Ismete | De större höll sig undan | Fiske i gemenskap - Fiskesnack.com - För oss bakom flötet...

Allmänt meddelande

Collapse
No announcement yet.

Ismete | De större höll sig undan | Fiske i gemenskap

Collapse
X
 
  • Filter
  • Klockan
  • Visa
Clear All
new posts

  • Ismete | De större höll sig undan | Fiske i gemenskap

    I söndags så var jag, Erik och Daniel till Älgnäs för att återigen beträda isen. Jag var rätt nervös innan för att isen skulle blivit för svag att gå på efter en vecka med kring 4 plusgrader.
    Men innan den frågan kunde få svar så skulle tre personers packning samt kroppsvolym få plats i bilen. Det är tur att jag uppgraderat till en kombi, och med nöd och näppe fick vi in kring 20 spön, 2 slädar, 2 borrar (varav en motorisborr), vippor och stolar.
    Något som inte fick plats i bagaget då det packades sist var beteshinken med 35 pigga mörtar. De fick därför åka i fram med Erik och jag ställde ner temperaturen på den sidan vilket han muttrade över.
    Det räckte tyvärr inte för en bit på vägen började de tidigare pigga mörtarna tackla av, och vi hade helt plötsligt mer eller mindre dött bete.

    Ett starkt upplivningsförsök syns på bilden ovan för de som inte hamnade i förstafemman. Erik tycker att det är så roligt med vår nya motorborr så ett stort fint beteshål skapades.

    Och mina farhågor kring isen var onödiga. Vid lägret var isen 17cm tjock och den tunnaste delen kring 12cm.
    Fisket då? Jo det blev en rätt trög start och vi hann nog sitta i 30 minuter och spekulera i om den trötta mörten skulle förstöra dagens fiske innan Erik fick dagens första fäll. Inledde tyvärr med en stulen mört, men det var ok då det nappade.
    Sedan var det Eriks tur igen och efter det rullade det på med en jämn ström av fäll och landade fiskar.
    Efter 4 fäll hade vi en landad var och Daniel ledde på uppskattade 3,5 kilo. Vi bemödade oss inte att fota någon fisk i början då vi alla var övertygade om att de större skulle komma upp förr eller senare.

    Så fel vi hade! Jag var nog närmast att få upp en godkänd fisk den sista kvarten, men på något sätt hakade lekande fast i nedre kanten på hålet och linan gick av. Stor besvikelse infann sig inom mig.

    Oron vi hade med att den döda mörten skulle förstöra fisket var även den fel, precis som min oro över isen. För vi kan inte klaga på mängden fäll under dagen. När vi avslutade passet var ett fåtal mörtar kvar i hinken, och vid många fäll hade vi kvar samma mört.
    Jag fick även chansen att utvärdera hur bra det fungerar med en trekrok på ett tackel istället för två, då jag hade 5 fäll på ett och samma spö med en trekrok.
    Kan avslöja att alla 5 krokades fint och fick syna ytan, men mer om det i ett eget inlägg framöver, för nu ska jag byta ut alla mina tackel till en trekrok.

    Läs mer...

    (Detta inlägg har postats automatiskt)
    sigpic
    http://fiskeigemenskap.se
    Gilla Fiske i gemenskap på facebook http://www.facebook.com/holmstromfiske

Foton

Collapse

Det finns inga resultat som uppfyller dessa kriterier.

Relaterat

Collapse

Ämnen Statistik Senaste inlägg
Startad av MastaPike, 2017-03-16, 19:10
12 svar
3 738 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Henke E
av Henke E
 
Startad av Xerup, 2022-07-06, 19:49
90 svar
6 209 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Xerup
av Xerup
 
Startad av MrTotte, 2023-07-23, 16:36
15 svar
1 443 visningar
1 gilla
Senaste inlägg Kolnej
av Kolnej
 
Startad av Team Colibri, 2023-12-02, 08:16
25 svar
1 089 visningar
3 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Startad av Team Colibri, 2024-07-17, 11:17
0 svar
85 visningar
0 gillar
Senaste inlägg Team Colibri  
Arbetar...
X