 kg och tagen vid samma tillfälle som de två gäddorna ovan. Tog på stor shadjigg av märket Relax. Den här gäddan fångade jag igen några dagar senare. Några dagar senare fick jag upp samma 5-kilosgädda. Konstigt nog vägde den 5,07kg då. Jag kände igen ett unikt sår på magen. Den högg en Real Eel 30cm. En 5-ish-gädda på Real Eel 30cm från Karlskrona. Vansinniga rusningar under båten och grejer. Kul. I en liten kanal i hemtrakterna fick jag den här slitna gäddan på en Big Bandit suspending i färgen mälaren. Den var 97cm men vägde inte ens 5 kilo. Gäddor som polare dragit Här har vi en av årets fångster som var en riktig höjdpunkt. Niklas Leijon drog PB och sin första över 10-kilosgränsen, dessutom på gäddfluga med egenbunden fluga! Den vägde 10,7kg och var 113cm lång. Fighten var som vanligt på flugspö väldigt lång och spännande. Hatten av för Nicke!!!! Jag och Alexander var med under händelsen. Alexander Ek bände också upp en gädda över 10 kilo. Tyvärr var jag inte med vid det tillfället på grund av att jag var bakis efter nattens bravader. Något som jag så klart ångrar djupt så här i efterhand. Alex tog gäddan på "ålen" och den vägde 10,3kg och var 115cm lång. Respekt och hatten av igen! Gösar Jag fick ju för fasen PB på gös i alla fall! Fast bara med 40 gram.. hehe. Den tog på bottenmete med liten levande mört och vägde 2940 gram. Man blir ju alltid glad för nya rekord
Gösar som andra fångat Mattias Jansson tog också PB på gös när vi bottenmetade i somras. Eftersom inte han heller har dragit någon större gös tidigare räckte det med en på 1700 gram. Grattis! Min bror Tomas fiskar inte så mycket längre men han gillar att hänga med på gösmete - för då kan han göra annat än att fiska: Grilla korv, fota naturen, prata i mobilen, dricka en öl. Visst fasen hör dessa faktorer också in till vad som ibland gör fisket till vad det är! Därför får han vara med i årsgenomgången med sin gös här som han fick upp på bottenmetet till slut. Abborrar Det har inte fiskats så mycket abborre i år och jag inte fångat någon särskilt stor. Vid några tillfällen i somras blev det i alla fall ett gäng på några hekto och runt halvkilot. De högg på jiggar av olika slag. Ett kilo typ??? (Nedan) Två kilo nästan? (Nedan) Mussla JAJAMEN! Det är visserligen ingen fisk. Men det här lätt den största musslan jag har sett... Luktade bäver också. Ovägd och omätt. Annat kul En av de absolut roligaste incidenterna, om man får skoja lite om skadeglädje, var när Mattias började blöda rejält efter att en 3-4 gädda sprattlade som galen. Han skar sig på gälarna och vi hade inget tyg eller papper att torka med, så jag gav honom en limpa från min matsäck och sa: "Här ta den här och med den smöriga sidan uppåt". Vi garvade länge till det... sedan flöt limpskivan iväg alldeles blodig och dan. Man tager vad man haver! En annan helkul händelse var när jag och Mattias Jansson och Christian Jansson var och fiskade i Stockholms skärgård. Vi hade övernattat vid en udde och väcktes av att vi tydligen inkräktade på någon annans mark... stora blängande kossor kom klampandes till vår sovplats vid gryningen. Våran sovplats var tydligen deras chill-place så här under sommaren. Sorry cows det visste inte vi!! Sedan fick vi bråttom ut på sjön igen för korna intog en meter i taget tills de slutligen invanderade vår camp och bland annat bajsade på min handduk. Till sist Det är såklart mycket mer roligt jag varit med om under fisket 2013 men jag kan inte skriva om allt, dock hoppas jag att jag fått med det bästa. Inte att glömma heller är hur kul och trevligt ( OCH TREVLIGT MATTIS!) det har varit att fiska ihop med alla fisketokar som jag känner. Tack till er och tack för mig! Nu är det 2014 och det har redan börjat med stort B. Skitfiske!! PS. Första gäddan 2014, på nyårsdagen! 7,61kg och 106cm tagen på Real Eel 30cm på djupt bottennära fiske. Skitfiske... igen! Läs mer...
(Detta inlägg har postats automatiskt)